Hogyan működik a SEO linképítés?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A linkek még mindig a három legfontosabb rangsorolási tényező között szerepelnek, tehát továbbra is a keresőoptimalizálás egyik leglényegesebb elemét jelentik. A hagyományos értelemben vett linképítés azonban egyre kevésbé működik. (Frissítés, 2021.03.16. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan használd a link-visszautasítást (disavow file)?)

De kezdjük ott, hogy

Miért is jó egy link?

Egyrészt azért, mert egy link értéket ad a céloldalnak, javítja a láthatóságát a keresőmotorok számára. Értéket ad az egész domain számára, és minden egyes aloldalának kismértékben javul a helyezése. A horgonyszövegek tájékoztatást nyújtanak a keresőmotorok számára a weboldal témájáról, és még inkább a céloldal témáját illetően. Ráadásul az emberek kattintanak a linkekre, ami növekvő közvetlen forgalmat eredményez.

Amit viszont fontos megjegyezni, hogy

  • egy link értékét meghatározza annak az oldalnak a témája, ahol a link szerepel. Vagyis egy olyan link, mely azonos témájú oldalról mutat a céloldalra, jóval értékesebb, mint egy teljesen eltérő témájú oldalon lévő.
  • Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy egy szövegen, cikken belül elhelyezett link értéke is nagyobb a kereső számára, mint mondjuk egy oldalsávban vagy láblécben elhelyezett linkké.
  • Ráadásul minél több a link egy weboldalon, annál kisebb az értéke minden egyes linknek.

linképítés

Milyen linkekről beszélhetünk? És melyik mennyit ér?

Egyrészt a linkeknek két típusa létezik: belső és külső linkek. Mindkettőnek van szerepe a SEO-ban, azonban a linképítés a külső linkekről szól. A linkeket megkülönböztetjük a weboldalon történő elhelyezésük alapján:

  • Navigációs linkek
  • Canonical linkek
  • Tartalmi linkek
  • Átirányítások
  • Képlinkek
  • Képaláírás linkek
  • Lábléc-linkek

Értéküket tekintve a tartalomban szereplő linkeket tartják a legnagyobb értékűnek, vagyis ezek rendelkeznek a legerősebb PageRankkel. Mint John Mueller, a Google szakembere fogalmazott: a tartalmi rész az, ahol az elsődleges tartalom szerepel egy weboldalon, nem a menüben, az oldalsávban, a láblécben vagy a fejlécben található. A Google pedig ezt a fontosságot figyelembe veszi, és alkalmazza a linkekre is.

Ugyanilyen értéke van a canonical linkeknek és az áritányításoknak is, vagyis ezek is teljes mértékben átadják a PageRank-értéket. Óvatosan kell azonban bánni velük, mert ha túl sok átirányítás jelenik meg az oldalon, az nem biztos, hogy egészséges weboldalt jelez a Google számára. Ugyancsak vigyázni kell az átirányítási láncokkal, melyeket egy idő után már nem követ a keresőrobot. Erről az 301-es átirányításnál írtunk bővebben.

Ugyanakkor az olyan linkek is számítanak SEO-szempontból, mint a navigációs linkek és a lábléc linkek. Utóbbiak esetében ugyan gyakran felmerül, hogy a Google figyelmen kívül hagyja őket, azonban a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy van jelentőségük és hatnak a linkelt oldal helyezésére.

Néhány dolog, amit még érdemes figyelembe venni a linkekkel kapcsolatban:

  • Ha több link mutat egyetlen oldalról egy másik oldalra, akkor ugyan mindegyiket észleli a Google, azonban a horgonyszöveget a HTML-kódban az első helyen szereplőnél veszi figyelembe.
  • A szöveglinkeknek nagyobb a súlya mint a kép-linkeknek. Ez akkor lehet gond, ha a weboldaladra egy linkkel ellátott kép mutat csak. Vagy pedig az utána következő szövegben is szerepel link, de mivel ilyenkor a Google az első helyen álló linket veszi figyelembe, így kisebb lesz a link ereje.
  • A gyakrabban lekattintott linkeknek nagyobb a súlyuk. Ez azonban csak egy feltételezés a SEO-szakemberek részéről, mégis érdemes tekintettel lenni rá.
  • A jobban látható linkeknek nagyobb a súlyuk. Habár a keresőmotoroknak talán nem számít, hogy egy link mekkora méretű betűvel van írva, a felhasználók számára fontos lehet. Ha tehát a linket nem látják az emberek, mert túl kicsi betűkkel van írva, vagy a színe miatt nem emelkedik ki, akkor nem is fognak rá kattintani.
  • Az viszont nem számít, hogy a linkre kattintva az oldal új ablakban nyílik meg vagy az adott ablakban. Ennek ellenére sokan azt hiszik, hogy ha nem nyit új ablakot egy link, akkor az nagyobb erőt jelent, azonban a vizsgálatok azt mutatják, hogy ez nem így van.

Milyen egy jó (minőségű) link?

A linkek arra szolgálnak, hogy a felhasználók releváns információkhoz jussanak az interneten. A weboldalak ezért linkeket használnak, melyek más oldalakra mutatnak. A linkek száma tehát mutatja egy weboldal relevanciáját egy adott témában. A linkek száma azonban nem minden, fontos a minőség is a Google számára.

Lássuk azt a 3 tényezőt, mely meghatározza egy link minőségét:

  • A linkelő weblap tekintélye – ha egy tekintélyes oldal használ linket a Te weboldaladra, annak a Google nagyobb jelentőséget tulajdonít. Ezt a tekintélyt alapvetően az adott oldal PageRankje fejezi ki, mely a Te PageRank értékedre is hatással van.
  • A teljes weboldal tekintélye – ez annyiban különbözik az előzőtől, hogy itt a teljes weboldal minőségéről van szó. Ezt méri például az Ahrefs által használat DR (domain rating) vagy a Moz által használt DA (domain authority).
  • Tartalmi relevancia – egy oldal rangsorolása és a domain tekintélye azonban nem elegendő, ha a tartalom irreleváns. Mit jelent ez? Például, ha kapsz egy linket az Indextől, az remek dolog. Ugyanakkor, ha egy olyan cikkből kapod a linket, mely nem vág a linkelt oldalad témájába, akkor az csökkenti az értékét.

Mint látható a jó minőségű linknek jó minőségű weboldalról kell érkeznie. Mi jellemző a jó minőségű weboldalakra?

  • Témába vágó oldal, vagy legalábbis, ha nagyobb médiáról van szó, akkor létezik egy olyan szekciója, ahol az adott témával rendszeresen foglalkoznak.
  • Nem szerepelnek rajta felnőtt vagy illegális, esetleg csaló tartalmakra mutató linkek.
  • Nincsenek rajta olyan fizetett tartalmak, melyeket nem jelölnek.
  • Ha jó pozícióban jelenik meg a Google kereséseknél, akkor az már mutatja, hogy a Google megbízik benne.
  • A linkek a szövegtörzsben szerepelnek.

Akkor az előbbiek alapján lássuk, hogy bizonyos linkelhelyezések, milyen minőségű linkeket jelentenek számodra.

Alacsony minőség

Ide tartoznak az úgynevezett katalóguslinkek, linkgyűjtők, bárhogy is nevezzük őket, ezek olyan oldalak, melyen szerepel egy rakás link, és nagyjából semmi más. Ezek feladata és célja, hogy hirdessék a weboldalad. Mivel ezeken viszonylag egyszerű (volt) a megjelenés, így boldog-boldogtalan regisztrálta minél több ilyen gyűjtőre az oldalát.

Ennek megfelelően nincs igazán értékük, bár akadnak olyan lingyűjtők magyar viszonylatban is, melyeket figyelembe vesz a Google, ugyanakkor az erősen kétséges, hogy nagyot lökne bármelyik is az oldalad helyezésén.

Ebbe a kategóriába tartoznak a hozzászólásokban, fórumokon szereplő linkek is. Mivel hozzászólásként könnyű elhelyezni linket, és egy jelentős részük eleve “nofollow” vagy újabban “ugc” (user generated content) címkével jelenik meg, így szintén nem foglalkoznak velük a keresőmotorok.

Szintén nofollow jelölésűek a közösségi médiás linkek, így a keresőmotorok ugorják ezeket, habár a Google jelezte, hogy a “nofollow” számára elsősorban utalás nem pedig utasítás. A nagyobb közösségi médiákba mindenesetre felesleges azért linkeket erőltetni, mert jobb helyezésre számítasz. Habár tekintélyes oldalakról van általában szó, ezekben bárki elhelyezhet szinte mindenféle linket, ennélfogva értékük sincs.

Közepes minőség

Ebbe a kategóriába tartoznak a kisebb iparági blogok, melyeket általában az iparágban tevékenykedő valamely cég, vagy influencerként megjelenő szakember működtet. Akad köztük releváns, szakmailag elfogadott blog, mely azonban nem ismert a nagyközönség előtt, tehát számottevő tekintélye nincs. Ugyanakor jó tartalmak jelennek meg rajta és ha ezek a témádba vágnak, akkor az itt felbukkanó linkjeidnek már van értéke. Ha ezen a szakmai blogon megjelensz, az mutatja, hogy Te is releváns szereplője vagy az iparágnak.

Szintén ide sorolhatók az iparági céges oldalak, melyek nem feltétlenül a konkurenciádat jelentik. Lehetnek ezek partnerek is, melyek, ha hivatkoznak rád, akkor annak lehet némi értéke, hiszen mutatja a szerepedet az iparágon belül.

Közepes minőségű linkeket adnak a helyi híroldalak is, melyeknek ugyan alacsonyabb a relevanciájuk, mint az iparági blogoknak, ugyanakkor valamivel nagyobb a forgalmuk, tekintélyük. Egy ilyen helyi oldalon különösen akkor érdemes megjelenni, ha a térképes SEO-d szeretnéd erősíteni. Ha egy olyan weboldalon jelenik meg a linked, mely megbízható helyi hírforrásnak tekinthető, akkor az segít a keresőmotoroknak meghatározni, hogy mekkora a relevanciád egy adott fizikai területen.

