Hogyan működik a SEO linképítés?

A linkek még mindig a három legfontosabb rangsorolási tényező között szerepelnek, tehát továbbra is a keresőoptimalizálás egyik leglényegesebb elemét jelentik. A hagyományos értelemben vett linképítés azonban egyre kevésbé működik. A Pingvin 4.0 elindulásával pedig egy újabb jelentős átrendeződés kezdődött.

Miért is jó egy link?

Egyrészt azért, mert egy link értéket ad a céloldalnak, javítja a láthatóságát a keresőmotorok számára. Értéket ad az egész domain számára, és minden egyes aloldalának kismértékben javul a helyezése. A horgonyszövegek tájékoztatást nyújtanak a keresőmotorok számára a weboldal témájáról, és még inkább a céloldal témáját illetően. Ráadásul az emberek kattintanak a linkekre, ami növekvő közvetlen forgalmat eredményez.

Amit viszont fontos megérteni, hogy

  • egy link értékét meghatározza annak az oldalnak a témája, ahol a link szerepel. Vagyis egy olyan link, mely azonos témájú oldalról mutat a céloldalra, jóval értékesebb, mint egy teljesen eltérő témájú oldalon lévő.
  • Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy egy szövegen, cikken belül elhelyezett link értéke is nagyobb a kereső számára, mint mondjuk egy oldalsávban vagy láblécben elhelyezett linkké.
  • Ráadásul minél több a link egy weboldalon, annál kisebb az értéke minden egyes linknek.

Milyen linkekről beszélhetünk? És melyik mennyit ér?

Egyrészt a linkeknek két típusa létezik: belső és külső linkek. Mindkettőnek van szerepe a SEO-ban, azonban a linképítés a külső linkekről szól. A linkeket megkülönböztetjük a weboldalon történő elhelyezésük alapján:

  • Navigációs linkek
  • Canonical linkek
  • Tartalmi linkek
  • Átirányítások
  • Képlinkek
  • Képaláírás linkek
  • Lábléc-linkek

Értéküket tekintve a tartalomban szereplő linkeket tartják a legnagyobb értékűnek, vagyis ezek rendelkeznek a legerősebb PageRankkel. Mint John Mueller, a Google szakembere fogalmazott: a tartalmi rész az, ahol az elsődleges tartalom szerepel egy weboldalon, nem a menüben, az oldalsávban, a láblécben vagy a fejlécben található. A Google pedig ezt a fontosságot figyelembe veszi, és alkalmazza a linkekre is.

Ugyanilyen értéke van a canonical linkeknek és az áritányításoknak is, vagyis ezek is teljes mértékben átadják a PageRank-értéket. Óvatosan kell azonban bánni velük, mert ha túl sok átirányítás jelenik meg az oldalon, az nem biztos, hogy egészséges weboldalt jelez a Google számára. Ugyancsak vigyázni kell az átirányítási láncokkal, melyeket egy idő után már nem követ a keresőrobot. Erről az 301-es átirányításnál írtunk bővebben.

Ugyanakkor az olyan linkek is számítanak SEO-szempontból, mint a navigációs linkek és a lábléc linkek. Utóbbiak esetében ugyan gyakran felmerül, hogy a Google figyelmen kívül hagyja őket, azonban a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy van jelentőségük és hatnak a linkelt oldal helyezésére.

Néhány dolog, amit még érdemes figyelembe venni a linkekkel kapcsolatban:

  • Ha több link mutat egyetlen oldalról egy másik oldalra, akkor ugyan mindegyiket észleli a Google, azonban a horgonyszöveget a HTML-kódban az első helyen szereplőnél veszi figyelembe.
  • A szöveglinkeknek nagyobb a súlya mint a kép-linkeknek. Ez akkor lehet gond, ha a weboldaladra egy linkkel ellátott kép mutat csak. Vagy pedig az utána következő szövegben is szerepel link, de mivel ilyenkor a Google az első helyen álló linket veszi figyelembe, így kisebb lesz a link ereje.
  • A gyakrabban lekattintott linkeknek nagyobb a súlyuk. Ez azonban csak egy feltételezés a SEO-szakemberek részéről, mégis érdemes tekintettel lenni rá.
  • A jobban látható linkeknek nagyobb a súlyuk. Habár a keresőmotoroknak talán nem számít, hogy egy link mekkora méretű betűvel van írva, a felhasználók számára fontos lehet. Ha tehát a linket nem látják az emberek, mert túl kicsi betűkkel van írva, vagy a színe miatt nem emelkedik ki, akkor nem is fognak rá kattintani.
  • Az viszont nem számít, hogy a linkre kattintva az oldal új ablakban nyílik meg vagy az adott ablakban. Ennek ellenére sokan azt hiszik, hogy ha nem nyit új ablakot egy link, akkor az nagyobb erőt jelent, azonban a vizsgálatok azt mutatják, hogy ez nem így van.

Hogyan változott a Google hozzáállása a linkekhez?

Az évekkel ezelőtt jellemző manipulációs célú – azaz a keresőben jó helyezést nem természetes módon elérő – linképítés úgy zajlott, hogy a weboldalakat minél több, úgynevezett katalógusba kellett regisztrálni, vagy pénzért, illetve linkért cserébe megjelentetni különböző weboldalakon. Ezekben a katalógusokban és weboldalakon elhelyeztek az üzemeltetők egy vagy sok, a weboldalra mutató linket a kívánt, legtöbbször azonos kulcsszavakat tartalmazó horgonyszöveggel.

Mivel az a technika működött – vagyis a regisztrált oldalakra több link mutatott, azok jobb helyezést értek el a találati oldalakon, és a katalógusok, illetve linkeket díjért, linkért közzétevő weboldalak működtetése nyereséges volt az üzemeltetőknek -, így elburjánzottak a linképítéses megoldások. Ezekre a tartalmakra azonban élő ember nem volt kíváncsi, pusztán a Google számára hozták őket létre.

