A webáruház készítés lépései – és mire figyelj egy webáruház készítése során?

Te is beszállnál az online piacra? Akkor az első teendőd a webáruház készítés vagy készíttetés. A folyamat azonban nem ott kezdődik, hogy megbízol egy céget a webshop fejlesztésével. Segítünk, hogyan is kezdj neki: azaz miként zajlik egy webáruház készítése lépésről lépésre, de arra is kitérünk, hogy mire figyelj a webáruházad készítése, a webdesign kialakítása során.

I. A webáruház készítés legfontosabb lépései

A webáruház készítés viszonylag egyszerű folyamat. Nem is kell hozzá nagy elhatározás, hiszen nem kell például otthagyni miatta egyből a jelenlegi munkádat, azzal párhuzamosan is üzemeltethetsz egy webshopot. Ha pedig beindulnak a dolgok, akkor ráérsz eldönteni, hogy minden idődet és energiádat a webáruházadra fordítod-e. De hogyan indulj neki? Íme, a webshop készítés lépései 10 pontba foglalva.

Weboldal készítés és webáruház készítés a Websharktól1. Döntsd el, mi legyen a termék!

Az első lépés meglehetősen evidens a webáruház készítés folyamatában, és nagyon valószínű, hogy ha már ott tartasz, hogy elindítanád a webáruházad, tudod is, hogy mivel kereskednél. Ez lehet bármi az általad készített dolgoktól olyan termékekig, melyeket olcsón, nagykereskedelmi áron meg tudsz szerezni, és így nyereséggel tudod továbbadni.

Az már fontosabb, hogy mielőtt eldöntenéd, milyen termékeket szeretnél árulni a webshopodban, teszteld le, hogy van-e rá igény a vevők részéről. Első körben megkérdezheted erről az ismerőseidet, vagy akár online közösségeket.

Emellett vess egy pillantást arra is, hogy mit és mennyiért kínál a konkurencia. Gondold végig, hogy versenyképes árakon megéri-e neked az adott termékeket forgalmazni. Ha az első vizsgálatataid azt mutatják, csak pénzt veszítenél, akkor próbálj meg kitalálni egy másik terméket.

2. Árazd be!

Ha megvan a termék, akkor következhet az árazás, mely a legnehezebb része egy új üzlet elindításának. Ha az áraid túl alacsonyak, akkor pénzt veszítesz rajta, vagyis nem éri meg időt és pénzt fektetni a webáruházadba. Ha viszont túl magasak az áraid, nem tudsz majd elegendő terméket eladni – hacsak nem kiváló a marketinged -, és megint azt kockáztatod, hogy elbukod a befektetett pénzedet.

Ahhoz, hogy meg tudd határozni a termékeid árát, kalkulálnod kell a saját költségeidet. Ebbe beletartozik a nyersanyag ára, a webáruház elkészítésének költsége, a webhosting díja, az adók és egyéb terhek megfizetése, a marketingkiadások. Emellett bele kell számolnod azt is, hogy mennyi idődet veszi el a webshop üzemeltetése. És tedd még hozzá a hasznodat is.

Meg kell vizsgálnod azt is, hogy a versenytársaid milyen árakat alkalmaznak. Ha a Te áraid a végső kalkuláció után a konkurencia árai alatt marad, akkor beelvághatsz az üzletbe, sőt akár még emelhetsz is az áraidon. Ha viszont többe kerülne a Te terméked, akkor végig kell gondolnod, hogy milyen egyedi értéket tudnál kínálni, hogy a vevők vásároljanak Tőled.

3. Szállítási költségek és lehetőségek vizsgálata

Nézz körül a piacon, hogy lásd, a többiek milyen szállítási költségekkel dolgoznak. A legegyszerűbb megoldás, ha ezt egy az egyben ráterheled a vásárlóra, azonban gondolj arra, hogy az ügyfelek a termék árán túl a szállítási költségekkel is kalkulálnak. Sokan visszalépnek egy-egy vásárlástól, amikor szembesülnek azzal, hogy az adott cég milyen súlyos szállítási költségeket alkalmaz. Sokan pedig már eleve úgy választanak maguknak webáruházat a vásárláshoz, hogy megnézik, milyen szállítási költségekre számíthatnak.

Adott esetében még akár az is kifizetődő lehet számodra, hogy lenyeled a szállítási költséget, miközben magasabb árakon adod a termékeidet. Illetve, ami még nagyon elterjedt, hogy bizonyos vásárlási összeghatár felett alacsonyabb díjakat kérsz a szállításért. Ez ugyanis arra ösztönzheti a vevőket, hogy többet vásároljanak tőled. Persze csak akkor, ha a konkurencia nem kínál ingyenes vagy olcsóbb szállítás.

Azt persze Neked kell kikalkulálnod, hogy ez miként éri meg számodra. Mindenestre, ha ingyen vagy kedvezményes áron szállítasz, akkor azt jó látható helyen tedd közzé a weboldaladon, vagy akár ezt a tényt hangsúlyozhatod is a hirdetéseidben is. És persze jó előre vizsgáld meg, hogy ki milyen megoldásokat kínál a szállító cégek közül!

webaruhaz

4. Válassz egy nevet!

Általában, amikor valami jó nevet próbálsz találni, mindig kiderül, hogy a legtöbb már foglalt. Próbálj meg olyan nevet és márkanevet találni, mely el is árulja a lényeget a termékedről, viszont maradj távol azoktól a megoldásoktól, amit mások már használnak. Érdemes figyelembe venni itt, hogy milyen domainnevek foglaltak, hiszen a márkanevednek meg kellene jelennie már a domainnevedben is.

5. Alakítsd ki a marketingstratégiád!

A névválasztással párhuzamosan a marketingeden is elkezdhetsz gondolkodni. Megkeresheted a megfelelő céget, aki megtervezi számodra a logót, illetve ha Te nem vagy gyakorlott benne, akkor elvégzi helyetted a marketingmunkát vagy annak egy részét. Tehát megtervezi, miként tudod ismertté tenni a webáruházad nevét a célközönséged számára.

5. Válaszd ki a megfelelő webáruház platformot!

Ezek után el kell döntened, hogy milyen alapokon fog működni a webáruházad, azaz ki lesz a hosting szolgáltatód, esetleg valamilyen már létező keretekre építed a webáruházat, mely gondoskodik a hostingról is. Persze, ha egy olyan weboldalt és márkát akarsz, ami minden tekintetben csak a Tiéd, akkor választanod kell egy hosting szolgáltatót.

6. Webáruház készítés vagy készíttetés

Itt érkeztünk el tulajdonképpen a webáruház készítés lényegéhez. Készíthetsz vagy készíttethetsz webáruházat sablonok segítségével, vagy akár megtervezheted az általad készített vázlatok alapján egy webdesignerrel. Nyilván az utóbbi esetében egy sokkal egyedibb megoldást kaphatsz, melyet aztán az ügyfelek nem kevernek össze más webáruházakkal. Tehát már ebben is tudsz különbözni, ami a marketingben meghatározó fontosságú tényező.

7. A webshop szövegeinek megírása

A webáruház weboldalának elkészítése során neked is van feladatod, hiszen meg kell írnod azt a szöveget, ami bemutatja a cégedet, valamint meggyőzi a látogatókat arról, hogy Nálad vásároljanak. Persze ezzel megbízhatsz egy külsős céget is, azonban senki nem ismeri olyan jól a Te webáruházadat, mint Te magad. Ugyanakkor persze nem olyan egyszerű jó és marketingszempontból is helytálló szöveget írni egy-egy weboldalhoz. Ezért mindenképpen elkelhet a segítség, még ha az csak a már elkészült szöveged korrekciójára szorítkozik.