Magas minőség

Ebbe a kategóriába tartoznak a komolyan vehető, hiteles, ugyanakkor számodra nem igazán vagy nem teljesen releváns oldalak. Olyan oldalak ezek, ahonnan elég nehéz csak úgy linkekhez jutni a cégeknek, gondolj például az országos, nagy híroldalakra. Ezek a lapok napont több száz PR-cikket vagy cikkötletet kapnak, melyek közül csak az jelenik meg, amely valódi hírértékkel bír vagy fizetnek érte. Előbbi esetében ugyanakkor nem garantált a link, utóbbi esetében pedig elvileg egy “sponsored” vagy “nofollow” címkét kaphat. Nagyon ritkán fordul az elő, hogy a hírérték és a fontosság miatt linkelni is fogják a weboldalad.

Ráadásul egy rajtuk elhelyezett, organikus link ugyan javítja a helyezésed, azért azt látni kell, hogy ezek nem igazán relevánsak a Te témádban, hiszen elsősorban a hírekről szólnak és nem az iparágadban működnek.

Ha van az iparágadban működő nagy, szakmai blog vagy oldal, akkor annak relevanciája jóval nagyobb a híroldalaknál, viszont általában nincs olyan nagy a tekintélye, mint egy országos lapnak. Ezek a nagy szakmai blogok, melyeket minden iparági szereplő felkeres, ha szakmai hírekhez akar jutni.

De ugyancsak ide tartoznak az olyan óriási cégeknek a weboldalai, melyeket gyakorlatilag mindenki ismer. Itt hatalmas és tekintélyes multikról van szó, mint az Apple vagy a Google. Ha ezektől tudsz linket kapni, mert Te vagy a partnerük, beszállítójuk, vagy bármilyen módon megemlítenek, akkor annak hatása lesz a helyezésedre.

Mekkora problémát jelent, ha egy gyengébb minőségű oldalról kapsz linket?

A kiindulópont itt az, hogy minden weboldalnak van egy PageRank értéke, amit a Google mér, és ez jól jelzi egy oldal értékét. A Te weboldaladra linkelő oldalaknak is van egy értéke, és mint fentebb már írtuk, egy link akkor számít jónak, ha értékes weboldalról származik. De mi van akkor, ha az oldalad egy olyan oldalról kap linket, melynek gyengébb a minősége, mint a Tiéd? Ez rontja esetleg a helyezésed?

A Google szerint “nem feltétlenül”. A kérdést egyébként John Mueller válaszolta meg, és a kérdező arra volt kíváncsi, hogy az ilyen, gyengébb minőségű oldalról érkező linkeket érdemes-e disavow eszközzel jelenteni. Mueller szerint azonban csak azért, mert egy oldal nem olyan jó minőségű, mint a Tiéd, az nem azt jelenti, hogy a róla érkező link negatív hatással lesz rád bármilyen módon is.

Az persze más kérdés, hogy mi van, ha ezek a gyenge minőségű linkek fizetett linkek. Ebben az esetben persze fennáll a lehetősége annak, hogy negatívan ítéli meg a Google, vagy csak nem veszi figyelembe.

Mindezek mellett egy jó link általában “természetes link”. De mit is jelent ez pontosan?

Mi az a természetes link?

Nevéből következően a természetes link olyan link, amit minden különösebb ráhatás nélkül kap a weboldalad. Emellett azonban van néhány jellemzője:

  • Nincsenek benne nyomkövető paraméterek.
  • Nem szponzorált, fizetett tartalomból mutat a weboldaladra.
  • Nincs átirányítva “pénzszerzési eszközökön”.

De talán jobban megérthető, ha a “nem természetes linkekről” is ejtünk pár szót. A nem természetes linkek a fizetett linkek. Ezeket SEO-s vagy PR-cégek helyezik el, esetleg valamilyen affiliate program révén pénzkerestre használhatók, de ide tartozik az is, amikor influencerektől érkezik a link.

Amennyiben a nem természetes linkek nem kapnak “nofollow” taget, akkor a Google akár kézi beavatkozást is végrehajthat miattuk, de érinthet algoritmus is, elsősorban a Pingvin.

Persze léteznek emellett még úgymond félig természetes linkek, például egy olyan természetes link, amiben van valamilyen nyomkövetési paraméter. Időnként előfordul, hogy ilyen paraméterrel ellátott link kezd el terjedni organikus módon.

Hogyan változott a Google hozzáállása a linkekhez?

Az évekkel ezelőtt jellemző manipulációs célú – azaz a keresőben jó helyezést nem természetes módon elérő – linképítés úgy zajlott, hogy a weboldalakat minél több, úgynevezett katalógusba kellett regisztrálni, vagy pénzért, illetve linkért cserébe megjelentetni különböző weboldalakon. Ezekben a katalógusokban és weboldalakon elhelyeztek az üzemeltetők egy vagy sok, a weboldalra mutató linket a kívánt, legtöbbször azonos kulcsszavakat tartalmazó horgonyszöveggel.

Mivel az a technika működött – vagyis a regisztrált oldalakra több link mutatott, azok jobb helyezést értek el a találati oldalakon, és a katalógusok, illetve linkeket díjért, linkért közzétevő weboldalak működtetése nyereséges volt az üzemeltetőknek -, így elburjánzottak a linképítéses megoldások. Ezekre a tartalmakra azonban élő ember nem volt kíváncsi, pusztán a Google számára hozták őket létre.

Ezt egy idő után a Google is felismerte, így elkezdett komoly erőfeszítéseket tenni a manipulációs célú linképítés semlegesítésére, a jó minőségű találati lista kialakítása érdekében. Azokat az oldalakat büntette, melyek ilyen értéktelen katalógusokban szerepeltették, többnyire azonos horgonyszöveggel a linkjeiket. Ez volt a feladata a Pingvin algoritmusnak, mely 2012. április 24-én indult útjára, és azóta többször frissítette és újra lefuttatta a Google. (Ha többet akarsz tudni a Google algoritmusokról, akkor itt találod összefoglaló cikkünket a témában, illetve itt a Pingvin 4.0-ról írtakat.)

A Pingvin algoritmus indulása óta egyre romlik a linképítés híre, hiszen jó páran megégették vele magukat, ami persze elsősorban külföldön, angol nyelvterületen igaz (de persze néhány magyar oldalt is érintett). Nálunk azért alapvetően szépen működgetnek a fekete és szürkezónás linképítési megoldások még mindig. Ezek közé tartoznak a katalógusok, bloghálózatok, PR-cikkes megoldások, linkcserék, amikor egyes weboldalak egymás között cserélik ki szöveges anyagaikat, melyekben linkek szerepelnek. Kérdés persze, hogy meddig. És amikor őket is eléri egy Pingvin általi leértékelés vagy egy manuális büntetés, akkor az milyen hatással lesz a weboldalak helyezéseire.

Hiszen a Google minden súlyos hibája ellenére tagadhatatlanul és folyamatosan fejlődik. És hát annak is minden bizonnyal eljön az ideje, hogy Magyarországra is – az eddigieknél hatékonyabban – elér majd a keze. Ha tovább fejlődik a Google algoritmusa, akkor bajban lesznek azok, akik még mindig a tisztességtelen linképítő technikákat használják ki arra, hogy jobb pozícióba küzdjék fel magukat a találati oldalakon. A Pingvin 4.0 óta ugyan nem beszélünk algoritmus szintű büntetésről, csak manuális büntetésről, de a linkjeik Pingvin általi leértékelése is erősen visszavetheti őket a találati oldalakon. Ami egy, a való életben egyébként jól működő cég számára jelentős hatású lehet.

Mit mond a Google a linképítésről?

A Google szakemberei egyenesen azt állítják, hogy akár linkek nélkül is el lehet érni jó helyezést. Gary Illyes szerint elsősorban persze olyan kulcsszavakra, melyekre csak közepes verseny van.

De John Mueller szerint sem szükségesek a linkek. Hiszen mint fogalmazott “a legtöbb” weboldalt listázza és rangsorolja a Google “linképítés nélkül” is. Ez a kijelentés egészen pontosan így hangzott:

Minden attól függ azonban, hogy miként definiáljuk a “linképítés” fogalmát. Hiszen meg lehet határozni úgy, hogy mivel nagyszerű a tartalmunk, azért az emberek maguktól linkelik azt. Másrészt a linképítés lehet az is, hogy “megkérsz” embereket, hogy linkeljék a weboldaladat. Utóbbira valóban nem feltétlenül van szükség, ugyanakkor az organikus linképülés nem igazán elhanyagolható, ha jó pozíciót szeretnél elérni forgalmasabb kulcsszavakra. Vagyis a lényeg, hogy olyan linképítés nélkül valóban el lehet érni jó helyezést, amikor másokat kellene kifejezetten “kérned” a linkelésre.

Mit mond a Google a fizetett linkekről?

A másik dolog, amivel kapcsolatban érdemes figyelembe venni a Google álláspontját, hogy kifejezetten a fizetett linkek használatáról mit mond. John Muellernek tették fel a kérdés, azt is jelezve, hogy egy adott célközönséget célzó weboldalak 80-90 százaléka használ fizetett linkeket, és ezek az első találati oldalon sorakoznak.

John Mueller ennek kapcsán először is jelezte, hogy a Google figyelembe veszi a linkeket rangsorolásnál, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy még számos egyéb tényezőt is. Itt tehát elsősorban azt kívánta hangsúlyozni, hogy ugyan a linkek fontosak, azonban csak egyetlen tényezőt jelentenek sok más tényező között.

Ezzel viszont arra is utal, hogy egy weboldal jó helyezése nem csak a linkektől függ. A linkek hozzájárulnak ahhoz, hogy a Google megértse, miről szól egy oldal, de ugyanezt a weboldalnak más módokon is kommunikálnia kell ahhoz, hogy a Google jó helyezést biztosítson neki a találati oldalakon.