Ezt egy idő után a Google is felismerte, így elkezdett komoly erőfeszítéseket tenni a manipulációs célú linképítés semlegesítésére, a jó minőségű találati lista kialakítása érdekében. Azokat az oldalakat büntette, melyek ilyen értéktelen katalógusokban szerepeltették, többnyire azonos horgonyszöveggel a linkjeiket. Ez volt a feladata a Pingvin algoritmusnak, mely 2012. április 24-én indult útjára, és azóta többször frissítette és újra lefuttatta a Google. (Ha többet akarsz tudni a Google algoritmusokról, akkor itt találod összefoglaló cikkünket a témában, illetve itt a Pingvin 4.0-ról írtakat.)

MI A HELYZET MOST?

A Pingvin algoritmus indulása óta egyre romlik a linképítés híre, hiszen jó páran megégették vele magukat, ami persze elsősorban külföldön, angol nyelvterületen igaz (de persze néhány magyar oldalt is érintett). Nálunk azért alapvetően szépen működgetnek a fekete és szürkezónás linképítési megoldások még mindig. Ezek közé tartoznak a katalógusok, bloghálózatok, PR-cikkes megoldások, linkcserék, amikor egyes weboldalak egymás között cserélik ki szöveges anyagaikat, melyekben linkek szerepelnek. Kérdés persze, hogy meddig. És amikor őket is eléri egy Pingvin általi leértékelés vagy egy manuális büntetés, akkor az milyen hatással lesz a weboldalak helyezéseire.

Hiszen a Google minden súlyos hibája ellenére tagadhatatlanul és folyamatosan fejlődik. És hát annak is minden bizonnyal eljön az ideje, hogy Magyarországra is – az eddigieknél hatékonyabban – elér majd a keze. Ha tovább fejlődik a Google algoritmusa, akkor bajban lesznek azok, akik még mindig a tisztességtelen linképítő technikákat használják ki arra, hogy jobb pozícióba küzdjék fel magukat a találati oldalakon. A Pingvin 4.0 óta ugyan nem beszélünk algoritmus szintű büntetésről, csak manuális büntetésről, de a linkjeik Pingvin általi leértékelése is erősen visszavetheti őket a találati oldalakon. Ami egy, a való életben egyébként jól működő cég számára jelentős hatású lehet.

Mit mond a Google a linképítésről?

A Google szakemberei egyenesen azt állítják, hogy akár linkek nélkül is el lehet érni jó helyezést. Gary Illyes szerint elsősorban persze olyan kulcsszavakra, melyekre csak közepes verseny van.

De John Mueller szerint sem szükségesek a linkek. Hiszen mint fogalmazott “a legtöbb” weboldalt listázza és rangsorolja a Google “linképítés nélkül” is. Ez a kijelentés egészen pontosan így hangzott:

Minden attól függ azonban, hogy miként definiáljuk a “linképítés” fogalmát. Hiszen meg lehet határozni úgy, hogy mivel nagyszerű a tartalmunk, azért az emberek maguktól linkelik azt. Másrészt a linképítés lehet az is, hogy “megkérsz” embereket, hogy linkeljék a weboldaladat. Utóbbira valóban nem feltétlenül van szükség, ugyanakkor az organikus linképülés nem igazán elhanyagolható, ha jó pozíciót szeretnél elérni forgalmasabb kulcsszavakra. Vagyis a lényeg, hogy olyan linképítés nélkül valóban el lehet érni jó helyezést, amikor másokat kellene kifejezetten kérned a linkelésre.

Mit tehetünk büntetés, Leértékelés esetén?

A korábbi linképítéses technikában sok oldal nagy lendülettel vett részt évekkel korábban, amikor az még hatékony megoldás volt. Egy részük komoly bajba került, ha még a büntetés előtt saját indíttatásból nem építette le a rossz linkprofilját. Akadt olyan közöttük, melyet csak a Pingvin 3.0 ért el, és bizonyos kulcsszavakra hatalmasat zuhant a találati listán, vagy teljesen el is tűnt. (A Google büntetése a teljes kitiltás is lehetett, amikor nem indexelte a weboldalt.) Ha javították a linkprofiljukat, akkor a Pingvin 4 megszüntetheti a büntetésüket, azonban linkek hiányában rossz a pozíciójuk.

Alapfeltétel tehát minden előre jutáshoz, hogy az értéktelen linkeket eltüntetjük, vagyis töröltetjük a katalógusokból, a fizetős oldalakról, ahova annak idején el lettek helyezve. Ez a folyamat persze nem megy olyan könnyen, mint egykor a linképítés, hiszen az eltávolítás nem érdeke a katalógus- és weboldaltulajdonosoknak.

Ennek ellenére ez az első lépés, és csak amennyiben nem vezet eredményre, akkor fordulhatunk a Webmestereszközökből, illetve a Search Console-ból elérhető disavow eszközhöz, és küldhetjük el az ún. disavow fájlt a Google számára. Ezzel az eszközzel jelentjük fel tulajdonképpen azokat az oldalakat, melyeken a linkünk szerepel, illetve jelezzük azt, hogy teszünk is az oldalunk rendbe tétele érdekében. Ne reméljük azonban, hogy oldalunk linkek nélkül vissza fog kerülni olyan pozícióba, ahol egykor szerepelt. Hiszen más már az értéke linkek nélkül a jelenlegi körülmények között.

Nincs értelme most már a link auditnak?

Mióta a Google Pingvin algoritmusa valós időben értékeli a linkeket, azóta a rossz linkeket egyszerűen leértékeli, nem pedig büntet miattuk. Emiatt erősen kérdésessé vált, hogy van-e egyáltalán értelme link auditokat végezni. Érdemes tehát ezt rendszeres időközönként megtennie a weboldaltulajdonosoknak, esetleg fizetni is érte?