8. Szerezd be az SSL tanúsítványt!

A webáruházadnak biztonságosnak kell lennie a felhasználók számára. Különösen, ha az ügyfelek személyes és pénzügyi információkat adnak meg magukról. Biztosítanod kell, hogy az érzékeny adatok biztonságban vannak. Az SSL tanúsítvány jelzi mindenki számára, hogy titkosítva vannak a fontos információk, így a hackerek nem férnek hozzájuk.

Ehhez kapcsolódik az is, hogy meg kell határoznod, milyen módokon tudnak fizetni a weboldaladon a vásárlók. Ki kell választanod a megfelelő szolgáltatókat, melyeket megéri számodra igénybe venni.

9. Vidd fel a készletet!

Azt követően, hogy készen van a biztonságosan működő webshopod, fel kell vinned azokat a termékeidet, melyek készen állnak a kiszállításra. Határozd meg az árakat, ellenőrizd, hogy minden jól működik-e a vásárlási folyamat során. Hogy a vásárlóidnak csak kattintania kelljen a “megveszem” gombra, és már vihetik is a terméket.

10. Kezdj el árusítani!

A webáruház készítés utolsó lépése már tulajdonképpen maga az eladás. Ha kicsit kevésnek találod a betérő vevőket, akkor annak nyilván az az oka, hogy a weboldaladat nem ismerik. Nem jelenik meg a keresőben, nem hirdeted az Adwordsben vagy Facebookon, vagy bármi más módon. Itt lép be a képbe a marketing, azon belül is az online marketing, a SEO, a tartalommarketing tevékenység. Ha erre nincs pénzed, akkor is vesd be a szóbeszéd erejét, azaz beszélj az ismerőseidnek a webshopodról, terjeszd az ő körükben, hogy beinduljon egy növekedési folyamat.

Ezek után térjünk vissza a 6. ponthoz, hiszen a mi szempontunkból ez a legfontosabb lépés, amikor magas a webáruház és a webdesign elkészül. Nagyon sok dologra kell itt figyelni, hogy egy jól működő webáruházat kapj eredményül. Lássuk!

II. Mire figyelj a webáruház készítése során?

Ha hiányzik a piackutatás, nem jó a marketing, nem túl jók a termékek, gyenge lábakon áll a hitelesség, az mind hozzájárulhat ahhoz, hogy nem lesz sikeres a webáruházad. Ugyanakkor van egy további tényező, ami alapvetően határozza meg a sikert. Az áruház weboldalának kialakítása, vagyis a webdesign.

Még az online világban járatos szakembereknek sem egyszerű dolog, amikor egy új webáruházat az alapjaitól kell felépíteni. Számtalan dologra kell figyelni, hogy az működjön, esetleg még sikeres is legyen. Az egész persze egy jó weboldallal kezdődik. De nézzük, hogy itt mire kell figyelni, és aztán mi minden számít még! Kezdjük azzal, hogy

Mit kell tudnod a vevőkről?

A digitális élményeket vizsgáló Siteworx  3 ezer embert kérdezett meg online vásárlási szokásairól. Ebből kiderült, hogyan vásárolnak, milyen milyen feladatokat hajtanak végre, és a weboldalaknak mely funkcióival a legelégedettebbek vásárlás közben.

1. AZ EMBEREK NEM AKARNAK APPOKAT LETÖLTENI,

hacsak azok nem gyorsabbak, mint az áruházad weboldala. A kutatók már harmadik éve azt állapították meg, hogy a vevők a mobil weboldalakon jobban szeretnek vásárolni, mint különálló appokban. Sőt, míg most 63 százalék mondta ezt, addig egy évvel korábban az arányuk még csak 56 százalék volt.

Ugyanakkor amikor azt kérdezték tőlük, hogy mégis mivel lehetne rávenni őket, hogy letöltsenek egy appot, azt válaszolták: azzal, ha gyorsabb lenne a vásárlás a mobilalkalmazásban, mint a mobilböngészőn. Ez pedig azt mutatja, hogy a gyorsaság kritikus tényező, különösen, hogy sokszor mobilnetet és nem wifit használnak az emberek okostelefonos vásárlás során. Ebből két dolog következik:

  • nem feltétlenül kell egy appba pénzt és időt fektetni, viszont
  • a mobilos megjelenésedet nem árt a sebesség szempontjából komolyan optimalizálni.

2. KÖNNYEN MEG AKARJÁK TALÁLNI

Az is kiderült a vizsgálatból, hogy a vevőket az teszi a leginkább elégedetté online vásárlás során, ha könnyen megtalálják a keresett terméket. 40 százalék jelezte ezt, ugyanakkor 35 százalék azt is szereti, ha találkozik a vásárlás közben értékelésekkel és véleményekkel a termékeknél és szolgáltatásoknál.

És mi az, amire egyáltalán nem vágynak? Hát például arra, hogy a vásárlás végeredményét megosszák barátaikkal. Úgyhogy egészen felesleges közösségi médiás gombokkal zaklatni az embereket egy-egy sikeres folyamat végén. Viszont

  • legyen az oldaladon egy valóban jól használható kereső,
  • és az sem árthat, ha a Google-ben könnyen rád találhat, úgyhogy érdemes a SEO-val is foglalkozni picit.

3. SZERETNEK MÉG MINDIG OFFLINE VÁSÁROLNI

Annak ellenére, hogy az elmúlt években nagy lendülettel kapaszkodott felfelé az online vásárlás, még mindig sokan vannak olyanok, akik valódi, fizikailag is létező üzletekben szeretnének hozzájutni a valódi és fizikailag is létező dolgokhoz. Ezért aztán a válaszolók több mint a fele (52%) csak arra használja az okostelefonját, hogy megnézze hol van az üzleted és meddig van nyitva.

Egyébként pedig 30 százalék az, aki online vásárol, illetve az emberek 46 százaléka arra is használja az okostelefonján vagy tabletjén a netet, hogy pusztán keresgéljen a termékek között és összehasonlítsa az árakat. Mindebből elsősorban az következik, hogy

  • érdemes a weboldaladon könnyen megtalálhatóvá tenni a nyitvatartási időt, és
  • mobilra optimalizáltan jelezni, hol is van az üzleted, és miként juthat oda a vásárló.