Mueller ráadásul arra is kitért, hogy weboldalak nagyon sokszor fektetnek munkát olyan SEO-tevékenységekbe, melyeknek semmi hatásuk nincs a helyezésükre, mindössze másolják a konkurenciát. És habár úgy tűnhet, hogy nagy a SEO-verseny a jó helyért, de valójában nincs is verseny. Konkrétan azt is kimondta, hogy nagyon sokszor “vásárolnak egy rakás linket”, amit aztán nem vesz figyelembe a Google.

Tehát csak azért, mert azt látod, hogy a versenytársak csinálnak valamit, az még nem jelenti azt, hogy profitálnak is belőle, mivel sok tényező határozza meg azt, hogy miként szerepel egy weboldal a találati oldalakon.

Valószínűleg egy átlagos SEO-s nem tudja megmondani egy adott oldalra ránézve, hogy miért az a helyezése, ami. Általában ráfogják a legnyilvánvalóbb rangsorolási tényezőre, feltételezve, hogy csak ez az egyetlen ok lehet a magyarázata a helyezésnek. A téves diagnózis vezet aztán hibákhoz a SEO-munkában.

Összességében viszont elmondható, hogy persze egy fizetett link is segíthet a helyezés javításában, ugyanakkor sok esetben az ilyen fizetett linkek gyenge minőségűek, melyek vagy ideig-óráig javulást eredményeznek a helyezésben, vagy még annyi ideig sem. A Google ugyanis egyre jobb relevanciát és minőséget vár el a linkektől.

Mit mond a Google a linkes fizetett tartalmakról?

Egyszerű: szembe megy az irányelveikkel. Kivéve akkor, ha jelezve van a linknél egy “nofollow” vagy egy “sponsored” címkével, hogy itt fizetett tartalomról van szó.

A vonatkozó kérdést egyébként John Muellernek tette fel egy érdeklődő egy SEO Office Hours során 2021. január 15-én. A kérdés úgy szólt, hogy amennyiben fizetünk a tartalmakért (cikkek, PR-cikkek, blogbejegyzések, stb.), amiben dofollow link található az oldalunkra, akkor az szembe megy-e a Google irányelveivel? John Mueller elég egyértelműen és röviden azt válaszolta, hogy igen.

Részletesebben is kifejtette a választ: ha valaki fizet egy cikkért, akkor az azt jelenti, hogy a benne szereplő linkért is fizet. Ha pedig fizet egy linkért, az ellentétes a Google irányelveivel.

Majd hozzátette, hogy természetesen, ha ez a link nem adja át a PageRanket, mert jelölve van rel=”nofollow” vagy rel=”sponsored” címkével, akkor nincs gond vele.

Ez az eset így egyszerűen egy weboldal hirdetésének tekinthető, mely nem ad át semmilyen értéket a weboldalnak. Ugyanakkor a felhasználókat mégis segíti abban, hogy megtalálják a hirdető weboldal tartalmait a link révén, illetve közvetetten segít népszerűsíteni a weboldalt és annak tartalmait.

Mit mond a Google a vendégposztokról?

Van egy olyan műfaja a linképítésnek, amikor nem fizetnek a közzétevők a linkekért, hanem mintegy “szívességként” ingyen írnak egy bejegyzést, cikket – akár megbeszélt témában, persze olyan szélesebb témakörben, ami a profilukba vág – egy weboldalra/blogba/online lapba, cserébe pedig csak annyit kérnek, hogy elhelyezhessenek egy linket benne. Ezt a legegyszerűbben vendégposztnak, vendégcikknek hívjuk, és külföldön, hazánkban is találkozni vele.

A vendégcikkek írása megint nagyon a határán mozog annak, hogy tisztességtelennek lehessen nevezni, és ebben megerősíthet minket az is, ahogy a Google hozzááll ezekhez a tartalmakhoz. Ez akkor merült fel, amikor a neves SEO-s cég, a SEMRush előállt egy olyan szolgáltatással, amelyben vendégposzt-linkek lehetőségét kínálta. Nem azt állította persze, hogy linkeket vásárolna a weboldalaktól, akik azokat közzéteszik, hanem azt mondta, hogy pénzért megírja a szövegeket és keres olyan weboldalakat, melyek azt hajlandóak közzétenni. A szolgáltatás viszont gyorsan le is állt, miután elég nagy vita alakult ki körülötte SEO-s körökben, és a Google is találkozott vele.

Márpedig John Mueller, a Google szakembere kijelentette, hogy itt bizony természetellenes linkekről lenne szó, melyre beindul a webspam csapatuk is. Úgyhogy az ilyen módon szerzett linkeknél szó sem lehet do-follow jelzésről, hanem oda kell tenni a linkek mellé a “nofollow” vagy a “sponsored” címkét, ha nem akar valamilyen kézi művelettel találkozni a weboldal a Google részéről.

És ez nem csak ebben a speciális esetben igaz, hanem minden vendégposzt esetében. Tehát lehet ez fizetett vagy nem fizetett, ha vendégposztról van szó, akkor abban “nofollow” jelzéssel kell belekerülnie a linknek! Ezt John Mueller már 2017-ben jelezte, ami persze nem jelenti azt, hogy a zseniális SEO-sok ne próbálkoznának továbbra is ugyanazzal a technikával. Hiszen működik, amíg le nem buknak. Úgyhogy 2020-ban John Mueller ismét felhívta minden weboldaltulajdonos és “szakember” figyelmét arra, hogy a vendégposztokban nofollow linkeknek kell szerepelnie, még akkor is, ha senki nem fizet senkinek ezekért a vendégposztokért. A linkeknek ugyanis ilyen vendégposztoknál nem kellene átadniuk semmilyen jelzést.

Habár ezt a Google már korábban is jó párszor elmondta, minden egyes alkalommal meglepődik rajta a SEO-sok egy része. A helyzet viszont az, hogy egy vendégposztban minden linknek “nofollow” jelzéssel kell szerepelnie. Még akkor is, ha úgymond “természetes” link (azaz olyan, mint amilyenek ebben a szövegben is megjelennek fentebb). John Mueller szerint egyébként az ilyen linkek nagy részét a Google már algoritmikusan felderíti, tehát nincs szó arról, hogy nagy manuális akciókban kapná el a vendégposztolókat, és értékelné le a linkjeiket.

John Mueller egyébként egy másik posztban megjegyzi, hogy ha az ilyen vendégposztos linkek nagy részét az algoritmus segítségével a Google ignorálja, “akkor miért nem csinálsz helyette inkább valami hasznosat?”

A Google Webmester Irányelvei egyébként kimondják, hogy bármely link, mely a PageRank manipulációjára törekszik, megsérti ezeket az irányelveket. Tehát lehet, hogy a link elhelyezéséért nem kell fizetni, attól azonban még természetellenes linkről van szó. Hiszen a természetellenes link célja az, hogy befolyásolja a keresőmotorokat.

Időnként kézi műveletekre is sor kerül vendégposztos linképítésnél. Ilyenkor – szemben az algoritmus leértékelésével – el kell távolítani ezeket a linkeket, ha rendbe akarjuk tenni a dolgokat. Sőt nem is feltétlenül csak azokat a linkeket, melyek a büntetést kiváltották, hanem olyan korábbi linkeket is, melyek gyanúsak lehetnek. A Google ugyanis nem feltétlenül elégszik meg egy-két link disavow-jával, hanem nagytakarítást vár el.

Mit tehetünk büntetés, leértékelés esetén?

A korábbi linképítéses technikában sok oldal nagy lendülettel vett részt évekkel korábban, amikor az még hatékony megoldás volt. Egy részük komoly bajba került, ha még a büntetés előtt saját indíttatásból nem építette le a rossz linkprofilját. Akadt olyan közöttük, melyet csak a Pingvin 3.0 ért el, és bizonyos kulcsszavakra hatalmasat zuhant a találati listán, vagy teljesen el is tűnt. (A Google büntetése a teljes kitiltás is lehetett, amikor nem indexelte a weboldalt.) Ha javították a linkprofiljukat, akkor a Pingvin 4.0 algoritmus megszüntetheti a büntetésüket, azonban linkek hiányában rossz a pozíciójuk.

Fontos azonban, hogy mint a linkelt oldalon a Pingvin 4.0 kapcsán már írtuk: a link spamek miatti algoritmus-szintű büntetések már megszűntek, a szemét linkeket ma már csak ignorálja a Google (kézi műveletekkel azonban megteheti).

A dolog korábban úgy működött, hogy alapfeltétel volt minden előre jutáshoz, hogy az értéktelen linkeket eltüntetjük, vagyis töröltetjük a katalógusokból, a fizetős oldalakról, ahova annak idején el lettek helyezve. Ez a folyamat persze nem ment olyan könnyen, mint egykor a linképítés, hiszen az eltávolítás nem érdeke a katalógus- és weboldaltulajdonosoknak.

Ennek ellenére ez volt az első lépés, és csak amennyiben nem vezet eredményre, akkor fordulhatunk a Webmestereszközökből, illetve a Search Console-ból elérhető disavow eszközhöz, és küldhetjük el az ún. disavow fájlt a Google számára. Ezzel az eszközzel jelentjük fel tulajdonképpen azokat az oldalakat, melyeken a linkünk szerepel, illetve jelezzük azt, hogy teszünk is az oldalunk rendbe tétele érdekében. Ne reméljük azonban, hogy oldalunk linkek nélkül vissza fog kerülni olyan pozícióba, ahol egykor szerepelt. Hiszen más már az értéke linkek nélkül a jelenlegi körülmények között.

Ma már azonban nem igazán van értelme a linkek feljelentgetésének, mert a Google – legalábbis algoritmus-szinten – nem büntet a rossz linkek miatt.

Hogyan használd a link-visszautasítást (disavow file)?