Gary Illyes, a Google szakembere szerint nem igazán. Mint jelezte, szerinte nem sok értelme van túl gyakran link auditokat végezni, mivel a Google most már csekély valószínűséggel büntet manuálisan linkek miatt. A linkek leértékelése ugyanis jól működik: egyszerűen nem vesznek figyelembe olyan linkeket a rangsorolásnál, melyekkel valami gond lehet, például nem tűnnek számukra természetesnek. Márpedig, ha egy linket ignorál a Pingvin, akkor a weboldaltulajdonosnak nincs oka aggódni a link miatt. Emiatt a disavow fájl használatának sem látja értelmét.

Persze, ha weboldalad már régóta gyűjti a vásárolt linkeket, akkor érdemes lehet azért átnézni a linkprofilod és disavow fájlba tenni a problémás linkeket. Ezáltal kivédhető minden esetleges későbbi manuális büntetés.

A dolog másik fele viszont az, hogy a linkek disavow fájlba kerülése gyakran okoz helyezés-romlást, mivel a weboldaltulajdonosok időnként olyan linkeket nulláznak le, melyek segítik a weboldalt, nem pedig rontják a helyzetét. Tehát a legtöbb esetben hasznosabb időtöltés, ha a weboldalad jobbá tételén dolgozol, és legfeljebb csak kíváncsiságból végzel link auditot, hogy megtudd kik is hivatkoztak a weboldaladra.

Hogyan zajlik ma a SEO linképítés?

Alapvetően azt mondhatjuk, hogy linkeket nem építeni, hanem elnyerni kell. Ugyanakkor ebbe még belefér az, hogy személyesen, telefonon, e-mailben, stb. megkeressünk weboldalakat, weboldaltulajdonosokat vagy üzemeltetőket, és arra kérjük őket, hogy írjanak rólunk és jelentessenek meg a szövegben egy-két, oldalunkra mutató linket, esetleg el is készítjük a tartalmakat.

És itt megint oda lyukadunk ki, hogy ha a termékünk, a weboldalunk, a tartalmunk jó, akkor a fogadó oldal is szívesebben tesz ki róla anyagot, illetve helyez el ebben linket. Annál is inkább, mert a tartalomgyártásban élen járó blogoknak és online médiatermékeknek folyamatosan újabb és újabb tartalmakra van szüksége, különösen akkor, ha azok aktuális témák és minőségi szövegek.

Vagyis olyan tartalmakat kell a weboldalaknak létrehozniuk, melyeknek linkjét mások – természetes módon – megosztják más weboldalakon vagy a közösségi médiában. Ezek a linkek nagyjából ugyanúgy “egy-egy szavazatnak” számítanak, mint annak idején, csak most már a Google fel tudja mérni a valódiságukat.

A linképítés alapja tehát ma már a jó tartalom, és csak ezután jön az, hogy a jó tartalmat minél több hivatkozás révén jelenítsük meg más, jó minőségű weboldalakon, elsősorban olyanokon, melyeket a Google értékesnek tart (erre korábban a Page Rank utalt, most ennek nyilvános verziója már nem működik, így más eszközökhöz kell nyúlni, például a Domain Authority értékből lehet kiindulni, ez azonban nem teljes körű). A lényeg, hogy minél értékesebb oldalon jelenik meg a linkünk, az annál jobb helyezést jelent a linkelt oldal számára.

Ennek oka, amit már a legfontosabb rangsorolási tényezőkről szóló cikkünkben is jeleztünk: a Google túllépett az egyszerű linkmennyiségen, számít ugyan a hivatkozó domainek száma, de a hivatkozó oldalak minősége és a horgonyszöveg is. Utóbbi miatt érdemes odafigyelni, hogy mi szerepel a horgonyszövegekben.

Mindez persze csak az olyan esetekre vonatkozik, amikor befolyásod van arra, hogy miként jelenjenek meg horgonyszövegek a backlinkeknél, hiszen amikor az emberek szúrnak be egy-egy rád mutató linket a szövegeikbe, akkor arra nincs hatásod.

Miért ne a linképítés legyen a célod?

Amikor valaki úgy kezdi a marketinges építkezést, hogy felteszi a kérdést: “honnan szerzünk linkeket?”, máris beindul egy lefelé tartó spirál. Legalábbis Kyra Becker szerint, aki úgy látja, hogy amikor a backlinkek válnak az első számú KPI-vé, akkor az eltereli a figyelmet az ügyfelekről és a bevételekről. Az őszinteség hiányát – már ami abból következik, hogy csak színlelve készülnek az embereknek a linkek mögötti tartalmak – észreveszik az olvasók is, ahogy azok is, akikkel szeretnénk megjelentetni a linkeket.

Tehát minél inkább arra törekszel, hogy linkeket építs, annál távolabb kerülsz attól, hogy linkeket szerezz. Amikor azon töröd a fejed, hogy milyen módszerekkel tudnál még linkeket építeni, akkor már igen messze távolodtál a linkek eredeti céljától, attól, hogy azok hivatkozásként működjenek, információkat kapcsoljanak össze. És attól is távol kerülsz, amit a Google szeretne. Hiszen Matt Cutts is úgy fogalmazott: nem az a cél hogy a linkjeid természetesnek tűnjenek, hanem az, hogy valóban természetesek legyenek.

A linkeknek olyan tartalmakra kellene mutatniuk, melyek relevánsak egy téma szempontjából, támogatnak vagy vitatnak egy érvet, esetleg további információt adnak az érdeklődőknek. A célnak tehát annak kellene lennie, hogy olyan tartalmat készíts, mely hasznos és értékes az olvasóid számára. Ha a linkek egy “szavazatnak” számítanak, akkor sokan választási csalást követnek el. Természetesen, ahogy a való életben is ennek következményei vannak, úgy a neten is, hiszen a Google is igyekszik ezeket felderíteni. Ez pedig veszteséggel járhat egy-egy weboldal számára.

Egy link legfeljebb csak a jól végzett munka eredménye lehet, nem maga a cél. A szerző szerint a linkek soha nem állhatnak egy online marketingkampány középpontjában, legfeljebb jelezhetik, hogy eredményesek az erőfeszítések. Természetesen ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy jobb helyett szerezz a találati oldalakon, de ennek a helyezésjavulásnak jogos és megérdemelt teljesítményen kell alapulnia, és tükröznie kell az emberek szándékát.