Mielőtt nekiállnál a webáruház készítésének, nem árt tudnod:

  1. Az első benyomás a legfontosabb: 50 ezredmásodperc alatt döntik el ugyanis a látogatók, hogy kedvelnek-e egy weboldalt, vagy sem.
  2. Figyelj a jó fotókra! Az emberek 80 százalékban arra emlékeznek, amit láttak, és csak 20 százalékban arra, amit olvastak.
  3. Javíts a navigáción! Hogy könnyen megtalálják a felhasználók azt, amit keresnek, mert ha nem találják, nem is fognak vásárolni.
  4. Kell egy egyedi ötlet! Olyan dolgot adj el az embereknek, amiről még nem is tudják, hogy kell nekik.
  5. Figyelj az USP-re! Körülbelül 110 ezer webshop van már a neten, valahogy különböznöd kell. Ezért kell kialakítani az egyedi értékesítési ajánlatodat.
  6. Kezdj el blogolni! Ha van blogod, akár 50 százalékkal is megnövelheted a látogatóid számát.
  7. Legyen nagyon vonzó és up to date a “Rólunk” oldalad! Azon vevők körében, akik elolvassák a “Rólunk” oldalt, 30 százalékkal nagyobb a konverzió és 22,5 százalékkal többet költenek el nálad.
  8. Egy jó SEO-stratégia. A Google-ban keresők 90 százaléka a találati lista első három helyezettjére kattint. Ha innen kicsúszol, akkor már csak 10 százalék marad.
  9. A megfelelő termékkel célozd meg a megfelelő látogatót! Egy személyre szabott vásárlási élménnyel 40 százalékkal növelheted a megrendelések értékét.
  10. Élő chat a gyors vevői döntésért: a vevők számára megkönnyíti a döntést, ha a vásárlási folyamatban egy elő személytől kaphatnak azonnal választ.
  11. Javítsd a felhasználói élményt a vásárlásnál! A vevők szeretnek online vásárolni, azonban ha nem elég gyors a weboldalad, nincs elég fizetési lehetőség, vagy a szállítási díj magas, akkor 71 százalék lelép.
  12. Szállítási díjak: a vevők figyelik az ingyenes szállítás lehetőségét a webboltokban, és 78 százalékuk még arra is hajlandó, hogy megkeresse azt az áruházat, ahol az a legolcsóbb.
  13. Kérj értékelést a vevőidtől! Amit közzé is teszel az oldalon, mert a vevők 90 százaléka elolvassa, és figyelembe veszi a döntésnél amit olvasott.
  14. Hírlevél? Vedd komolyan! 2013 harmadik negyedévében az online eladások 2,53 százaléka történt e-maileken keresztül, míg a közösségi oldalak csak 0,22 százalékot hoztak. Az e-mail ROI-ja (megtérülés) 4300 százalékos, és azért mert sokan panaszkodnak a céges e-mailekre, azért még működik a dolog.
  15. Mutasd meg az embereknek, hogy az oldalad biztonságos és megbízható! Tegyél meg mindent a biztonságos vásárlásért, illetve fizetésért, és hogy ez látható is legyen a vevők számára.
  16. Használd a közösségi média erejét! Legyél a közösségi oldalakon aktív, anélkül, hogy spamelnél.
  17. Ne hanyagold el a mobilos felhasználókat! A mobilkeresések 70 százaléka eredményez vásárlást egy órán belül. Viszont a látogatók 40 százaléka inkább a konkurenciához megy át, ha egy olyan oldallal találkozik, mely nem optimalizált mobilra.

Mire figyelnek valójában az emberek egy webáruházban? Ezt mutatják a hőtérképek

Nagyon tanulságos vizsgálatot készített az EyeQuant, mely egy mesterséges intelligenciával foglalkozó német szoftverfejlesztő cég. Saját algoritmusukat – mely képes előre jelezni, hogy a felhasználók hova fognak pillantani egy weboldalon – akarták továbbfejleszteni a kutatás segítségével. Emellett azonban a már bebetonozódott webdesign szabályok egy részének felborítása is sikerülhet nekik. Például megállapították, hogy mégsem annyira az arcokra fókuszálunk egy weboldalon, mint azt korábban gondoltuk. Vagy legalábbis a webshopok esetében. Úgyhogy ezeket a megállapításokat mindenképpen vedd figyelembe webáruház készítése során.

Hőtérkép a Levi's oldaláról

Hőtérkép a Levi’s oldaláról

A 46 személy szemmozgását vizsgáló kutatás – mely az Osnabruecki Egyetem idegtudományi laboratóriumában készült – kétszáz darab termékoldalt és landing page-et érintett. Az embereknek ezeken az oldalakon kellett vásárolniuk, például farmernadrágot, televíziót vagy éppen egy hétvégi utat Párizsba. A vevők tevékenysége során megfigyelt szemmozgás alapján készültek el a hőtérképek, melyek megmutatták, hogy valójában mit is néznek kitartóan az emberek egy-egy online vásárlásnál. Az átlagos időtartam, amíg az emberek egy-egy elemre fókuszáltak az oldalakon, 15 másodperc volt.

Mégsem vonzzák a tekintetet az emberi arcok?

Kiderült, hogy a korábbi elmélettel ellentétben – miszerint az emberek tekintete mindig az emberi arcokat keresi – ez nem minden esetben igaz, így például webáruházakban, vásárlás során nem. Pedig régi szabály a webdesignban, hogy ha valamire fel akarjuk hívni a figyelmet, akkor tegyünk mellé egy emberi arcot, lehetőleg olyat, melynek a tekintete a kiemelni kívánt sorra irányul, és akkor a látogató is oda fog nézni. A kutatás szerint azonban az emberek sokkal nagyobb valószínűséggel pillantottak a címsorra vagy a keresősávra ezeken az oldalakon, mint az ott elhelyezett képeken lévő arcokra. Erről itt vannak a hőtérképek is, melyekről minden világosan kiderül:

Nem az arcokat nézzük

Nem az arcokat nézzük

Mégsem keltik annyira fel a figyelmet a nagyméretű betűk?

Az elmúlt években egyre nagyobbá váltak a weboldalakon használt betűk, mostanra már kifejezetten óriásira nőtt méretekkel találkozhatunk címsorok esetében. Mondván persze, hogy ezek könnyen olvashatók, na és az emberek tekintetét is megragadják. A kutatás azonban mást mutat: a vizsgáltat résztvevői ugyanis nem annyira az óriási szövegeken merengtek – vagy legalábbis nem időztek azokon hosszan -, hanem a kisebb betűvel írt részeket olvasgatták.

Az English Proofread esetében például látszik, hogy nem nagyon ragadtak le a cégnévnél, hanem sokkal inkább rávetették magukat a körülötte megjelent, kisebb betűvel írt szövegekre.

Mennyire figyelünk a címre?

Mennyire figyelünk a címre?

Nem varázsszó az “ingyen”?

Miközben általában úgy tűnik, hogy az emberek figyelmét leginkább az kapja el, amikor valami “ingyenes” dolgot ígérnek nekik, online vásárlás során valamiért nem ez kerül a célkeresztjükbe. Azokon az oldalakon, ahol ingyen termékeket vagy ingyen szállítást kínáltak, nem ezekkel foglalkoztak a legtöbbet, hanem a termékek leírásával. Illetve a Victora’s Secret oldalán konkrétan a modellek melleivel, de mint tudjuk, ez egy speciális eset.

Hőtérkép a Victoria's Secrets oldaláról

Hőtérkép a Victoria’s Secrets oldaláról

Nem érdekli az embereket a márka?

Legalábbis online vásárlás során nem a márkával kapcsolatos elemekre (például a logó) fókuszáltak a felhasználók a weboldalon, hanem a termékek egyéb jellemzőire, melyek alapján dönteni tudtak a vásárlásról.

Így nézelődünk egy webáruházban

Így nézelődünk egy webáruházban

Úgy tűnik tehát, hogy a korábbi hőtérképes vizsgálatok eredménye nem alkalmazható webáruházakra. Ezeknél elsősorban weboldalakat vizsgáltak, és azokon olyan feladatok végrehajtását, hogy az emberek miként szerzik meg az információkat, hogyan jönnek rá arra, hogy a weboldalak miről is szólnak, illetve hogyan olvasnak el rajtuk egy-egy szöveget. A webáruházakban, landing page-eken viszont vásárolni akarnak az emberek, ezt a feladatot kapták, és ilyenkor mint kiderült, másra figyelnek, más utakat jár be a tekintetük.