Többször emlegettük már az előbbiekben a link-visszautasító eszköz, vagyis a disavow használatát, úgyhogy talán érdemes egy kicsit közelebbről is megismerkedni vele. A linkekkel ugyanis nem csak az a probléma, hogy nehéz megszerezni őket, de néha az is, hogy jobb lenne, ha nem lennének. De mikor? És hogyan szabadulj meg tőlük?

A Google szerint egyetlen esetben lehet szükség a link-visszautasító eszköz használatára: ha büntetést kapott a weboldalad. Ez azt jelenti, hogy érkezik egy üzenet a Google-től természetellenes linkekről, és büntetést kapsz, attól függetlenül, hogy ezeknek a linkeknek a megjelenésében részed volt vagy sem.

A korábbiakban már részletesen átnéztük, hogy mit értünk rossz minőségű linkeken, ezek esetében lehet számítani büntetésre. Az is előfordul, hogy nem is tudsz arról, hogy valamilyen spamnek számító oldalról mutat link a weboldaladra, mert esetleg nem is ember helyezte el ott vagy egy negatív SEO-támadás áldozata vagy. Ettől azonban még problémát okoz, így ajánlatos eltávolítani.

Ebben segít a link-visszautasító eszköz, melyet azonban megfontoltan kell használni, és erre a Google is felhívja nyomatékosan a figyelmet az oldalon. Egy link eltávolításának ugyanis jelentős hatása lehet a weboldalad helyezésére, nem csak pozitív, hanem negatív irányban is.

A legjobb, ha csak olyan linkeket távolíttatsz el, melyek biztosan káros hatnak a rangsorolásodra. Attól még, hogy egy link kis forgalmú vagy gyenge minőségű oldalról érkezik, még nem biztos, hogy káros link. Lehet, hogy önmagában nem jelent sokat a helyezésedet tekintve, de minden link egy szavazat, melyet a Google valamilyen mértékben figyelembe vesz.

De mit is csinál a link-visszautasító eszköz? Egy kérést küld a Google-nek, hogy ne vegye figyelembe az adott linket a weboldaladra nézve. Ez azonban csak egy kérés, így a Google nem köteles figyelembe venni. Azt, hogy csak egy “javaslatról” van szó, külön ki is emelik az erről szóló oldalon.

Létre kell tehát hoznod egy szöveges fájlt (.txt), amit aztán beküldesz a Google-nek. A linkeket a Search Console-ban kérheted le. Fontos, hogy

  • minden URL külön sorba kerüljön,
  • ha egy oldalról minden linket visszautasítanál, akkor “domain:” szóval kezdődjön,
  • a fájlnév nem számít,
  • a fájlnak UTF-8 vagy 7 bites ASCII kódolású szövegfájlnak kell lennie,
  • az URL-ek legfeljebb 2048 karakterből állhatnak,
  • a fájl maximálisan 100 ezer sort tartalmazhat (beleértve az üres sorokat és a megjegyzések sorait is), és legfeljebb 2 MB méretű lehet,
  • ha megjegyzést tennél hozzá, akkor kezdd a sort a # karakterrel. A Google ezeket figyelmen kívül hagyja, neked viszont segít, hogy átlásd a tartalmát.

Egy egész domain visszautasításának lehetősége megspórolja azt a munkát, hogy minden egyes URL-t külön kelljen felvinni a fájlba. Ugyanakkor persze vannak esetek, amikor egy adott domainről nem akarsz minden linket visszautasítani.

Így fog tehát kinézni a szöveges fájlod:

# Két oldal visszautasítása
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# Egy domain visszautasítása
domain:shadyseo.com

Ha a fájl hibákat tartalmaz, azonnal megjelenik a hibák listája, és ilyenkor új listát tölthetsz fel a javítás után. Ha a feltöltés sikerül, akkor beletelhet néhány hétbe, amíg a Google frissíti az indexet a lista tartalmával.

Vissza lehet fordítani a link-eltávolítást? Erre is van lehetőség: törölni kell a disavow fájlt – kattints a “Visszautasítások visszavonása” opcióra -, amit korábban feltöltöttél, ugyanakkor ennek kimenetele bizonytalan, így nem érdemes elhamarkodottan dönteni, amikor linkeltávolításról van szó. Ha csak a régi listát szeretnéd cserélni, akkor nem kell visszavonni a régi listát, csak fel kell tölteni az újat.

Nincs értelme most már a link auditnak sem?

Mióta a Google Pingvin algoritmusa valós időben értékeli a linkeket, azóta a rossz linkeket egyszerűen leértékeli, nem pedig büntet miattuk. Emiatt erősen kérdésessé vált, hogy van-e egyáltalán értelme link auditokat végezni. Érdemes tehát ezt rendszeres időközönként megtennie a weboldaltulajdonosoknak, esetleg fizetni is érte?

Gary Illyes, a Google szakembere szerint nem igazán. Mint jelezte, szerinte nem sok értelme van túl gyakran link auditokat végezni, mivel a Google most már csekély valószínűséggel büntet manuálisan linkek miatt. A linkek leértékelése ugyanis jól működik: egyszerűen nem vesznek figyelembe olyan linkeket a rangsorolásnál, melyekkel valami gond lehet, például nem tűnnek számukra természetesnek. Márpedig, ha egy linket ignorál a Pingvin, akkor a weboldaltulajdonosnak nincs oka aggódni a link miatt.

Emiatt a disavow fájl használatának sem látja értelmét.

Persze, ha weboldalad már régóta gyűjti a vásárolt linkeket, akkor érdemes lehet azért átnézni a linkprofilod és disavow fájlba tenni a problémás linkeket. Ezáltal kivédhető minden esetleges későbbi manuális büntetés.

A dolog másik fele viszont az, hogy a linkek disavow fájlba kerülése gyakran okoz helyezés-romlást, mivel a weboldaltulajdonosok időnként olyan linkeket nulláznak le, melyek segítik a weboldalt, nem pedig rontják a helyzetét. Tehát a legtöbb esetben hasznosabb időtöltés, ha a weboldalad jobbá tételén dolgozol, és legfeljebb csak kíváncsiságból végzel link auditot, hogy megtudd kik is hivatkoztak a weboldaladra.

Lehet-e okolni a rossz helyezésért ma még a spam linkeket? Egy tanulságos példa

Habár az előbbiekben sokszor elmondtuk, hogy a gyenge linkek miatt nem büntet már a Google, ennek ellenére sokan még mindig aggódnak ezek miatt, és aztán csodálkoznak, amikor ezen linkek feljelentése, illetve eltüntetése után sem javul a helyezésük. John Muellertől, a Google szakemberétől kérdezte egy weboldaltulajdonos, hogy weboldalát a rossz linkek miatt bünteti a Google, azonban Mueller szerint nem valószínű, hogy ez lenne a weboldal rossz helyezésének az okat. A konkrét panasz esetében egyébként kiderült, hogy a domainnel volt a gond.

A spam linkekre sokan hivatkoznak annak kapcsán, hogy ezek miatt nem jó a weboldaluk helyezése. Amikor pedig a disavow eszköz használata után sem javul a helyzet, akkor nem értik, miért nem működik a megoldás. Pedig a hiba most már nem a linkeknél van. Mint John Mueller mondta, a spam oldalakról érkező linkek rendkívül gyakoriak, és ő nem is aggódna miattuk a weboldaltulajdonosok helyében. Ezek ugyanis nem fogják negatívan befolyásolni a helyezést.

Mueller egyébként a konkrét esetben rámutatott, hogy a weboldal rossz helyezését nem a spam linkek okozzák, hanem az, hogy egy lejárt domainre került egy új weboldal. Ez azt jelenti, hogy egy teljesen új tartalom került a régi helyére. Aminek pedig valószínűleg jóval nagyobb a hordereje a rangsorolást tekintve, mint bármi másnak. Tehát jelen esetben adott egy weboldal, ami teljesen más, mint volt korábban. Jelentős változás történt rajta a tartalmat tekintve.

Ez egyrészt azt jelenti, hogy nem ugyanazt a helyezést fogja elérni az oldal, mint az előző verzió. Másrészt pedig, ha egy lejárt domainra építkezünk, akkor minden dolog, amit a domain megszerzett korábban, még mindig kapcsolódni fog hozzá. Itt tehát egy nagyon bizonytalan alapra történt a weboldal felépítése.

Hogyan zajlik ma a SEO linképítés?

Alapvetően azt mondhatjuk, hogy linkeket nem építeni, hanem elnyerni kell. Ugyanakkor ebbe még belefér az, hogy személyesen, telefonon, e-mailben, stb. megkeressünk weboldalakat, weboldaltulajdonosokat vagy üzemeltetőket, és arra kérjük őket, hogy írjanak rólunk és jelentessenek meg a szövegben egy-két, oldalunkra mutató linket, esetleg el is készítjük a tartalmakat.

És itt megint oda lyukadunk ki, hogy ha a termékünk, a weboldalunk, a tartalmunk jó, akkor a fogadó oldal is szívesebben tesz ki róla anyagot, illetve helyez el ebben linket. Annál is inkább, mert a tartalomgyártásban élen járó blogoknak és online médiatermékeknek folyamatosan újabb és újabb tartalmakra van szüksége, különösen akkor, ha azok aktuális témák és minőségi szövegek.

Vagyis olyan tartalmakat kell a weboldalaknak létrehozniuk, melyeknek linkjét mások – természetes módon – megosztják más weboldalakon vagy a közösségi médiában. Ezek a linkek nagyjából ugyanúgy “egy-egy szavazatnak” számítanak, mint annak idején, csak most már a Google fel tudja mérni a valódiságukat.