A SEO-soknak és a weboldaltulajdonosoknak tehát vissza kell térniük az alapokhoz, és nem azzal próbálkozni, hogy hogyan tudják kicselezni a folyamatosan fejlődő és egyre bonyolultabb algoritmusokat. Technikailag rendben lévő oldalakat kell elkészíteniük, amit a robotok könnyen megtalálnak és értelmeznek. És olyan tartalmakat kell gyártani, megosztani, terjeszteni, melyek segítenek az embereknek. Nem a rendszeren lévő réseket kell tehát keresgélni, hanem arra kell figyelni, amit valóban fontos: az értékre és a minőségre.

Mi az a nofollow link? És van-e értelme SEO szempontból?

A nofollow tag egy olyan jelzés a keresőmotorok felé, mely azt közli velük, hogy az adott oldal linkjeit, vagy csak egy adott linket ne vegyenek figyelembe. A nofollow meta tag elhelyezhető egy oldalon, így annak minden linkjére vonatkozik – azt üzeni a robotoknak, hogy ne kövessék a linkeket -, míg a nofollow attribútum elhelyezhető egyes linkekben is (rel=”nofollow”), így csak az adott linket nem veszik figyelembe. Minden linkben megjelenhet egy vagy több rel attribútum, mely a kapcsolat minőségét fejezi ki (a rel a relationship rövidítése).

A nofollow kiterjesztés 2005-ben jelent meg a link spamek elleni küzdelem részeként. Nofollow jelzéssel lehett ellátni egyrészt a fizetett linkeket, másrészt a kommentekben és a felhasználók által generált tartalmakban szereplő linkeket, hiszen ezek is általában a linkszemetet szaporították. Emellett az olyan, linkkel ellátott, beágyazott elemeknél is javasolt a használata, mint egyes infografikák vagy képek.

A Google azt javasolta, hogy a weboldaltulajdonosok nofollow jelzéssel lássanak el a weboldalukon minden fizetett linket. Vagyis ilyenkor a nofollow attribútummal azt tudtad jelezni a Google felé, hogy adott linkekért pénzt kaptál. Ezáltal a Google meg tudta különböztetni a természetes és a fizetett linkeket. Ugyanez a helyzet a hozzászólásokba szórt linkekkel is, de ezekkel alapvetően a weboldaltulajdonos nem akar azonosulni, ezért is jelzi a Google felé, hogy nem vállal értük felelősséget.

A nofollow jelzés tehát a weboldaltulajdonosoknak is jó, mert az algoritmusfrissítések során megvédi őket a büntetésektől, mivel ezeket a linkeket nem minősítette a Google. Ugyanakkor ennek következtében a SEO-sok úgy állnak hozzá a nofollow linkekhez, hogy azok teljesen értéktelenek SEO szempontból.

Időnként persze akadnak olyanok, akik ezt megkérdőjelezik. Mint arra Adam White a SEMrush blogon felhívta a figyelmet, egy nofollow linkkel azt üzened a Google-nek, hogy hirdetsz, működteted a céged, ezért természetesen jelen vannak a weben a hirdetéseid, linkekkel. A Google pedig megnézi a horgonyszöveget, és kiértékeli, hogy az mennyire releváns a weboldaladat illetően. A lényeg tehát az, hogy a Google elemzi a linkprofilodat, és ha nem talál benne nofollow linket, akkor azt esetleg nem-természetesnek ítélheti.

Adam White és cégének vizsgálatai szerint az első helyezést elért weboldalaknál átlagosan 20-40 százalékra tehető a nofollow linkek aránya. De ez egy átlag, és előfordul, hogy jóval magasabb. A kérdés már csak az, hogy a jó helyezésben közrejátszottak a nofollow linkek, vagy pedig ezek ellenére sikerült elcsípniük a jó pozíciót a találati oldalakon?

Hogy ezt megállapíthassa, elővett egy kulcsszót (backlink software), melyre eddig nem célozta az oldalát. Szerzett rá egy nofollow linket a kulcsszót tartalmazó horgonyszöveggel. Egy héten belül az adott kulcsszóra első helyezést ért el. Úgy, hogy más link nem mutatott ezzel a kulcsszóval az oldalra. Ugyanakkor más, on-page SEO változtatások (időközben a címsorba is elhelyezte a kulcsszót) is jelentős hatással lehettek a helyezésre, miközben más kulcsszavakra zajlott a linképítés és az oldal hitelessége is javult.

Mindezek alapján tehát azt a következtetést le lehet vonni, hogy nem kell teljesen elvetni a nofollow linkek hasznát, és érdemes lehet vizsgálgatni a hatásukat. Ugyanakkor belevetni sem kell magunkat a gyűjtésükbe, ha nem derült ki a tesztekből, hogy értelmük lenne. A Google ugyanis ezt mondja:

“Általánosságban nem követjük őket. Vagyis a Google nem közvetít PageRank-értéket vagy horgonyszövegeket ezeken a linkeken keresztül. A nofollow attribútum használata lényegében azt eredményezi, hogy kihagyjuk a céllinkeket az internetet leképező átfogó képünkből.”

Milyen tartalmakkal tudsz linkeket szerezni?

Ehhez azt kell megértened, hogy más weboldalakat mi késztet linkelésre. Szerencsére, 2016-ban a Dejan Marketing elvégzett egy kutatást a linkelési szokásokról (2 ezer weboldal vizsgálatával). Ebből kiderül, hogy melyek a fő okai, amiért egy weboldal megjelenít egy kimenő linket (akár promóciós vagy affiliate célzattal):

  • Bővebb információkat akarnak nyújtani az olvasóiknak, átfogóbbá akarják tenni a tartalmukat.
  • Növelni szeretnék a hitelességüket azáltal, hogy megbízható forrásokat linkelnek.
  • Példákat akarnak bemutatni.
  • Képekre, adatokra vagy infografikákra hivatkoznak.
  • Növelni akarják a SEO relevanciájukat a vezető weboldalakra hivatkozással.