A lényeg, hogy a hangsúlyt a vásárlásnál egyébként is lényegesnek számító dolgokra kell helyezni, tehát a termékre, annak képére és leírására. A többi, mézesmadzagnak szánt, “trükkös” vevőcsalogató dolog nem igazán működik, mert a látogatók is tudják, hogy ezek miért vannak ott. Ezt pedig nem árt figyelembe venni, ha webáruházat tervezünk.

III. Milyen legyen a webáruházad?

Ha a látogatók megtalálják a webáruházadat, de egy olyan oldalra csöppennek, ahol nem igazodnak el, nem találják a termékeket, nincs róluk megfelelő leírás, vagy rá sem jönnek, miként tudnak rendelni, akkor otthagyják az oldaladat, mert van még bőven lehetőség a vásárlásra máshol. Ezért a webáruház készítés során figyelned kell arra, hogy a webáruházad

1. LEGYEN EGYSZERŰ!

A zsúfolt és rendezetlen weboldalakat nem szeretik az emberek. Értjük persze, hogy a webáruházadban sok a termék és sok ezekről az információ, ez azonban nem lehet mentség arra, hogy ne legyen egyszerű, rendezett képet nyújtó az oldal. Az egyszerű weboldalaknak általában jobb a konverziós arányuk. A zsúfolt oldalak viszont csak fárasztják az embereket.

A legtöbbször nem a sok szöveggel van a gond, hanem ahogy elrendezik az információt. Fontos, hogy a különböző termékek különböző oldalakra kerüljenek, számít a megfelelő whitespace, a betűtípus, de az még inkább, hogy a tényleg felesleges dolgokat eltávolítsd az oldalról. Ha nem tudod, hogy mit dobj ki, akkor az adatokra figyelj, vagyis, hogy melyek a legjobban fogyó termékeid, és melyek hozzák a legtöbb nyereséget!

2. kellenek a dEDIKÁLT MENÜK

Érdemes a megszokott termékkategóriákon kívül olyan menüpontokat is felvenni a lehetőségek közé, mint az új termékek, a kiemelt termékek, a legkeresettebb termékek és a promóciók. Ezzel a vásárlóknak segítünk, hogy könnyebben megtalálják, amit keresnek, például a leárazott vagy az új termékeket.

3. EGY FIGYELEMFELKELTŐ KERESŐMEZŐ

Sok olyan vásárló van, aki már azelőtt tudja, hogy mit akar nálad vásárolni, hogy keresgélne a webáruházadban. Az ő számukra meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy könnyen megtalálják az általuk megvenni kívánt terméket. Ezért kell egy jól működő, könnyen észrevehető keresőmező az oldaladra.

4. FELHASZNÁLÓBARÁT FELÜLET

Ne csak a főoldallal foglalkozz, az egyes aloldalaknak, termékoldalaknak is egyszerűnek, használhatónak kell lenniük, a látogatóknak könnyen el kell igazodniuk rajtuk. Ha túlságosan bonyolultak, azzal elriasztod a vevőket. A termékoldalak kialakítására a következő fejezetben visszatérünk.

5. A MEGFELELŐ TERMÉKFOTÓK

A webáruházak legnagyobb hátránya a valós boltokkal szemben, hogy az emberek a vásárlás előtt nem tudják kézbe fogni a termékfotónak. Ez kell kompenzálni a minél jobb képekkel. A termékfotóknak olyan hűen kellene tükrözniük a valóságot, amennyire csak lehetséges. Legyenek a képek jó minőségűek, kellően nagyok, legyenek láthatók minden szögből, legyenek zoomolhatók, hogy minden részletet meg tudjanak nézni a felhasználók, és ha a termék felvehető vagy használható, akkor használat közbeni képek is legyenek láthatók. Ezáltal sokkal könnyebbé válik a vásárlás.

Nike webáruház

6. Részletes termékleírás

A fotók mellé természetesen egy olyan termékleírásnak kell kerülni, mellyel el tudod adni a terméket. Egy ruha mellé persze nem sok szöveg kell, hiszen jórészt a kép adja el. Egy elektronikai terméknél viszont elkelhet a részletes leírás. Ha egy vásárló egy fizikailag létező üzletben vesz egy elektronikai terméket, akkor elkezdi róla kérdezgetni az eladót. Ezért célszerű megfogalmazni már a leírásban, hogy mit tud, és miben más, mint a többi hasonló termék.

7. Könnyen elérhető ügyfélszolgálat

Mivel egy webáruházban nincsenek eladók, viszont a vevőknek ettől még lehetnek kérdéseik. Mutathatod nekik a legjobb képeket és videókat, írhatsz részletes termékleírásokat, azért még maradnak bennük kérdések. Nagyon praktikus egy live chat a webáruházadban. A számok azt mutatják, hogy a látogatók 57 százaléka szereti, ha rendelkezésére áll élő chates segítség a vásárlás során, illetve az élő chat használatával 20 százalékkal nő a konverziók száma.

De ha nincs ilyen, akkor a telefon és az e-mail elérhetőség legyen látható. Kínálj számukra annyi lehetőséget, amennyit csak lehet, így mindenki a saját kedvenc felületén veheti fel veled a kapcsolatot. Ez csak javítani fogja a konverziós arányodat.

Ha viszont nem mutatsz nekik kapcsolati információkat, nem látják a címedet, akkor nem is fognak megbízhatónak tartani.

8. Kínálj minél több fizetési és szállítási lehetőséget!

Hiszen minden vevődnek megvannak a maga preferenciái fizetésre és szállításra is. Van akinek a bankkártya a kényelmes, van aki az utánvétben bízik, de ugyanígy fontos lehet számukra, hogy futár hozz ki vagy csomagponton vegyék át a terméket, mert nem akarnak egész nap a futárra várni. Az is fontos, hogy van aki az egyik szolgáltatót kedveli, más pedig másikat. Célszerű, ha megpróbálsz igazodni az igényekhez, és nem a számodra legkényelmesebb és legkedvezőbb lehetőséget erőlteted, mert ezzel vevőket fogsz veszíteni.

9. Ne lepd meg a vevőidet extra díjakkal!

A magyarok különösen árérzékenyek, ezért mindig gondosan utánajárnak, hogy hol kapják meg legolcsóbban az adott terméket. Online ez kifejezetten egyszerű. Segítened kell őket abban, hogy gyorsan kideríthessék az áraidat, valamint a szállítási díjak összegét, és ha van egyéb költség (utánvét, csomagolási díj stb.), akkor az is legyen látható, még a megrendelés előtt. Nincs annál kiábrándítóbb, mint az amikor az utolsó előtti lépésnél szembesülnek azzal, hogy a termék árára még komoly tételek rakódnak. Ilyenkor jön a kosárelhagyás, és az összegek fényében az ajánlatod újra mérlegelése. Viszont ilyenkor már nem kicsit lesznek idegesek a rejtett költségeid miatt, így nem sok esélyed van az eladásra. Hacsak persze nem kínálsz árakban messze a konkurencia alá.

Mi idegesíti leginkább az embereket a webáruházakban?

Mi idegesíti leginkább az embereket a webáruházakban?