A linképítés alapja tehát ma már a jó tartalom, és csak ezután jön az, hogy a jó tartalmat minél több hivatkozás révén jelenítsük meg más, jó minőségű weboldalakon, elsősorban olyanokon, melyeket a Google értékesnek tart (erre korábban a Page Rank utalt, most ennek nyilvános verziója már nem működik, így más eszközökhöz kell nyúlni, például a Domain Authority értékből lehet kiindulni, ez azonban nem teljes körű). A lényeg, hogy minél értékesebb oldalon jelenik meg a linkünk, az annál jobb helyezést jelent a linkelt oldal számára.

Ennek oka, amit már a legfontosabb rangsorolási tényezőkről szóló cikkünkben is jeleztünk: a Google túllépett az egyszerű linkmennyiségen, számít ugyan a hivatkozó domainek száma, de a hivatkozó oldalak minősége és a horgonyszöveg is. Utóbbi miatt érdemes odafigyelni, hogy mi szerepel a horgonyszövegekben.

Mindez persze csak az olyan esetekre vonatkozik, amikor befolyásod van arra, hogy miként jelenjenek meg horgonyszövegek a backlinkeknél, hiszen amikor az emberek szúrnak be egy-egy rád mutató linket a szövegeikbe, akkor arra nincs hatásod.

Miért ne a linképítés legyen a célod?

Amikor valaki úgy kezdi a marketinges építkezést, hogy felteszi a kérdést: “honnan szerzünk linkeket?”, máris beindul egy lefelé tartó spirál. Legalábbis Kyra Becker szerint, aki úgy látja, hogy amikor a backlinkek válnak az első számú KPI-vé, akkor az eltereli a figyelmet az ügyfelekről és a bevételekről. Az őszinteség hiányát – már ami abból következik, hogy csak színlelve készülnek az embereknek a linkek mögötti tartalmak – észreveszik az olvasók is, ahogy azok is, akikkel szeretnénk megjelentetni a linkeket.

Tehát minél inkább arra törekszel, hogy linkeket építs, annál távolabb kerülsz attól, hogy linkeket szerezz. Amikor azon töröd a fejed, hogy milyen módszerekkel tudnál még linkeket építeni, akkor már igen messze távolodtál a linkek eredeti céljától, attól, hogy azok hivatkozásként működjenek, információkat kapcsoljanak össze. És attól is távol kerülsz, amit a Google szeretne. Hiszen Matt Cutts is úgy fogalmazott: nem az a cél hogy a linkjeid természetesnek tűnjenek, hanem az, hogy valóban természetesek legyenek.

A linkeknek olyan tartalmakra kellene mutatniuk, melyek relevánsak egy téma szempontjából, támogatnak vagy vitatnak egy érvet, esetleg további információt adnak az érdeklődőknek. A célnak tehát annak kellene lennie, hogy olyan tartalmat készíts, mely hasznos és értékes az olvasóid számára. Ha a linkek egy “szavazatnak” számítanak, akkor sokan választási csalást követnek el. Természetesen, ahogy a való életben is ennek következményei vannak, úgy a neten is, hiszen a Google is igyekszik ezeket felderíteni. Ez pedig veszteséggel járhat egy-egy weboldal számára.

Egy link legfeljebb csak a jól végzett munka eredménye lehet, nem maga a cél. A szerző szerint a linkek soha nem állhatnak egy online marketingkampány középpontjában, legfeljebb jelezhetik, hogy eredményesek az erőfeszítések. Természetesen ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy jobb helyett szerezz a találati oldalakon, de ennek a helyezésjavulásnak jogos és megérdemelt teljesítményen kell alapulnia, és tükröznie kell az emberek szándékát.

A SEO-soknak és a weboldaltulajdonosoknak tehát vissza kell térniük az alapokhoz, és nem azzal próbálkozni, hogy hogyan tudják kicselezni a folyamatosan fejlődő és egyre bonyolultabb algoritmusokat. Technikailag rendben lévő oldalakat kell elkészíteniük, amit a robotok könnyen megtalálnak és értelmeznek. És olyan tartalmakat kell gyártani, megosztani, terjeszteni, melyek segítenek az embereknek. Nem a rendszeren lévő réseket kell tehát keresgélni, hanem arra kell figyelni, amit valóban fontos: az értékre és a minőségre.

Mi az a nofollow link? És van-e értelme SEO szempontból?

A nofollow egy olyan HTML attribútum, mely jelzés a keresőmotorok felé: azt közli velük, hogy az adott oldal linkjeiben, vagy csak valamely linkben nem bízol meg. A nofollow meta tag elhelyezhető egy oldalon, így annak minden linkjére vonatkozik, míg a nofollow attribútum elhelyezhető egyes linkekben is (rel=”nofollow”). Minden linkben megjelenhet egy vagy több rel attribútum, mely a kapcsolat minőségét fejezi ki (a rel a relationship rövidítése).

Történelem

A nofollow kiterjesztés 2005-ben jelent meg a link spamek elleni küzdelem részeként. Nofollow jelzéssel lehetett ellátni egyrészt a fizetett linkeket, másrészt a kommentekben és a felhasználók által generált tartalmakban szereplő linkeket, hiszen ezek is általában a linkszemetet szaporították. Emellett az olyan, linkkel ellátott, beágyazott elemeknél is célszerű volt a használata, mint az infografikák vagy képek.

A Google azt javasolta, hogy a weboldaltulajdonosok nofollow jelzéssel lássanak el a weboldalukon minden fizetett linket. Vagyis ilyenkor a nofollow attribútummal azt tudtad közölni a Google-lel, hogy adott linkekért pénzt kaptál. Ezáltal a Google képes volt különböztetni a természetes és a fizetett linkeket. Ugyanez a helyzet a hozzászólásokba szórt linkekkel is, de ezekkel alapvetően a weboldaltulajdonos nem akar azonosulni, ezért is jelezte a Google felé, hogy nem vállal értük felelősséget.

A nofollow jelzés tehát a weboldaltulajdonosoknak volt jó, mert az algoritmusfrissítések során megvédte őket a büntetésektől, mivel ezeket a linkeket nem minősítette a Google a weboldaltulajdonos utasításának megfelelően. Ugyanakkor ennek következtében a SEO-sok úgy álltak hozzá a nofollow linkekhez, hogy azok teljesen értéktelenek SEO szempontból.

Változott a nofollow attribútum

2019. szeptember 10-én a Google hivatalos blogjában jelezte, hogy változott a nofollow link attribútum, vagyis a rel=”nofollow” most már “utalás” a rangsorolás szempontjából, nem pedig “utasítás”. Mint írták: amikor a nofollow bevezetésre került, akkor a Google azokat a linkeket nem vette figyelembe rangsorolási jelzésként, melyek mellé odatették. Ez azonban megváltozott.

A változás gyakorlatilag azt jelenti, hogy most már nem Te döntöd el, hogy egy weboldaladon megjelenő link számít-e vagy sem, hanem a Google.

Tehát, mint a Google világossá tette, a nofollow jelzés olyan esetekre vonatkozik, amikor linkelnél egy oldalra, de nem akarod kifejezni ezzel az oldallal kapcsolatban a jóváhagyásodat.

Megjelent a sponsored és az ugc attribútum is

A másik változás, hogy a rel=”nofollow” mellett megjelent a szponzorált tartalmakat jelző rel=”sponsored” és a felhasználók által létrehozott tartalmakra vonatkozó rel=”ugc” (user generated content rövidítése) attribútum is. Lehet tehát jelezni külön, hogy egy link fizetett tartalom részeként kerül be az oldalra. (Fontos: az ugc és a sponsored jelzés a robots meta tageknél nem működik.)

Ez lehet hasznos is, hiszen a nofollow túl sok mindenre vonatkozott, a sponsored attribútum viszont egyértelműen jelzi a Google számára egyrészt azt, hogy fizetett tartalmakat tesz közzé egy oldal, másrészt, hogy a linkkel teljesen egyértelmű a helyzet: fizettek érte.

Az ugc esetében viszont nagyobb az esély arra, hogy a Google komolyan veszi, hiszen kommentekben akár hasznos vélemények, tartalmak is megjelenhetnek, és egy itt megjelenő link is lehet hasznos.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az attribútumok mindegyikét utalásként kezeli a Google arra vonatkozóan, hogy ne vegye figyelembe a rangsorolásnál. Ezt az utalást – más jelzésekkel együtt – arra használják, hogy jobban megértsék miként lehet megfelelően elemezni és használni a linkeket a rendszerükben.

Miért jó a Google számára?

A Google magyarázata szerint erre azért van szükség, mert a linkek értékes információkat tartalmaznak, melyek segítenek a keresés fejlesztésében, mert például kiderül általuk, hogy a szavak a horgonyszövegben miként írják le a tartalmat, melyre mutatnak. És ha megnéznek minden linket, amivel találkoznak, azáltal jobban megértik a természetellenes linkelési mintákat is. Vagyis az utalási modellre váltva nem veszítenek el erre vonatkozó értékes információkat, ugyanakkor a weboldaltulajdonosoknak továbbra is lehetővé teszik, hogy jelezzék, mely linkeknek nem adnak súlyt.

Akadtak, akik szerint egyszerűen azért volt szükség arra, hogy a nofollow attribútumot a Google utasítás helyett utalásként kezelje, mert a link, mint rangsorolási tényező meggyengült. Sokan azt állítják, hogy már nem nagyon keletkeztek linkek. Ami furcsának tűnhet, de vannak érveik:

  • Csökken a fórumok forgalma: egyre kevesebb ember helyezett linkeket a fórumokban
  • Hanyatlik a blogolás: kevesebb blogger működik és így kevesebb új link születik
  • A videó és audió tartalmak nem generálnak linkeket

Miért lehet jó a weboldaltulajdonosok számára?

Mint egyes szakemberek felhívták rá a figyelmet, akadt jó pár olyan weboldal, mely minden megjelenő linkre automatikusan rádobta a nofollow jelzést. Ez pedig nem volt igazságos sok weboldallal szemben. A Google változtatásával viszont lehetőség nyílt arra, hogy a Google minősítse ezeket a linkeket, így pedig akár javuló rangsorolást hozzon néhány oldalnak.