Összefoglalva tehát akkor linkelnek kifelé a weboldalak, ha szükségét látják ennek, vagy pedig előnyöket remélnek tőle. Tehát, amikor azt gondolják, hogy a linktől a tartalmuk megbízhatóbbnak néz ki, vagy fokozni akarják a felhasználói aktivitást, javítani akarnak a relevanciájukon, akkor megfontolják a linkek használatát.

A feladat tehát egyszerű: ezeket az igényeket kell kielégítened. De pontosan milyen tartalmakkal?

1. Használj infografikákat, képeket, videókat!

A Moz tanulmánya azt találta, hogy a képek segítenek abban, hogy több backlinket szerezz. Egész egyszerűen azok a szövegek, melyekben voltak releváns képek és videók, több linket szereztek, mint a sima szövegek. Ugyanakkor, amikor képekről beszélünk, akkor ne a stockfotós megoldásokra gondolj, amit szinte minden weboldal használ. Ezek teljesen feleslegesek, nem adnak semmilyen értéket a weboldalnak, és terhelik a felhasználókat.

Képeknél olyan saját készítésű, értékes fotókra, infografikákra, képernyőképekre, grafikonokra kell gondolni, melyek releváns információkat tartalmaznak. Ezekre ugyanis szívesen visszautalnak más weboldalak, értéktelen stockfotókra nem. Ha nincs értékes képed, akkor inkább ne terheld vele a szöveget!

2. Használj eredeti adatokat, kutatásokat és felméréseket!

Sokan szeretik az adatokat, mert meggyőzőek. Nem véletlen, hogy az adatok/kutatások a leggyakrabban hivatkozott tartalmak. Tehát, amikor tartalmat készítesz, akkor figyelj arra, hogy kerüljenek bele adatok, statisztikák. Ezek jöhetnek akár külső forrásból, akár saját felmérésekből. Ha például a saját közönséged véleményét szondázod, akkor az eredményeket célszerű valamilyen vizuális formában közzétenni. Elég lehet már az is, ha csak közzéteszel egy kérdőívet – akár csak a Facebookon -, majd az erre adott válaszokból készítesz tartalmat.

3. Használj szakértői interjúkat, idézeteket!

Ha iparági szakértőket szólaltatsz meg, vagy csak hiteles forrásokat idézel, akkor annak majdnem olyan hatása van, mint az adatok vagy eredeti kutatások használatának. Csakúgy mint az adatok, a szakértői vélemények és elemezések is hitelesebbé teszik a tartalmadat, ezáltal pedig más weboldalak érdemesebbnek találják linkelésre. A legjobb, ha Neked nyilatkoznak a szakértők, Te kérdezed meg őket e-mailben vagy közösségi oldalakon, majd ezeket használod fel a bejegyzéseidben.

4. Ossz meg esettanulmányokat, sikertörténeteket!

A következő hatékony megoldás linképítés céljából, ha saját kutatásokat, esettanulmányokat teszel közzé, esetleg való életben szerzett tapasztalatokkal hitelesíted a tartalmadat. Tehát, ha mondjuk egy ügyfeled sikeresen használja a terméked vagy a szolgáltatásod, akkor azt feldolgozhatod egy esettanulmányban. De tesztelhetsz egy-egy népszerű elméletet is a gyakorlatban, majd megoszthatod az eredményeket. Arról is beszámolhatsz azonban, ha valaki a tanácsaidat követve sikereket ért el.

5. Készíts részletes tartalmakat, lépésről-lépésre útmutatókat és oktatóanyagokat!

A weboldalak olyan tartalmakat szeretnek linkelni, melyeknek értékük van. Általában ilyenek a minden részletre kiterjedő, átfogó, alapos szövegek, melyek mélysége a hosszúságukban is tükröződik. Nem véletlen, hogy a Google is a hosszú tartalmakat kedveli. A HubSpot vizsgálata szerint a 2500 szónál hosszabb cikkeik szerzik a legtöbb linket. De Moz és a BuzzSumo közös tanulmánya is azt találta, hogy a tartalom hossza és a hivatkozó domainek száma között erős a korreláció.

Mi lehet az oka annak, hogy nem “kapsz” linkeket?

Ha valaha is próbáltál természetes módon linkeket szerezni, akkor tudod, hogy nem könnyű. De miért? És hogyan tudod felhívni a figyelmet a remek tartalmaidra? Nézzük!

A tartalmad

Az első és legfontosabb tényező, hogy a jó linkekhez jó tartalom kell. Ez a kiindulópont. Ha nincs linkelhető tartalmad, akkor mégis mit kellene belinkelniük a weboldalaknak? A főoldaladat? Persze, adott esetben előfordulhat, de ritkán. Mint ahogy te is az egyedi és értékes tartalmakra kapod fel a fejed, mások is így vannak vele.

A weboldalak szívesebben linkelnek minőségi tartalmakat. Ennek az az oka, hogy ha egy szimpla termékoldal kerül linkelésre, arra nem igazán kíváncsiak az emberek, és ezért általában a konverziós adatok is gyengék. Emellett persze nem árt figyelni még néhány dologra:

1. Ha megcélzol egy oldalt, ahonnan linket szeretnél kapni, akkor először nézd meg, hogy nincs-e olyan vagy hasonló tartalma, amivel Te próbálkozol nála.

2. Ellenőrizd, hogy az olvasóik számára releváns-e a tartalmad. Tehát egy olyan oldalon nem próbálkozz meg kutyaeledel eladásával, ahol szépségápolási termékeket tesztelnek. Lehet átfedés persze, de azért azt nyilván érzed, hogy a célközönség más.

3. Az sem mindegy, hogy mennyire van összhangban a Te tartalmad a megcélzott oldal stílusával. Ha nagy az eltérés, akkor ott furcsa lenne egy megjelenés.