8. Kosárelhagyás után küldj egy emlékeztetőt!

Ha valamiért mégis sor kerül arra, hogy a vevők nem fejezik be a vásárlást a webáruházadban, akkor ne engedd el! Sokkal könnyebb egy olyan érdeklődőt visszaszerezni, aki már tudja mit akar venni, már tudja hol találja az áruházadban, és hogyan vegye meg, mint hogy új vevőt találj. Annak, aki korábban mindössze egy-két kattintásra volt a vásárlástól, már csak egy kis ösztökélés kell ahhoz, hogy visszatérjen hozzád, és megvegye a terméket. Ha már regisztrált vásárlód, és belépett, akkor küldhetsz neki egy e-mailt, de kilépés előtt is tehetsz neki egy jobb ajánlatot.

IV. Hogyan alakítsd ki a termékoldalad a webáruházadban?

Akkor beszélhetünk jó termékoldalról, ha az felkelti a látogató figyelmét, és ráveszi arra, hogy fizető vásárlóvá váljon. A dolgot nem szabad leegyszerűsíteni odáig, hogy legyen néhány nagyfelbontású termékfotód és részletes leírásod. A jó termékfotó és a részletes leírás ugyan fontos dolog minden termékoldalnál, de nem elegendő. Ennél több kell.

1. Termék URL-ek

Az egyik legfontosabb dolog minden termékoldal esetében az URL optimalizálása. Annál is inkább, mert nagyon sok olyan webáruház van, mely nem tekinti a termékoldal integráns részének az URL-t, vagy legalábbis sokkal kevésbé, mint a weboldal más részeit. Ez azonban hiba, és komolyan rontja az átkattintási arányt, különösen az organikus keresések esetén.

Pedig a vásárlóknak számtalan lehetőség áll a rendelkezésére arra, hogy valamely terméket online megvásároljanak. Ha egy olyan linkbe futnak bele, melyből nem derül ki számukra semmi, akkor nagy az esélye annak, hogy inkább olyan linkre fognak kattintani, melyből világosan kiderül, hogy milyen termékről van szó pontosan, hova érkezik a felhasználó, ha rákattint. Csak képzeld bele magad a vevők helyébe, akik előtt több ezer lehetőség van, hogy vásároljanak!

Fontos tehát, hogy a lehető legvilágosabban elmond az URL-ben – még a kattintás előtt -, hogy hova, milyen oldalra fog érkezni a látogató. Emellett arról a másik fontos tényezőről sem szabad megfeledkezni, hogy az URL befolyással vannak a helyezésedre a találati oldalakon is, és a Google is a beszédes linkeket értékeli jobban.

2. Gondold át alaposan a címet!

A címnek kereső-barátnak kell lennie, ugyanakkor nagyon kicsi a különbség egy SEO-barát és egy túloptimalizált cím között. Egy jó cím jelentős mértékben növeli a kattintások számát, egy túloptimalizált címmel viszont az a probléma, hogy a keresőmotor számára készül, nem pedig a látogatóknak. Ez viszont azt eredményezi, hogy nem lesz elég világos, érthető és releváns számukra, tehát nem is fognak rákattintani.

Ne ess abba a hibába, hogy a címedet telzsúfolod olyan kulcssszavakkal, melyekre feltételezésed szerint a vásárlók rákeresnek! Ezzel ugyanis jelentős mértékben csökkented annak esélyét, hogy az emberek valóban kattintsanak a termékedre.

A címsor ugyan fontos a kereső számára, de legalább ennyire fontos a célcsoportod számára is. Ezért mindig győződj meg arról, hogy a jó felhasználói élményt szem előtt tartva írtad meg, releváns az érdeklődők számára, és minden benne van, ami kell!

3. Mindig nagyfelbontású képeket használj!

Egy jó termékoldalnak az egyik legfontosabb részét a képek jelentik. Ezek keltik fel ugyanis a látogatók érdeklődését, már persze, ha vonzóak, jól néznek ki. Minél jobb minőségű a termékképed, annál nagyobb érdeklődést tudsz kiváltani. Amikor képekről van szó, két dolgot kell figyelembe venned.

Az egyik a képméret. Amikor nagyfelbontású képet emlegetünk, akkor az alatt nem csak annak minőségét értjük, hanem a méretét is. Akkorának kellene lennie, hogy a felhasználók a termék minden apró részletét meg tudják nézni, és az is világosan kiderüljön számukra, hogy pontosan mire számíthatnak, amikor majd átveszik azt.

A túl kicsi, és a túl nagy (a kijelzőnél nagyobb) méretű képek rontják a felhasználói élmény, így a felhasználók emiatt távozhatnak az oldalról. A legjobb megoldás, ha rájuk bízod, hogy belezoomoljanak a képekbe, amikor a részletekre kíváncsiak.

Emellett különféle szögekből is tedd láthatóvá a terméked, mert így a felhasználók még több részlethez férhetnek hozzá, ami elősegíti azt, hogy vásároljanak is nálad. A normál képek csak kétdimenzósok, viszont, ha a terméked több oldalról is megörökíted, akkor virtuálisan háromdimenzióssá teheted. Sok esetben fontos, hogy az emberek pontosan tisztában legyenek a termék fizikai paramétereivel, lássák, milyen széles és milyen magas, hogy néz ki közelről, milyen lenne kézbe venni.

4. Termékvideók

Ez a következő lépés, a termékfotók után. Nézd meg például a Nike megoldását, ahol a képek között mozgóképek is megjelennek. A videók a webáruházak esetében is egyre fontosabbá kezdenek válni. Akár tetszik, akár nem, a videók csodákra képesek, amikor értékesítésről van szó. Az ao.com tesztelte a termékvideók hatását, és úgy találták, hogy azok a személyek, akik megnéznek egy termékről szóló videót 120,5 százalékkal nagyobb eséllyel vásárolnak, 157,2 százalékkal több időt töltenek a weboldalon, és rendelésenként 9,1 százalékkal többet költenek. A vásárlók 90 százaléka vélekedik úgy, hogy egy termékvideó segíti a döntése meghozásában. Az emberek tehát szeretik a videókat, így ki kell elégítened az igényüket.

Persze a videókkal kapcsolatban felmerül néhány technikai kérdés. Azaz mi a jobb, ha CDN-t használunk, vagy ha feltöltjük őket a Youtube-ra és beágyazzuk a linket a weboldalba, vagy valami más megoldás?

Ha nem vagy biztos benne, hogy megéri videókat felrakni a termékeidről, akkor először csak készíts egyet-egyet, és nézd meg, hogy javítják-e az adott terméknél a konverziós arányt. Ha igen, akkor a költségvetésed egy részét talán érdemes lenne jó minőségű videók készítésére fordítani.

5. Legyél kreatív a termékleírásoknál!

A termékleírás két dolog miatt is rendkívül fontos. Az egyik, hogy segíti a keresőoptimalizálásban, azaz egy eredeti, jó minőségű, kulcsszó-központú termékleírással javítod az esélyét annak, hogy jó helyezést érj el a találati oldalakon. Márészt pedig egy jól megírt termékleírás elkötelezi a látogatókat, és konverzióra ösztönzi őket.

Ha van egy weboldalad több ezer termékkel, akkor persze elég komoly kihívást jelent, hogy mindegyikhez egyedi és jó minőségű szöveget írj, ugyanakkor fontos, mert ennek hiányában jelentős mennyiségű látogatót veszítesz. A lényeg azonban az, hogy ne másolj át szövegeket a gyártók oldaláról, mert ez SEO szempontból rossz húzás és végeredményben csökkenti a konverziók számát!