Mások viszont úgy látják, hogy nem sok értelme van egyáltalán foglalkozni az új attribútumokkal, mivel nincs semmilyen előnye a weboldaltulajdonosok számára a használatnak.

A Google szerint ugyanakkor a változás nem okoz számottevő változást a rangsorolást tekintve, mindössze rugalmasabb kezelhetőséget jelent a Google számára.

És a negatív hatások?

Azon kívül, hogy a Google számára hasznos a változtatás, lehetnek negatív hatásai is.

Sokak szerint ez a lépés a linkspameket feltehetően csak szaporítja: új lendületet kapnak a kommentben elhelyezett linkek, a felhasználók által létrehozott tartalmak, a Wikipédia-szerkesztések, mivel ezzel megjelent némi esély arra, hogy számíthat a bennük elhelyezett link a rangsorolásnál.

A Google ugyan elmondása szerint bízik abban, hogy minden linkről tudni fogja mennyi az értéke, ez azonban a tapasztalatok alapján nem feltétlenül igaz. Ez pedig komoly gondot jelent a linkspamek szempontjából, mivel ezáltal egy újabb lehetőséget kap a kártékony black hat SEO, mely kihasználja, hogy a Google a saját magáról alkotott képével szemben igen messze jár a tökéletestől.

Van ezzel kapcsolatban bármiféle teendő?

A Google azt is jelezte, hogy emiatt nem kell semmit sem megváltoztatni a jelenlegi nofollow linkeken, tehát a felhasználók által létrehozott tartalmat és a szponzorált tartalmat sem muszáj az új attribútumokkal jelezni. Ugyanakkor a cég szerint érdemes azért lassan használatba venni az új attribútumokat is.

Mindenesetre azt lehet tudni, hogy a WordPress következő frissítésével már lehetővé válik az új attribútumok alkalmazása.

Milyen tartalmakkal tudsz linkeket szerezni?

Ehhez azt kell megértened, hogy más weboldalakat mi késztet linkelésre. Szerencsére, 2016-ban a Dejan Marketing elvégzett egy kutatást a linkelési szokásokról (2 ezer weboldal vizsgálatával). Ebből kiderül, hogy melyek a fő okai, amiért egy weboldal megjelenít egy kimenő linket (akár promóciós vagy affiliate célzattal):

  • Bővebb információkat akarnak nyújtani az olvasóiknak, átfogóbbá akarják tenni a tartalmukat.
  • Növelni szeretnék a hitelességüket azáltal, hogy megbízható forrásokat linkelnek.
  • Példákat akarnak bemutatni.
  • Képekre, adatokra vagy infografikákra hivatkoznak.
  • Növelni akarják a SEO relevanciájukat a vezető weboldalakra hivatkozással.

Összefoglalva tehát akkor linkelnek kifelé a weboldalak, ha szükségét látják ennek, vagy pedig előnyöket remélnek tőle. Tehát, amikor azt gondolják, hogy a linktől a tartalmuk megbízhatóbbnak néz ki, vagy fokozni akarják a felhasználói aktivitást, javítani akarnak a relevanciájukon, akkor megfontolják a linkek használatát. A feladat tehát egyszerű: ezeket az igényeket kell kielégítened. De pontosan milyen tartalmakkal?

1. Használj infografikákat, képeket, videókat!

A Moz tanulmánya azt találta, hogy a képek segítenek abban, hogy több backlinket szerezz. Egész egyszerűen azok a szövegek, melyekben voltak releváns képek és videók, több linket szereztek, mint a sima szövegek. Ugyanakkor, amikor képekről beszélünk, akkor ne a stockfotós megoldásokra gondolj, amit szinte minden weboldal használ. Ezek teljesen feleslegesek, nem adnak semmilyen értéket a weboldalnak, és terhelik a felhasználókat.

Képeknél olyan saját készítésű, értékes fotókra, infografikákra, képernyőképekre, grafikonokra kell gondolni, melyek releváns információkat tartalmaznak. Ezekre ugyanis szívesen visszautalnak más weboldalak, értéktelen stockfotókra nem. Ha nincs értékes képed, akkor inkább ne terheld vele a szöveget!

2. Használj eredeti adatokat, kutatásokat és felméréseket!

Sokan szeretik az adatokat, mert meggyőzőek. Nem véletlen, hogy az adatok/kutatások a leggyakrabban hivatkozott tartalmak. Tehát, amikor tartalmat készítesz, akkor figyelj arra, hogy kerüljenek bele adatok, statisztikák. Ezek jöhetnek akár külső forrásból, akár saját felmérésekből. Ha például a saját közönséged véleményét szondázod, akkor az eredményeket célszerű valamilyen vizuális formában közzétenni. Elég lehet már az is, ha csak közzéteszel egy kérdőívet – akár csak a Facebookon -, majd az erre adott válaszokból készítesz tartalmat.

3. Használj szakértői interjúkat, idézeteket!

Ha iparági szakértőket szólaltatsz meg, vagy csak hiteles forrásokat idézel, akkor annak majdnem olyan hatása van, mint az adatok vagy eredeti kutatások használatának. Csakúgy mint az adatok, a szakértői vélemények és elemezések is hitelesebbé teszik a tartalmadat, ezáltal pedig más weboldalak érdemesebbnek találják linkelésre. A legjobb, ha Neked nyilatkoznak a szakértők, Te kérdezed meg őket e-mailben vagy közösségi oldalakon, majd ezeket használod fel a bejegyzéseidben.

4. Ossz meg esettanulmányokat, sikertörténeteket!

A következő hatékony megoldás linképítés céljából, ha saját kutatásokat, esettanulmányokat teszel közzé, esetleg való életben szerzett tapasztalatokkal hitelesíted a tartalmadat. Tehát, ha mondjuk egy ügyfeled sikeresen használja a terméked vagy a szolgáltatásod, akkor azt feldolgozhatod egy esettanulmányban. De tesztelhetsz egy-egy népszerű elméletet is a gyakorlatban, majd megoszthatod az eredményeket. Arról is beszámolhatsz azonban, ha valaki a tanácsaidat követve sikereket ért el.

5. Készíts részletes tartalmakat, lépésről-lépésre útmutatókat és oktatóanyagokat!

A weboldalak olyan tartalmakat szeretnek linkelni, melyeknek értékük van. Általában ilyenek a minden részletre kiterjedő, átfogó, alapos szövegek, melyek mélysége a hosszúságukban is tükröződik. Nem véletlen, hogy a Google is a hosszú tartalmakat kedveli. A HubSpot vizsgálata szerint a 2500 szónál hosszabb cikkeik szerzik a legtöbb linket. De Moz és a BuzzSumo közös tanulmánya is azt találta, hogy a tartalom hossza és a hivatkozó domainek száma között erős a korreláció.

Mi lehet az oka annak, hogy nem “kapsz” linkeket?

Ha valaha is próbáltál természetes módon linkeket szerezni, akkor tudod, hogy nem könnyű. De miért? És hogyan tudod felhívni a figyelmet a remek tartalmaidra? Nézzük!

A tartalmad

Az első és legfontosabb tényező, hogy a jó linkekhez jó tartalom kell. Ez a kiindulópont. Ha nincs linkelhető tartalmad, akkor mégis mit kellene belinkelniük a weboldalaknak? A főoldaladat? Persze, adott esetben előfordulhat, de ritkán. Mint ahogy te is az egyedi és értékes tartalmakra kapod fel a fejed, mások is így vannak vele.

A weboldalak szívesebben linkelnek minőségi tartalmakat. Ennek az az oka, hogy ha egy szimpla termékoldal kerül linkelésre, arra nem igazán kíváncsiak az emberek, és ezért általában a konverziós adatok is gyengék. Emellett persze nem árt figyelni még néhány dologra:

1. Ha megcélzol egy oldalt, ahonnan linket szeretnél kapni, akkor először nézd meg, hogy nincs-e olyan vagy hasonló tartalma, amivel Te próbálkozol nála.

2. Ellenőrizd, hogy az olvasóik számára releváns-e a tartalmad. Tehát egy olyan oldalon nem próbálkozz meg kutyaeledel eladásával, ahol szépségápolási termékeket tesztelnek. Lehet átfedés persze, de azért azt nyilván érzed, hogy a célközönség más.

3. Az sem mindegy, hogy mennyire van összhangban a Te tartalmad a megcélzott oldal stílusával. Ha nagy az eltérés, akkor ott furcsa lenne egy megjelenés.

A megfelelő céloldal megkeresése

Talán ez a leginkább munkaigényes része a linkszerzésnek, és egyre inkább az lesz, mivel ezt manuálisan érdemes csak végezni. Milyen hibákat követhetsz itt el?

1. Túl erőszakos vagy, és minden oldallal megpróbálsz egyezkedni, ami csak eszedbe jut, vagy amit találsz. Ezzel csak az idődet pazarlod. Gondosan válogass!

2. Fogalmad sincs, hogyan találd meg a megfelelő oldalakat. Lehet játszani a keresővel, de sokszor vagy túl kevés, vagy pedig túl sok találatot kapsz. Több eszközt kell használni a kereséshez, mert önmagában egyik sem dobja össze neked a megfelelő listát.

3. Túl szigorú követelményeket támasztasz az oldalakkal szemben. Pedig néha emiatt csúszol le egy-egy jó oldalról.

Nem éred el a megfelelő személyt

Elég sok a spam, nyilván Te is tucatjával törlöd a kéretlen e-maileket. Más is így van vele, amikor a Te leveled érkezik a postafiókjába. Mi lehet a gond?

1. Az e-mailed meg sem nyitják. Ez egy nehéz feladat, amikor mindenki szenved a túl sok e-mailtől. Az a legrosszabb, ha úgy néz ki a tárgysorod, mint egy spam: csupa nagybetű, emojik, felkiáltójelek.