A megfelelő céloldal megkeresése

Talán ez a leginkább munkaigényes része a linkszerzésnek, és egyre inkább az lesz, mivel ezt manuálisan érdemes csak végezni. Milyen hibákat követhetsz itt el?

1. Túl erőszakos vagy, és minden oldallal megpróbálsz egyezkedni, ami csak eszedbe jut, vagy amit találsz. Ezzel csak az idődet pazarlod. Gondosan válogass!

2. Fogalmad sincs, hogyan találd meg a megfelelő oldalakat. Lehet játszani a keresővel, de sokszor vagy túl kevés, vagy pedig túl sok találatot kapsz. Több eszközt kell használni a kereséshez, mert önmagában egyik sem dobja össze neked a megfelelő listát.

3. Túl szigorú követelményeket támasztasz az oldalakkal szemben. Pedig néha emiatt csúszol le egy-egy jó oldalról.

Nem éred el a megfelelő személyt

Elég sok a spam, nyilván Te is tucatjával törlöd a kéretlen e-maileket. Más is így van vele, amikor a Te leveled érkezik a postafiókjába. Mi lehet a gond?

1. Az e-mailed meg sem nyitják. Ez egy nehéz feladat, amikor mindenki szenved a túl sok e-mailtől. Az a legrosszabb, ha úgy néz ki a tárgysorod, mint egy spam: csupa nagybetű, emojik, felkiáltójelek.

2. Nem válaszolnak. Ezzel az a baj, hogy nem tudod, miért. Mindenesetre megint a tárgysorodban keresd a hibát.

3. Negatív választ kapsz. Ez legalább valami, mert kiderül, hogy jó vagy rossz a tárgysorod, sőt még akár a tartalommal kapcsolatban is lehet benne iránymutatás.

Mi az, amit ne csinálj linképítésként?

Ne vásárolj linkeket (nagy mennyiségben)!

A linképítésnél az egyik legfontosabb szabály, hogy ne akarj linkeket vásárolni olyan cégektől, melyek azt ígérik, hogy nagy mennyiségű hivatkozást szállítanak neked, ami X-edik helyre repít egy adott kulcsszóra a találati listán. Még akkor sem, ha ez esetleg itt és most még működik. Ugyanígy ne cserélgess linkeket és vele együtt tartalmakat! Ne használj olyan automatikus programokat, melyek linkeket építenek!

Na de mi van akkor, ha csak egyetlen jó linket szerzel be pénzért egy valóban megbízható, hiteles oldalról? Fog erről tudni valaha is a Google? Aligha. Ugyanakkor annyiban mégsem tökéletes ez a megoldás sem, hogy ha az adott weboldaltól Te tudtál hivatkozást venni, akkor mások is tudnak. Kérdés, hogy hányan.

Szintén lényeges, hogy ha egyszer elkészítesz egy szöveges tartalmat mely a cégedről szól és linket tartalmaz a weboldaladra, akkor azt a tartalmat csak egyetlen weboldal jelentesse meg. Egy adott tartalom, az oldaladra mutató linkkel ne jelenjen meg több oldalon is egyszerre. Ez így ugyanis csak egy új linképítő technikává válik. A szöveg tehát kifejezetten azon weboldal közönségének szóljon, akinek Te elküldöd az adott tartalmat. Nyilván ez több idő és több munka, azonban senki sem mondta, hogy a tiszta linképítés könnyű és gyors dolog.

Ne akarj egyszerre túl sok linket szerezni!

Ha egyszerre túl sok, weboldaladra mutató linket kapsz, akkor az felkeltheti a Google gyanúját, hogy nem természetes módon jutsz ezekhez a linkekhez. Lehet, hogy kezdetben lehet ennek a gyors linképítésnek is lesz pozitív hatása, de hosszabb időtávot vizsgálva már túl nagy a kockázata. Még az is előfordulhat, hogy egy büntetés esetén soha nem tudod talpra állítani az oldaladat.

Elsősorban arra kellene tehát koncentrálnod, hogy jó minőségű linkeket szerezz, az iparágad nagy tekintélyű weboldalairól. Ez nem csak a rangsorolásodon javít, de a weboldaladra irányítja a minőségi látogatók figyelmét is.

Ne csak egy forrásból szerezz linkeket!

A linképítésnél a linkek sokfélesége egy rendkívül fontos tényező. Minél nagyobb az egyedi hivatkozó domainek száma, annál nagyobb mértékben javít a helyezéseden.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ha egy weboldal többször is linkelni akar a Te oldaladra, akkor el kellene távolíttatnod róla a linket, különösen, ha ez egy nagy tekintélyű weboldal. Ennek ugyanis olyan előnye van számodra – ha a helyezésedet nem is javítja tovább -, hogy nagy mértékben képes növeli a forgalmadat. Csak vizsgáld meg a forrás minőségét, amikor a linkről döntesz!

Ne szerezz linkeket olyan oldalakról, melyek távol állnak a Te profilodtól!

Elsősorban olyan oldalakról kellene linkeket kapnod, melyek a témádba, iparágadba vágnak. A Google azt szereti látni, hogy az az oldal, mely egy másik oldalra hivatkozik, releváns az előbbi számára.

Ne csak a főoldaladra mutassanak a linkek!

Hanem más aloldalaidra is. Ez ugyanis nem jó jel, és arra utalhat, hogy manipulációs célú linképítés zajlik nálad. Nyilván persze, ha valaki a céget linkeli egy szövegben, akkor ez teljesen természetes, ugyanakkor a cég egyes termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban a hivatkozások már az egyes termékoldalakra kellene, hogy mutassanak. Jó esetben olyan megfontolás áll a főoldali linkelés mögött, hogy a konverziós tölcsérednek ez a felső része, tehát induljon innen a látogató. Ez azonban rossz stratégia a keresés szempontjából. Jobb megoldás, ha minden aloldalad kap linkeket, és az egyes témák iránt érdeklődő felhasználókat nem a főoldaladra vezeted, hanem egyből oda, ahol kibontasz egy témát, vagyis az adott aloldalra.