A szerző tanácsa szerint egyébként a szövegből először elegendő mindössze 60-80 szónyi hosszúságot megmutatni a felhasználóknak, és egy tovább gombra kattintással lehetővé tenni számukra, hogy a teljes szöveg kinyíljon.

6. Gondoskodj a mennyiség és a szín kiválasztásának lehetőségéről!

A felhasználók sok esetben lelépnek az olyan termékoldalakról, ahol vagy nem elérhető a szín és mennyiség kiválasztásának lehetősége, vagy pedig túlságosan bonyolult megtalálni azt. Az emberek néha még többet is hajlandóan fizetni egy-egy termékért, ha annak eladója biztosítja nekik ezeket a lehetőségeket.

7. A vevővélemények néha csodákat tehetnek

Kétféle nézet harcol az e-kereskedelemben a vevővéleményekkel kapcsolatban. Az egyik szerint nem kell közzétenni ezeket a termékoldalon, mivel a legtöbb ember úgysem mond véleményt, egy üres vélemény-rész pedig egyáltalán nem vonzó. A másik megközelítés szerint viszont egy vevővélemény-rész egyedi tartalmat jelent egy-egy termékoldal számára.

Természetesen az nem jó, ha nincsenek egy terméknél vélemények, ha egyszer ott a lehetőség véleményt mondani. Ezért az elégedett vásárolóknak érdemes egy e-mailt küldeni, és 10-20 százalékos árengedményt kínálni nekik, ha egy eredeti véleményt hajlandóak mondani a termékről vagy a vásárlásról. Emellett gamifikálni is lehet a vevővéleményes részt, így a vevők a jutalmak miatt elmondják majd tapasztalataikat.

8. Ne felejtsd el a közösségi megosztási gombokat!

A jól látható és könnyen használható közösségi megosztási gombok a termékoldaladon arra bátorítják a felhasználókat, hogy megosszák a termékoldalt az ismerőseikkel. Ez nem csak a látogatószámodat növeli, de a visszatérő közösségi forgalom akár több konverziót is hozhat. Bátorítsd a felhasználókat, hogy megosszák a termékoldaladat az ismerőseikkel, és akár jutalmat, ingyenes termékeket is kínálhatsz nekik, ha így tesznek!

9. Legyél okos a “Kosárba rakom” gombnál!

Ez a legfontosabb eleme a termékoldaladnak a koverzióoptimalizálás szempontjából. A gombot könnyen észre kell venniük a látogatóknak, ha nem így van, akkor elveszítheted a vásárlókat. Úgy válaszd ki tehát a színt, hogy kiemelkedjen a weboldal többi színe közül, így a felhasználók könnyen beazonosítják, és zökkenő nélkül haladhatnak a megrendelés irányába.

10. FELTŰNŐ “KOSÁR” GOMBOK ÉS CTA-K

Talán nem kell magyarázni, hogy ezek az utolsó lépések miért is olyan fontosak, vagyis, hogy miért kell a színekkel és a szöveggel egyedivé és feltűnővé tenni a megrendeléshez vezető gombokat, linkeket. Kellenek a kontrasztos, feltűnő színek és olyan call to action szövegek, melyek valóban hatnak a vásárlóra.

11. A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT OPTIMALIZÁLÁSA

Habár már elérkeztünk oda, hogy a vevő éppen megrendeli a terméket, itt elkezdődik egy hosszú folyamat, ami meglehetősen fárasztó számára. Éppen ezért a lehető leginkább felhasználó-baráttá, röviddé és egyszerűvé kellene tenni. Legyen számára egyértelmű a navigáció, tudja, hogy hol jár a megrendelés folyamatában, legyenek jól láthatóak a hibaüzenetek.

12. Keresztértékesítés és upsell

Mindig tudsz további elemeket tenni a termékoldaladhoz, melyek segítik a keresztértékesítést és az upsellt. Gondolj a kapcsolódó termékek lehetőségére! Ahhoz, hogy a legjobb ajánlott termékeket ki tudd választani, végezz teszteket, hogy mikor, mi teljesít a legjobban.

12. Az árazás

Az nem is komoly webáruház, mely nem teszi közzé jól láthatóan, hogy mennyibe kerül valamely terméke. Mégis miért beszélünk erről, ha ez a dolog egyébként teljesen evidens mindenki számára? Csak azért, mert ezzel kapcsolatban fontosak például a különböző árazási technikák, így a kilencesre végződő számok, vagy az árkedvezmény több termék rendelése esetén.

13. Megbízhatóság

A vásárlási ciklus egy egyszerű kérdéssel indul, és csak akkor folytatódik, ha erre adsz választ. Amikor a látogató ott van a termékoldalon, és arról kell döntenie, hogy megvegye vagy sem az adott terméket, akkor a legfontosabb kérdés, ami felmerül benne: “megbízhatom ebben a cégben”? (Arról, hogy mivel kelthetsz bizalmat a jó weboldal kialakításáról szóló bejegyzésünkben már részletesen beszéltünk.)

Ezért használnak a webáruházak különféle bizalmi jelzéseket a weboldalaikon, akár a termékoldalakon. Ezek azok a különféle plecsnik, mint az év áruháza, megbízható áruház, stb. Ezeket fontos elhelyezni a termékoldalakon, azt viszont csak az A/B tesztek tudják pontosan megmondani, hogy a weboldal melyik részén.

14. Oldalsebesség

A minimalista webdesign azért kifizetődő, mert lehetővé teszi a weboldal gyors betöltődését. A lassú oldalak nem csak SEO-szempontból rosszak, de drámai mértékben csökkentik a konverziók számát is. A webáruházaknál pedig minden másodperc számít, ezért a termékoldalaid legyenek a lehető legegyszerűbbek és legkisebb méretűek.

Összességében tehát elmondható, hogy a webáruházak gyakran elkövetik azt a hibát, hogy csak a kulcsszavakra összpontosítanak a felhasználói élmény helyett. Ezzel szemben érdemes inkább a felhasználói élményt szem előtt tartani, mert ez az, ami több konverzióhoz, vagyis eladáshoz vezet majd.

Ha webáruházad van, ne becsüld le a webdesign fontosságát, az egész üzlet sikere múlhat azon, hogy mennyire jól használható a weboldalad.

V. Milyen legyen egy mobilon is jól használható webáruház?

Ha egy webáruházat mobilra is szeretnénk optimalizálni, hasonló dolgokra kell figyelni, mint ha egy weboldallal tennénk ezt. Van azonban egy-két eltérő jellemző, ami miatt érdemes külön is kitérni a webshopok helyzetére.

Ebből a szempontból először is újra érdemes végiggondolni, hogy mobilra optimalizált oldalt, reszponzív designt vagy pedig appot szeretnénk. Webshopok esetében Amerikában kifejezetten jól teljesítenek az applikációk, de megint csak azt lehet mondani, hogy ebbe csak egy-két nagyobb kereskedőnek érdemes belevágnia, a kisebb méretű cégeknek inkább egy mobilon is jól használható webshop kialakítására kellene pénzt, időt és energiát fektetniük.