2. Nem válaszolnak. Ezzel az a baj, hogy nem tudod, miért. Mindenesetre megint a tárgysorodban keresd a hibát.

3. Negatív választ kapsz. Ez legalább valami, mert kiderül, hogy jó vagy rossz a tárgysorod, sőt még akár a tartalommal kapcsolatban is lehet benne iránymutatás.

Milyen tévedések, hibák jellemzőek a linképítéseknél?

Azt gondolod, hogy a jó tartalmaid miatt a linkek jönnek maguktól

Persze, a minőségi tartalom megérdemli a linkeket, ennek ellenére sok jó tartalom veszik el a weben azért, mert nem kap linkeket. És még csak azt sem mondhatjuk, hogy kizárólag a kis és közepes oldalak szenvednek a linkek hiányától, hiszen gyakran még a felkapott blogok, sok olvasóval, is nehezen szereznek értékelhető mennyiségű linket.

Azt hiszed, mindegy, hogy veszed vagy szerzed a linket

Sokan nem látják a különbséget egy vásárolt és egy kapott link között. Hiszen egy link az csak egy link. Itt az a gond, hogy a vásárolt linkek általában olyan oldalakról származnak, melyek másoknak is felkínálják ezt a lehetőséget, ez pedig minőségi problémákat vet fel az oldallal kapcsolatban, aminek lehet hatása az értékelésére, ez pedig oda vezet, hogy az ilyen oldalakról származó linkek is kevésbé értékesek lehetnek. Nem feltétlenül van ez így, de azért érdemes észben tartani.

A PR kampányok hozzák a legjobb linkeket?

A PR-kampányokkal az a gond, hogy a médiára építenek, azaz ilyenkor nem jelennek meg olyan iparág és célközönség alapján fontosnak számító oldalakon linkek, melyek sokkal relevánsabbak lennének. A másik az, hogy az ilyen kampányokban vagy a főoldal, vagy a PR-tartalom kap linket, nem pedig a meglévő tartalmak. Ráadásul egy ilyen PR-cikk megjelentetése nem is olcsó.

Azt gondolod, hogy a legjobb megoldás a vendégblogolás

A vendégblogolás (azaz más blogján tartalmak megjelentetése) egyáltalán nem elvetendő linképítési megoldás, ugyanakkor ez csak egy lehetőség. Vendégposztokból nem lehet túl sokat legyártani, mert csak minőségi tartalmat tudsz megjelentetni, ráadásul nehéz megtalálni a megfelelő blogot a tartalom fogadására, kialakítani a kapcsolatot az írójával, meggyőzni a megjelenésről. És mindezért a munkáért csak egyetlen linket fogsz kapni.

Mi az, amit ne csinálj linképítésként?

Ne vásárolj linkeket (nagy mennyiségben)!

A linképítésnél az egyik legfontosabb szabály, hogy ne akarj linkeket vásárolni olyan cégektől, melyek azt ígérik, hogy nagy mennyiségű hivatkozást szállítanak neked, ami X-edik helyre repít egy adott kulcsszóra a találati listán. Még akkor sem, ha ez esetleg itt és most még működik. Ugyanígy ne cserélgess linkeket és vele együtt tartalmakat! Ne használj olyan automatikus programokat, melyek linkeket építenek!

Na de mi van akkor, ha csak egyetlen jó linket szerzel be pénzért egy valóban megbízható, hiteles oldalról? Fog erről tudni valaha is a Google? Aligha. Ugyanakkor annyiban mégsem tökéletes ez a megoldás sem, hogy ha az adott weboldaltól Te tudtál hivatkozást venni, akkor mások is tudnak. Kérdés, hogy hányan.

Szintén lényeges, hogy ha egyszer elkészítesz egy szöveges tartalmat mely a cégedről szól és linket tartalmaz a weboldaladra, akkor azt a tartalmat csak egyetlen weboldal jelentesse meg. Egy adott tartalom, az oldaladra mutató linkkel ne jelenjen meg több oldalon is egyszerre. Ez így ugyanis csak egy új linképítő technikává válik. A szöveg tehát kifejezetten azon weboldal közönségének szóljon, akinek Te elküldöd az adott tartalmat. Nyilván ez több idő és több munka, azonban senki sem mondta, hogy a tiszta linképítés könnyű és gyors dolog.

Ne akarj egyszerre túl sok linket szerezni!

Ha egyszerre túl sok, weboldaladra mutató linket kapsz, akkor az felkeltheti a Google gyanúját, hogy nem természetes módon jutsz ezekhez a linkekhez. Lehet, hogy kezdetben lehet ennek a gyors linképítésnek is lesz pozitív hatása, de hosszabb időtávot vizsgálva már túl nagy a kockázata. Még az is előfordulhat, hogy egy büntetés esetén soha nem tudod talpra állítani az oldaladat.

Elsősorban arra kellene tehát koncentrálnod, hogy jó minőségű linkeket szerezz, az iparágad nagy tekintélyű weboldalairól. Ez nem csak a rangsorolásodon javít, de a weboldaladra irányítja a minőségi látogatók figyelmét is.

Ne csak egy forrásból szerezz linkeket!

A linképítésnél a linkek sokfélesége egy rendkívül fontos tényező. Minél nagyobb az egyedi hivatkozó domainek száma, annál nagyobb mértékben javít a helyezéseden.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ha egy weboldal többször is linkelni akar a Te oldaladra, akkor el kellene távolíttatnod róla a linket, különösen, ha ez egy nagy tekintélyű weboldal. Ennek ugyanis olyan előnye van számodra – ha a helyezésedet nem is javítja tovább -, hogy nagy mértékben képes növeli a forgalmadat. Csak vizsgáld meg a forrás minőségét, amikor a linkről döntesz!

Ne szerezz linkeket olyan oldalakról, melyek távol állnak a Te profilodtól!

Elsősorban olyan oldalakról kellene linkeket kapnod, melyek a témádba, iparágadba vágnak. A Google azt szereti látni, hogy az az oldal, mely egy másik oldalra hivatkozik, releváns az előbbi számára.

Ne akarj a Wikipediáról linkeket szerezni!

Egyeseknek talán furcsa lehet, de a Wikipedián – ezen az óriási, fontos, és általában hitelesnek számító forráson – megjelenő linkek semmit sem számítanak SEO szempontból, és mint John Mueller fogalmazott: “semmit sem tesznek a weboldaladért”. Ha azon ügyködsz, hogy a Wikipedia oldalaira becsempészd a linkjeidet, akkor hiába fáradozol, csak a szerkesztőknek csinálsz pluszmunkát azzal, hogy el kell távolítaniuk a linkjeidet.

Hogy miért? A magyarázat az időben messzire nyúlik vissza: 2007 januárjában döntött úgy a Wikipedia, hogy az oldalain megjelenő linkeket automatikusan “nofollow” címkével lássa el. A céljuk az volt, hogy csökkentsék az oldalaikra zúduló szemetet. Azt ugyan nem tudjuk, hogy ezt sikerült-e elérni, az viszont biztos, hogy innentől kezdve a Wikipedián szereplő linkek értéktelenné váltak a Google szemében.

Ezért is jelenthette ki John Mueller nem is olyan régen, hogy a véletlenszerűen elpotyogtatott wikipédiás linkek időpocsékolásnak számítanak mind a linképítők, mind a Wikipedia szerkesztői számára.

Ne csak a főoldaladra mutassanak a linkek!

Hanem más aloldalaidra is. Ez ugyanis nem jó jel, és arra utalhat, hogy manipulációs célú linképítés zajlik nálad. Nyilván persze, ha valaki a céget linkeli egy szövegben, akkor ez teljesen természetes, ugyanakkor a cég egyes termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban a hivatkozások már az egyes termékoldalakra kellene, hogy mutassanak. Jó esetben olyan megfontolás áll a főoldali linkelés mögött, hogy a konverziós tölcsérednek ez a felső része, tehát induljon innen a látogató. Ez azonban rossz stratégia a keresés szempontjából. Jobb megoldás, ha minden aloldalad kap linkeket, és az egyes témák iránt érdeklődő felhasználókat nem a főoldaladra vezeted, hanem egyből oda, ahol kibontasz egy témát, vagyis az adott aloldalra.

Az aloldalakon tudod ugyanis jól megjeleníteni a megfelelő tartalmat egy adott témában, úgy hogy az valóban hasznos és tartalmas információt nyújtson arról a felhasználóknak. Ez ugyanis a természetes, az emberek így linkelnek bizonyos oldalakat egymás felé a kommunikációjuk során. Mindez ráadásul jobb konverziót is eredményez a SEO-előnyökön túl, hiszen a számukra releváns oldalra jutnak a felhasználók. Ha a backlinkek az aloldalaidra vezetnek, azzal is erősíted SEO szempontból a teljes weboldalad, ráadásul minél több linkelt aloldalad van, annál nagyobb a láthatóságod a keresőben.

Ne erőlködj alacsonyabb DA-jú oldalról hivatkozó linkekkel!

Ha felfelé akarsz araszolni a rangsorolásban, akkor nem érdemes azzal kínlódnod, hogy a saját oldaladnál alacsonyabb DA-jú (domain authority) oldalakról szerzel be linkeket. Ez csak időpocsékolás, melyet más megoldások kivitelezésével hasznosabban tudnál eltölteni.

Azt se feledd, hogy a relevancia mindig fontosabb tényező, mint a rangsorolás! A releváns linkek mindig sokkal természetesebbnek néznek ki. A látogatók mindig olyan lineket szeretnének látni egy oldalon, melyek relevánsak, témába vágóak számukra. Ha nem ilyet kapnak, akkor nincs okuk arra, hogy kattintsanak.

Ne állj le a munkával!

Ha már megszereztél egy pár linket és egy jó helyezést, akkor folytasd tovább! Az eredmények megőrzéséhez folyamatosan dolgoznod kell, ugyanis ha nem változik semmi a weboldaladon, nem módosulnak a tartalmak, nem érkeznek újabb linkek, akkor azt úgy értelmezi a Google, hogy a weboldaladon nem történik semmi, vagyis már nem szállít friss, érdekes és hasznos információkat a felhasználóknak. Ez pedig visszacsúszáshoz fog vezetni.