Az aloldalakon tudod ugyanis jól megjeleníteni a megfelelő tartalmat egy adott témában, úgy hogy az valóban hasznos és tartalmas információt nyújtson arról a felhasználóknak. Ez ugyanis a természetes, az emberek így linkelnek bizonyos oldalakat egymás felé a kommunikációjuk során. Mindez ráadásul jobb konverziót is eredményez a SEO-előnyökön túl, hiszen a számukra releváns oldalra jutnak a felhasználók. Ha a backlinkek az aloldalaidra vezetnek, azzal is erősíted SEO szempontból a teljes weboldalad, ráadásul minél több linkelt aloldalad van, annál nagyobb a láthatóságod a keresőben.

Ne erőlködj alacsonyabb DA-jú oldalról hivatkozó linkekkel!

Ha felfelé akarsz araszolni a rangsorolásban, akkor nem érdemes azzal kínlódnod, hogy a saját oldaladnál alacsonyabb DA-jú (domain authority) oldalakról szerzel be linkeket. Ez csak időpocsékolás, melyet más megoldások kivitelezésével hasznosabban tudnál eltölteni.

Azt se feledd, hogy a relevancia mindig fontosabb tényező, mint a rangsorolás! A releváns linkek mindig sokkal természetesebbnek néznek ki. A látogatók mindig olyan lineket szeretnének látni egy oldalon, melyek relevánsak, témába vágóak számukra. Ha nem ilyet kapnak, akkor nincs okuk arra, hogy kattintsanak.

Ne állj le a munkával!

Ha már megszereztél egy pár linket és egy jó helyezést, akkor folytasd tovább! Az eredmények megőrzéséhez folyamatosan dolgoznod kell, ugyanis ha nem változik semmi a weboldaladon, nem módosulnak a tartalmak, nem érkeznek újabb linkek, akkor azt úgy értelmezi a Google, hogy a weboldaladon nem történik semmi, vagyis már nem szállít friss, érdekes és hasznos információkat a felhasználóknak. Ez pedig visszacsúszáshoz fog vezetni.

További tanácsok

  • Ne erőlködj kommentekben, fórumokon linkek elszórásával!
  • Ne akard túloptimalizálni a horgonyszövegeket!
  • Ne jelentesd meg a linkjeidet olyan weboldalakon, melyeknek nincs valódi tartalmuk!
  • Ne legyél jelen linkekkel spam-oldalakon (linkhálózatok, bloghálózatok, katalógusok)!
  • Felejtsd el a linkcseréket!

Röviden tehát ennyi. A lényeg az lenne, hogy a linkjeid ne csak természetesnek nézzenek ki, hanem legyenek is azok. A rád mutató hivatkozások olyan oldalakról érkezzenek, ahová illenek is a téma miatt. A linkek ugyanis azért vannak, hogy azokra kattintsanak a felhasználók, és nem a Google miatt léteznek, és a Google is a felhasználói élményt tartja elsődlegesen szem előtt, ezt akarja javítani. Ezért nem a mennyiség, hanem elsősorban a minőség és a relevancia kellene, hogy elsődleges legyen a “linképítés” során is.

A Google a megfelelő linkprofil kialakítása kapcsán természetesen nem hagy senkit sem tudatlanul bolyongani, így webmestereknek szóló útmutatójukban összefoglalták a leglényegesebbeket.

Mi lehet az oka, hogy nem javítják a linkek a helyezésedet?

A linképítés kapcsán az a szomorú igazság, hogy lehet, hogy szereztél néhány linket, még sincs semmiféle garancia arra, hogy ezek javítják majd a helyezésed az adott kulcsszavakra a Google találati oldalain. Hogy miért?

1. Lehet, hogy a linkjeid gyenge minőségűek

Ez elsősorban akkor lehetséges, ha csak arra összpontosítasz, hogy minél több linket szerezzél, miközben egyáltalán nem foglalkozol azzal, hogy ezek jó linkek vagy sem. Ráadásul ebben az esetben nem csak az a baj, hogy soha nem jutsz előbbre a találati oldalon, de még egy büntetést is megkockáztatsz. (Utóbbi a Pingvin 4.0 algoritmusfrissítés óta már csak manuális történik meg jelentős visszaélés esetében, egyébként a Pingvin már csak leértékeli a linket, azaz nem veszi figyelembe őket a rangsorolásnál.)

Azt talán már mindenki tudja, hogy vannak “rossz linkek”, melyek veszélyt jelenthetnek a weboldalad számára. Azt sem árt azonban észben tartani, hogy soha nem tudhatod teljes biztonsággal, hogy a Google miként ítél meg egy adott linket. Egy link kapcsán nem lehet megmondani, hogy az javít-e majd a helyezéseden, vagy egyáltalán nem számít. Amire törekedni lehet, hogy a linked hiteles, megbízható, releváns oldalakról származzon. Vagyis igyekezned kell arról meggyőzni a Google-t, hogy linkjeid természetes linkek, és nem fizetettek.

2. Gyenge tartalmú oldalaidra mutatnak a linkek

A tartalom minősége fontos tényező egy weboldal rangsorolásánál. Mi számít jó minőségű tartalomnak? Itt bővebben kifejtettük. Tehát mielőtt elkezdenél linkeket építeni, érdemes átgondolnod, hogy milyen a tartalom azon az oldalon, ahová a linked mutatna? Próbáld meg elfogultság nélkül, a fent belinkelt anyag alapján meghatározni, hogy a tartalmad milyen minőségűnek számít.

Ráadásul az értéktelen tartalom nem csak a rangsorolás miatt gond, hanem azért is, mert olyan oldalra irányítod az embereket, ahol nem találnak információt, nem azt találják meg, amit keresnek. Magas lesz a visszafordulási arány, mert a tartalom haszontalan az emberek számára. Annak ellenére, hogy esetleg teljesen természetesen szerezted a linket.