Lehet ez egy olyan oldal, mely teljesen elkülönül a desktop verziótól, így ezt anélkül optimalizálhatjuk mobilra, hogy az hátrányára válna a jóval nagyobb, több információt hordozó, összetettebb asztali verziónak. Ugyanakkor a reszponzív design esetében nem kell két oldalt külön kezelni, ami sok szempontból praktikus lehet – ehhez további érvek a reszponzív designról írt cikkünkben.

legyen egyszerű, könnyen kezelhető

Reszponzív design esetén nemcsak mobilon, hanem desktop méretben is egyszerűbb lesz az oldal, hiszen a mobiltelefon 4-5 inches kijelzőjén nem befogadható egy összetett, bonyolult webshop. Nyilván a nagyobb kijelzőméretre kerülő verzióban a szokásoknak megfelelően szendvicsikon helyett kinyílik majd a menüsor, esetleg még egy-két funkcióval, lehetőséggel bővül a webshop, de körülbelül ugyanannak a tartalomnak kell elérhetőnek lennie minden méretben.

Az egyszerűsítés érdekében a mobilos verzióban minden felesleget ki kell szórnunk a menüből és az oldalról. Csak azt tartsuk meg, mely feltétlenül szükséges a látogatóknak a vásárláshoz. A csak a lényeget tartalmazó menün kívül elengedhetetlen a könnyen megtalálható és jól használható keresőmező, melynek ezért mindenképpen kitüntetett helyre kell kerülnie legfelül.

Amit az egyszerűsítésen kívül észben kell tartanunk design szempontjából az az, hogy a látogatók nem az egeret, hanem az ujjukat fogják használni mobilon a böngészéshez. Ezért a linkeknek, gomboknak olyan méretűnek kell lenniük, hogy a nyomogatásuk ne okozzon kihívást számukra, ne kelljen két ujjal zoomolniuk a képernyőn, hogy valamire rá tudjanak kattintani.

Emellett két link vagy két gomb között lévő tér mérete is legyen elegendően nagy ahhoz, hogy valóban arra kattintsanak, amelyikre szándékukban állt. Ne felejtsük, hogy a felhasználók vagy egy kézben tartva a telefont a hüvelykujjukkal nyomogatják a kijelzőt és scrolloznak, vagy pedig egyik kezükben tartják, míg a másik kezük mutatóujjával teszik ugyanezt. Ehhez a használathoz kell alkalmazkodnia az oldalnak.

Gyorsabb legyen, mint a desktop oldal

Eljutottunk oda, ami talán a legnagyobb kihívást jelenti: webáruházunknak megfelelően gyorsnak kell lennie annak érdekében, hogy a döcögés miatt vöröslő fejű látogatók ne távozzanak a konkurenciához. A weboldalak gyorsaságának már egy külön bejegyzést szenteltünk, érdemes erre is egy pillantást vetni.

Amit ehhez hozzátennénk, hogy nem elég, ha mobilon és mobilhálózattal elérjük az asztali verzió wifis sebességét. Nem, ennél gyorsabbnak kell lenni, mert mobilon a látogatók még annál is türelmetlenebbek, mint egyébként. Míg a Google által javasolt sebesség egy weboldal asztali elérése esetén 1,5 másodperc, addig mobilon egy másodperc. Ízlelgessük ezt a dolgot egy darabig, csendesen.

Itt azonban a gyorsítás érdekében nem megfelelő megoldás, hogy eltüntetünk minden képet a webshopból, mivel egy webáruháznak esszenciális részét jelentik a termékfotók. Sőt, hogy tovább fokozzuk a kínt: még akár videóval is érdemes lenne kibővíteni a termékoldalakat, mert egy tanulmány azt állítja, hogy a látogatók mobileszközökön imádják nézegetni a termékvideókat. A képeket át kell méretezni, a videóknak pedig akadás nélkül kell futniuk.

Amin viszont lehet spórolni mobileszközökön, az a szöveg és az egyéb funkciók, fícsörök, lehetőségek. Ezekkel semmiképpen ne súlyosbítsuk az oldal beletöltési idejét, a látogatóknak ugyanis mobileszközön nincs türelmük hosszú szövegeket olvasgatni, egyéb lehetőségekkel sem akarnak bíbelődni, nem kíváncsiak a látványos effektekre, és mint már említettük: várni sem akarnak az oldal megjelenésére. Vásárolni akarnak, és pont.

A megrendelést se bonyolítsuk túl

Ahogy az eddigiekben is az egyszerűség és a gyorsaság volt a két kulcsszó, addig a megrendelés folyamata esetében is ezen fogunk még egy kicsit rugózni. Az adatok kitöltésének is a lehető legkönnyebbnek kell lennie a mobilos felhasználó számára. A form legyen minél rövidebb, minél kevesebbet kelljen gépelnie az érintőképernyős billentyűzeten a megrendelőnek.

Ne próbáljuk meg végigerőltetni azon a procedúrán sem, amit desktopon olyannyira megszoktunk – és nem szeretünk -, hogy a vásárláshoz regisztrálni kell, aztán kattintani egy megerősítő e-mailre, aztán a felhasználónevünkkel és jelszavunkkal ismét bejelentkezni, majd a megrendelés folyamata tulajdonképpen csak itt kezdődik. Majdnem biztos – hacsak nem olyan termékről van szó, ami nagyon kell a vevőnek, és csak nálunk kapható -, hogy nem a mi webshopunkban fogja megrendelni. Mert ezt a folyamatot mobiltelefonon az egyik alkalmazásból a másikba váltással nem egy hálás dolog végrehajtani. Keressünk tehát erre egy egyszerű és praktikus megoldást, ami nekünk és a vevőnek is megfelel.

Végül pedig: ami sokszor hiba, hogy valójában nem próbáljuk ki mobilon a weboldalunkat, webáruházunkat, nem helyezkedünk a látogatóink pozíciójába. Ehelyett egy ultragyors laptop vagy egy 21 inches monitor előtt ülünk végig a webáruház készítés során, és alapvetőnek tartjuk, hogy más felhasználók is ugyanilyen környezetben fogják használni az oldalunkat. Pedig ez nem így van. Míg egy weboldaltulajdonosnak vagy a weboldalak készítőinek munkaeszköze a laptop vagy a desktop gép, addig a felhasználók egész más eszközökkel, és most már nagyon sok esetben mobillal, vagy akár egy 20 ezer forintos tablettel érkeznek az oldalunkra. Vegyük tehát kézbe a mobilt és tabletet, abban az esetben is, ha a mi oldalunkról van szó, és azon keresztül böngésszünk, hogy megismerjük a működését, és felismerjük a hibáit.

VI. 9 hiba, amit ne kövess el a webáruházadnál

Ha úgy érzed nem hozza a várt eredményeket a webáruházad, annak az is oka lehet, hogy rosszul van megtervezve az oldal. Például valami hiányzik, valamiből viszont túl sok van. Felsorolunk 9 olyan dolgot, melyekre mindenképpen figyelned kellene, ha webáruházad üzemeltetsz.

1. TÚL SOK INFORMÁCIÓT KÉRSZ A VEVŐTŐL

Az a webáruházak első számú hibája a cmsmart.net blogja szerint. Hiszen semmi sem idegesítheti fel jobban a vevőket, mint amikor vásárlás előtt egy túlságosan hosszú formot kell kitölteniük, melyben minden részletre ki kell térni. A végtelen hosszúságú adatkérések eredménye általában egy elveszített vásárló. Az a legjobb, ha regisztráció nélkül is lehetővé teszed a vásárlást, a lehető legkevesebb adat megadásával.