További tanácsok

  • Ne erőlködj kommentekben, fórumokon linkek elszórásával!
  • Ne akard túloptimalizálni a horgonyszövegeket!
  • Ne jelentesd meg a linkjeidet olyan weboldalakon, melyeknek nincs valódi tartalmuk!
  • Ne legyél jelen linkekkel spam-oldalakon (linkhálózatok, bloghálózatok, katalógusok)!
  • Felejtsd el a linkcseréket!

Röviden tehát ennyi. A lényeg az lenne, hogy a linkjeid ne csak természetesnek nézzenek ki, hanem legyenek is azok. A rád mutató hivatkozások olyan oldalakról érkezzenek, ahová illenek is a téma miatt. A linkek ugyanis azért vannak, hogy azokra kattintsanak a felhasználók, és nem a Google miatt léteznek, és a Google is a felhasználói élményt tartja elsődlegesen szem előtt, ezt akarja javítani. Ezért nem a mennyiség, hanem elsősorban a minőség és a relevancia kellene, hogy elsődleges legyen a “linképítés” során is.

A Google a megfelelő linkprofil kialakítása kapcsán természetesen nem hagy senkit sem tudatlanul bolyongani, így webmestereknek szóló útmutatójukban összefoglalták a leglényegesebbeket.

Mi lehet az oka, hogy nem javítják a linkek a helyezésedet?

A linképítés kapcsán az a szomorú igazság, hogy lehet, hogy szereztél néhány linket, még sincs semmiféle garancia arra, hogy ezek javítják majd a helyezésed az adott kulcsszavakra a Google találati oldalain. Hogy miért?

1. Lehet, hogy a linkjeid gyenge minőségűek

Ez elsősorban akkor lehetséges, ha csak arra összpontosítasz, hogy minél több linket szerezzél, miközben egyáltalán nem foglalkozol azzal, hogy ezek jó linkek vagy sem. Ráadásul ebben az esetben nem csak az a baj, hogy soha nem jutsz előbbre a találati oldalon, de még egy büntetést is megkockáztatsz. (Utóbbi a Pingvin 4.0 algoritmusfrissítés óta már csak manuális történik meg jelentős visszaélés esetében, egyébként a Pingvin már csak leértékeli a linket, azaz nem veszi figyelembe őket a rangsorolásnál.)

Azt talán már mindenki tudja, hogy vannak “rossz linkek”, melyek veszélyt jelenthetnek a weboldalad számára. Azt sem árt azonban észben tartani, hogy soha nem tudhatod teljes biztonsággal, hogy a Google miként ítél meg egy adott linket. Egy link kapcsán nem lehet megmondani, hogy az javít-e majd a helyezéseden, vagy egyáltalán nem számít. Amire törekedni lehet, hogy a linked hiteles, megbízható, releváns oldalakról származzon. Vagyis igyekezned kell arról meggyőzni a Google-t, hogy linkjeid természetes linkek, és nem fizetettek.

2. Gyenge tartalmú oldalaidra mutatnak a linkek

A tartalom minősége fontos tényező egy weboldal rangsorolásánál. Mi számít jó minőségű tartalomnak? Itt bővebben kifejtettük. Tehát mielőtt elkezdenél linkeket építeni, érdemes átgondolnod, hogy milyen a tartalom azon az oldalon, ahová a linked mutatna? Próbáld meg elfogultság nélkül, a fent belinkelt anyag alapján meghatározni, hogy a tartalmad milyen minőségűnek számít.

Ráadásul az értéktelen tartalom nem csak a rangsorolás miatt gond, hanem azért is, mert olyan oldalra irányítod az embereket, ahol nem találnak információt, nem azt találják meg, amit keresnek. Magas lesz a visszafordulási arány, mert a tartalom haszontalan az emberek számára. Annak ellenére, hogy esetleg teljesen természetesen szerezted a linket.

És az is igaz, hogy senki nem helyez el linkeket olyan oldalra, melyeknek rossz a minőségük. A Google pedig nagyon jól tudja ezt. Ha a Google olyan oldalt lát, ahol magas a visszafordulási arány és alacsony az átkattintási arány, akkor még egy hiteles weboldal esetében is azt fogja feltételezni, hogy fizetett a link.

3. Túloptimalizált horgonyszövegeket használsz

A Google egyik legfontosabb célja az algoritmusai csiszolásakor az, hogy megkülönböztesse a fizetett linkeket a természetes, szerkesztőségi tartalmakban elhelyezett linkektől. A horgonyszöveg az egyik legegyszerűbb jelzés a Google számára, hogy meghatározza: egy link fizetett vagy sem.

Ha például azt látja, hogy valamelyik oldaladra mutató linkek majdnem mindegyikének ugyanaz a horgonyszövege, akkor az azt jelenti számára, hogy az adott a kifejezésre Te nagyon előre akarsz kerülni a találati oldalon, és ennek érdekében mesterségesen szereztél linket. Egyforma horgonyszövegek esetén még egy természetes link esetében is ezt fogja gondolni, és így nem javul a rangsorolásod.

Ez az oka annak, amiért nagyon figyelned kell a horgonyszövegeid változatosságára. Ennek érdekében érdemes időnként átnézni a linkprofilodat is, és megvizsgálni a horgonyszövegeket.

4. A konkurencia jobb, mint Te

Hiába szerzel linkeket a weboldaladra, mégis lefelé csúszhatsz a találati oldalon, ha a versenytársak jobbak a SEO-ban. Tehát lehet, hogy a Te linkjeid, tartalmad, felhasználói élményed is jó, de lehet, hogy az övék még jobb. Ennek érdekében érdemes időnként nem csak a saját, hanem a konkurencia linkprofiljára, weboldalainak tartalmára, kialakítására is ránézni SEO szempontból. Ezzel:

  • megismered az iparágad,
  • megtalálod azokat az oldalakat, melyek linkelnek az ott működő cégekre,
  • megérted a versenytársaidat és a stratégiájukat,
  • így pedig jobban tudsz majd linkeket építeni.

Anélkül tehát soha ne változtass a linképítő stratégiádon, hogy elemezted volna a konkurencia weboldalait!

Miért és meddig számítanak még a linkek a SEO-ban?

Jelenleg nem nagyon lehet elérni komolyabb eredményeket a keresőoptimalizálásban linkek nélkül. A weboldalak rangsorolásánál a relevancia és a hitelesség számít, és ezek közül az utóbbi nagyban függ azoknak a linkeknek a számától és minőségétől, melyek az adott oldalra mutatnak. Habár az elmúlt évtizedben sok minden változott a keresésben, de a linkek fontossága nem. De miért ilyen fontosak a Google számára a linkek? És vajon változni fog ez a jövőben?

A PAGERANK ALAPJA

Amikor a PageRank elindult, akkor a weboldalak tekintélyét a linkek alapján határozta meg az algoritmus. Egy tökéletes rendszerben ezáltal a legjobb oldalak kerülnének a találati listák élére. A világ azonban nem ilyen tökéletes, így sokan elkezdtek manipulálni linkekkel. Ennek hatására a Google-nek is lépnie kellett, így elkezdte felkutatni és büntetni a linkekkel visszaélő weboldalakat. A Pingvin algoritmus segítségével a Google már a szerint ítélte meg a linkeket, hogy természetesnek vagy manipulatívnak tűnnek. Ez ugyanakkor nem jelentette azt, hogy a PageRank változott volna.

Ennek megfelelően a linképítés is változott az idők során. Ma már inkább linkek szerzéséről beszélünk, illetve manuális linképítésről. A linkek szerzésénél egyszerűen egy értékes tartalom készül annak reményében, hogy az olvasók visszalinkelnek rá. A manuális linképítés során pedig nagy tekintélyű weboldalakon kerül elhelyezésre egy-egy link. Tehát nincs szó tömeges linképítésről értéktelen weboldaladokon.

MI AZ, AMI LEVÁLTHATJA A LINKEKET?

Több olyan felhasználó-központú tényező létezik, mely helyettesíthetné a linkeket. Ilyen a forgalom vagy az elköteleződés mértéke. De a felhasználói viselkedés túlságosan bizonytalan tényező egy weboldal tekintélyének megítélésénél. Ráadásul az egyes felhasználók között sem tesz különbséget. Ez azt jelenti, hogy az egyik felhasználó nem hitelesebb, mint a másik, nem ér többet a kattintása. Pedig jelenleg a link alapú értékelésnél nem csak a mennyiséget, hanem a minőséget is figyelembe veszi a Google, azaz a tekintélyes weboldalak linkjei többet érnek.

Az olyan tényezők, mint a tartalom minősége és az oldal teljesítménye is egyre fontosabb tényező lehet, azonban a kihívás itt az, hogy olyan algoritmust kellene a Google-nek összehoznia, ami linkek nélkül is pontosan felismeri azt, hogy egy tartalomnak milyen a minősége.

2014-ben Matt Cutts, a Google akkori SEO-szóvivője még arról beszélt, hogy bár tesztelik a linkek nélküli rangsorolási algoritmust, ennek nem túl jó a minősége. Tehát a linkek ugyan okozhatnak némi zajt a találati oldalakon, sok közöttük a spam, azonban az esetek legnagyobb részében egyelőre még jobb minőségű találati oldalakat eredményeznek.

Igaz, hogy ezt két éve mondta a szakember, azonban a legjobb, ha beletörődünk abba, hogy a linkek fontossága a közeljövőben még nem fog csökkenni. Elképzelhető, hogy sor kerül fejlődésre az elkövetkező években, ez azonban egy fokozatos változás lesz. Ezért a linképítés, mint a keresőoptimalizálás központi eleme, még sokáig velünk marad. Úgyhogy érdemes egyelőre ezen keretek között keresni a lehetőségeket.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.