És az is igaz, hogy senki nem helyez el linkeket olyan oldalra, melyeknek rossz a minőségük. A Google pedig nagyon jól tudja ezt. Ha a Google olyan oldalt lát, ahol magas a visszafordulási arány és alacsony az átkattintási arány, akkor még egy hiteles weboldal esetében is azt fogja feltételezni, hogy fizetett a link.

3. Túloptimalizált horgonyszövegeket használsz

A Google egyik legfontosabb célja az algoritmusai csiszolásakor az, hogy megkülönböztesse a fizetett linkeket a természetes, szerkesztőségi tartalmakban elhelyezett linkektől. A horgonyszöveg az egyik legegyszerűbb jelzés a Google számára, hogy meghatározza: egy link fizetett vagy sem.

Ha például azt látja, hogy valamelyik oldaladra mutató linkek majdnem mindegyikének ugyanaz a horgonyszövege, akkor az azt jelenti számára, hogy az adott a kifejezésre Te nagyon előre akarsz kerülni a találati oldalon, és ennek érdekében mesterségesen szereztél linket. Egyforma horgonyszövegek esetén még egy természetes link esetében is ezt fogja gondolni, és így nem javul a rangsorolásod.

Ez az oka annak, amiért nagyon figyelned kell a horgonyszövegeid változatosságára. Ennek érdekében érdemes időnként átnézni a linkprofilodat is, és megvizsgálni a horgonyszövegeket.

4. A konkurencia jobb, mint Te

Hiába szerzel linkeket a weboldaladra, mégis lefelé csúszhatsz a találati oldalon, ha a versenytársak jobbak a SEO-ban. Tehát lehet, hogy a Te linkjeid, tartalmad, felhasználói élményed is jó, de lehet, hogy az övék még jobb. Ennek érdekében érdemes időnként nem csak a saját, hanem a konkurencia linkprofiljára, weboldalainak tartalmára, kialakítására is ránézni SEO szempontból. Ezzel:

  • megismered az iparágad,
  • megtalálod azokat az oldalakat, melyek linkelnek az ott működő cégekre,
  • megérted a versenytársaidat és a stratégiájukat,
  • így pedig jobban tudsz majd linkeket építeni.

Anélkül tehát soha ne változtass a linképítő stratégiádon, hogy elemezted volna a konkurencia weboldalait!

Miért és meddig számítanak még a linkek a SEO-ban?

Jelenleg nem nagyon lehet elérni komolyabb eredményeket a keresőoptimalizálásban linkek nélkül. A weboldalak rangsorolásánál a relevancia és a hitelesség számít, és ezek közül az utóbbi nagyban függ azoknak a linkeknek a számától és minőségétől, melyek az adott oldalra mutatnak. Habár az elmúlt évtizedben sok minden változott a keresésben, de a linkek fontossága nem. De miért ilyen fontosak a Google számára a linkek? És vajon változni fog ez a jövőben?

A PAGERANK ALAPJA

Amikor a PageRank elindult, akkor a weboldalak tekintélyét a linkek alapján határozta meg az algoritmus. Egy tökéletes rendszerben ezáltal a legjobb oldalak kerülnének a találati listák élére. A világ azonban nem ilyen tökéletes, így sokan elkezdtek manipulálni linkekkel. Ennek hatására a Google-nek is lépnie kellett, így elkezdte felkutatni és büntetni a linkekkel visszaélő weboldalakat. A Pingvin algoritmus segítségével a Google már a szerint ítélte meg a linkeket, hogy természetesnek vagy manipulatívnak tűnnek. Ez ugyanakkor nem jelentette azt, hogy a PageRank változott volna.

Ennek megfelelően a linképítés is változott az idők során. Ma már inkább linkek szerzéséről beszélünk, illetve manuális linképítésről. A linkek szerzésénél egyszerűen egy értékes tartalom készül annak reményében, hogy az olvasók visszalinkelnek rá. A manuális linképítés során pedig nagy tekintélyű weboldalakon kerül elhelyezésre egy-egy link. Tehát nincs szó tömeges linképítésről értéktelen weboldaladokon.

MI AZ, AMI LEVÁLTHATJA A LINKEKET?

Több olyan felhasználó-központú tényező létezik, mely helyettesíthetné a linkeket. Ilyen a forgalom vagy az elköteleződés mértéke. De a felhasználói viselkedés túlságosan bizonytalan tényező egy weboldal tekintélyének megítélésénél. Ráadásul az egyes felhasználók között sem tesz különbséget. Ez azt jelenti, hogy az egyik felhasználó nem hitelesebb, mint a másik, nem ér többet a kattintása. Pedig jelenleg a link alapú értékelésnél nem csak a mennyiséget, hanem a minőséget is figyelembe veszi a Google, azaz a tekintélyes weboldalak linkjei többet érnek.

Az olyan tényezők, mint a tartalom minősége és az oldal teljesítménye is egyre fontosabb tényező lehet, azonban a kihívás itt az, hogy olyan algoritmust kellene a Google-nek összehoznia, ami linkek nélkül is pontosan felismeri azt, hogy egy tartalomnak milyen a minősége.

2014-ben Matt Cutts, a Google akkori SEO-szóvivője még arról beszélt, hogy bár tesztelik a linkek nélküli rangsorolási algoritmust, ennek nem túl jó a minősége. Tehát a linkek ugyan okozhatnak némi zajt a találati oldalakon, sok közöttük a spam, azonban az esetek legnagyobb részében egyelőre még jobb minőségű találati oldalakat eredményeznek.

Igaz, hogy ezt két éve mondta a szakember, azonban a legjobb, ha beletörődünk abba, hogy a linkek fontossága a közeljövőben még nem fog csökkenni. Elképzelhető, hogy sor kerül fejlődésre az elkövetkező években, ez azonban egy fokozatos változás lesz. Ezért a linképítés, mint a keresőoptimalizálás központi eleme, még sokáig velünk marad. Úgyhogy érdemes egyelőre ezen keretek között keresni a lehetőségeket.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.