2. ELFELEDKEZNI A MOBILRÓL

Egyre többen vásárolnak mobiltelefonnal és a Google is egyre hatékonyabb eszközöket vet be, hogy minden weboldaltulajdonost rászorítson arra, hogy mobilbaráttá tegye a weboldalát. Ilyen körülmények között rendkívül nagy hiba elfeledkezni a mobilos vásárlókról. Ezzel gyakorlatilag a vevőid egy részéről mondasz le. Úgyhogy ellenőrizd, hogy a webáruházad ugyanolyan jól használható mobiltelefonon, tableten és laptopon is. Ha pedig nem, akkor meg kell tenni a megfelelő lépéseket, amiben természetesen mi is segítséget tudunk nyújtani.

3. ROSSZUL ELHELYEZETT KULCSKIFEJEZÉSEK

A hiányosan vagy nem megfelelően elhelyezett kulcsszavak jelentős hátrányt okoznak a termékek megjelenésében a keresőtalálati listán. A legjobb helyeket, vagyis az első és a második oldalt megszerző termékoldalaknál a teljes kulcskifejezés szerepel mind a címben, mind pedig a leírásban.

Amelyeknél csak a címben vagy a leírásban szerepelt a keresett kulcskifejezés, csak a harmadik-hatodik oldalra kerültek fel, míg amelyeknél egyáltalán nem szerepelt vagy csak nagyon elvétve a kulcskifejezés, azok is megjelenhettek a találatok között, de már csak a hetedik oldaltól.

Kulcskifejezések megjelenése

Kulcskifejezések megjelenése

4. GYENGE TERMÉKLEÍRÁS

Ahhoz, hogy a látogatók vásároljanak a webáruházadban, először el kell nyerni a bizalmukat. Ehhez viszont az kell, hogy a termékeidről elegendő és jó minőségű leírást és képeket, esetleg videókat közölj. Ez az egyik legfontosabb dolog egy webáruháznál, így komoly figyelmet kell fordítani a képek méretére és minőségére, a betűtípusra, annak méretére és színére, valamint a leírás pontosságára. A képek tehát legyenek olyan nagyok, ami még elfogadható betöltési sebességet jelent, míg a szövegben minden apró részletre kitérsz a termékkel kapcsolatban.

5. KIHAGYOTT ELEMEK

Ami minden weboldal esetében hiba, de különösen nagy hiba a webáruházakban, ha valaki lehagyja a keresőmezőt, esetleg a keresés nem működik igazán jól. Sokan érkeznek ugyanis határozott céllal egy-egy webáruházba, ahol nem a termékkategóriák között szeretnének bolyongani, hanem pontosan beírják a keresőbe, hogy milyen terméket keresnek. Ha ilyenkor nem azt a találatot kapják, amire számítanak, akkor távoznak. A vevői bizalom szempontjából ugyanakkor rendkívül fontos, hogy könnyen megtalálhatók, és a lehető legrészletesebbek legyenek a kapcsolatfelvételi információk egy weboldalon. Ezeknek tartalmazniuk kellene mindenféle elérhetőséget, amivel jelezni lehet a vevők számára, hogy egy valós, létező cégről van szó, mely nyitott a vevőkkel történő kommunikációra.

6. KEVÉS KÉP ÉS VIDEÓ

A képek és a videók nem csak a vásárlóknak segítenek a tájékozódásban, hanem a webáruházaknak is abban, hogy előrébb kerüljenek a keresési találatok között. A képekkel ellátott termékoldalaknak 150 százalékkal nagyobb esélyük volt felkerülni a találati lista első oldalára, mint a kép nélkülieknek. Ugyanakkor egy videó 200 százalékkal növelte ennek esélyét.

Ráadásul a képek száma is számít: a három vagy annál több képet tartalmazó termékoldalaknak nagyobb esélyük volt a találati listán való megjelenésre, mint a két képpel vagy annál kevesebbel ellátott termékoldalaknak.

A képek száma és a helyezés

A képek száma és a helyezés

7. TÚLZÁSOK

Ha valamit túlzásba viszel, az azt jelenti, hogy túlbonyolítod, ami viszont soha nem tesz jót a hatékonyságnak. A vevőknek nehéz egy olyan weboldalon megtalálni az őket érdeklő információkat, ahol túl sok van azokból. Ha befogadhatatlan mennyiségű tartalmat borítasz rájuk, viszont hiányoznak az alapvető információk, akkor gyorsan lelépnek a webáruházadból. Ugyancsak nagyot lehet hibázni, ha “túldizájnolod” az oldalt, mondjuk a betűtípus extrém ritka, esetleg túl sokfélét variálsz, túl sokféle színben. Ezeket érdemes a minimumon tartani, és a szöveg az alapossága és pontossága mellett legyen a lehető legrövidebb.

8. HIÁNYZÓ ÉRTÉKELÉSEK

Kiderült az is, hogy a termék-értékeléseknek is jelentős a szerepük a találati listán elfoglalt pozícióban. De nem az számít, hogy jó vagy rossz a minősítés, hanem azok mennyisége. A 20 vagy annál több értékelés a találati lista első öt oldalára repítette a termékoldalt, míg a 80-nál több értékelés hatására általában az első oldalra került. A helyezést egyáltalán nem befolyásolta, hogy az értékelés negatív vagy pozitív tartalmú volt.

Az értékelések száma és a helyezés

Az értékelések száma és a helyezés

9. NINCS RAKTÁRON A TERMÉK

Azon termékeknek a weboldala, melyek készleten vannak 700 százalékkal nagyobb eséllyel kerülnek a keresőtalálati lista első oldalára, mint azok, melyek nincsenek raktáron. A megoldás az, hogy a termékek legyenek mindig raktáron, illetve, hogy azokat, melyeket kifogytak, le kell venni a webáruház oldaláról.

De miért hagyják ott vásárlás nélkül a webáruházakat a látogatók?

Mindezek után, még igen tanulságos lehet az, hogy melyek a legnagyobb, elkövethető hibák egy webáruháznál, azaz mi hiúsítja meg az értékesítést. Igaz, hogy globális helyzetet vizsgálva, de készült egy felmérés 2017-ben arról, hogy mi az oka annak, amiért a potenciális vevők vásárlás nélkül távoznak egy-egy webáruházból. Mint kiderült, a legfontosabb tényező: a túl magas a szállítási költség. De lássuk a részleteket!

A vizsgálatot 2017 novemberében végezték el 4028 olyan személy megkérdezésével, akik 18 évnél idősebbek voltak, és az elmúlt év során vásároltak online. 60 százalékuk mondta azt, hogy a túl magas szállítási költség miatt hagyta ott a webáruházat a túl magas szállítási költség miatt.

A második leggyakoribb ok az volt, hogy nem találták meg azt a terméket, amit kerestek. A harmadik problémát pedig a túl magas ár okozta (találtak helyette egy jobb ajánlatot, több volt a költség a vártnál, stb.) Az eredmények itt láthatók:

Miért hagynak ott a látogatók egy webáruházat?

A kutatásba egyébként érdemes beleolvasni, mert sok más tanulságos dolog is kiderül a felhasználók webáruházbeli viselkedéséről. Így például az, hogy a hiányos vagy hibás tartalom miatt a látogatók többsége minden esetben vagy legalábbis gyakran otthagyja az adott webáruházat. Úgyhogy igencsak érdemes figyelni a pontos tájékoztatásra.

Emellett az is kiderült, hogy mi az, amit elsőként megnéznek az emberek egy webáruházban. Természetesen az első az a termék, amit meg akarnak venni, de mindjárt utána következnek a leárazások és a szállítási információk.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.