Mi a SEO jelentése? Hogyan zajlik a keresőoptimalizálás?

A SEO jelentése a Search Engine Optimization, vagyis a SEO magyarul keresőoptimalizálás. A tevékenység lényege: egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre a találati lista adott helyeire, optimális esetben az első helyre juttatni.

Webshark weboldalkészítés 03Nem véletlen a nagy igyekezet, hiszen az emberek egy keresés során jellemzően csak a találati lista első oldalát nézik meg (90%), ami a Google esetében 10 találatot (most már kevesebbet átlagosan 8,5-öt, de erre a cikk legvégén még kitérünk) jelent, és közel felük az első találatra fog kattintani, de az első három találat elviszi a kattintások több mint kétharmadát.

Annak érdekében, hogy a weboldal jó helyet szerezzen meg a találati oldalakon, a weboldalt a Google algoritmusaihoz kell “igazítani”. Habár a Google algoritmusai nem nyilvánosak, tehát a nagyközönség nem tudja hogyan működnek, miként rangsorolnak, több mint 10 év tapasztalata révén felépült egy SEO-tudásanyag. Ami persze állandóan változik, ahogy az algoritmusok is változnak.

A SEO története

Keresőoptimalizálás azóta létezik, mióta a keresők 1993-ban megjelentek az interneten. Eleinte a weboldalak tartalma és a tulajdonos által megadott kulcsszavak alapján rangsorolták az oldalakat. A következő lépés az volt, amikor egyes oldalak népszerűsége határozta meg, hogy a találati listán (SERP, Search Engine Result Page) milyen pozícióba kerüljön egy oldal. Később már azt is figyelték, hogy egy látogató mennyi időt tölt egy oldalon. Az előbbi kettőt ötvözték is, de a keresőpotimalizálók a SEO során ezeket robottokkal képesek voltak kijátszani.

Ezt követően jelent meg az a módszer, hogy külső, az adott oldalra mutató linkek száma és minősége határozta meg, hogy az oldal milyen pozícióba kerül az organikus találatok között. A Google is ezt a módszert használta 1996-tól kezdődően.

Jelenleg a SEO Magyarországon szinte teljes mértékben a Google keresőjére történik, mivel ez vált egyeduralkodóvá több országban, köztük hazánkban is. Ugyanakkor más keresők is jelen vannak, lényegesen kisebb részesedéssel: ilyen többek között az Egyesült Államokban a Microsoft keresője, a Bing, a Yahoo, az Ask.com vagy az AOL, de egy-egy országban vannak más, elterjedtebb keresők is, ilyen például Oroszországban a Yandex, mely ott egyeduralkodó.

a keresés

A keresőoptimalizálás kapcsán még fontos tudni, hogy a keresések soha nem valós időben zajlanak, az oldalakat a keresőrobotok járják be rendszeres időközönként, az általuk fontosnak tartott információkat pedig eltárolják róluk. Kereséskor ezen eltárolt adatok között keresnek a keresők, a minél gyorsabb eredmény érdekében. A lényeg, hogy nem fésülik át a teljes netet minden egyes kereséskor, hiszen az beláthatatlan időt emésztene fel.

A keresők az indexelt adatbázis alapján képeznek organikus találati listát. A keresők nem állítanak be egy-egy kulcsszóra állandó értéket, ezért sem lehet egy oldalt az organikus találati listán biztos helyre pozicionálni. A találati eredmény felhasználótól függően változhat és változik, vagyis egy adott kifejezésre tulajdonképpen mindenki számára saját preferenciáinak, lokációjának megfelelően egyedi találati listát képez a Google.

I. SEO tényezők

A találati lista sorrendje tehát az algoritmusok által figyelembe vett SEO tényezők alapján épül fel. Ezeket alapvetően két csoportba tudjuk sorolni:

1. On-page SEO

Ebbe beletartozik minden olyan tényező, melyre hatással lehetsz a saját weboldaladon. Ide tartoznak a technikai részletek, melyek alapvetően fontosak annak érdekében, hogy a Google figyelembe vegye és rangsorolja a weboldaladat. Az on-page SEO részét képezi még többek között

  • a weboldal felépítése,
  • sebesség, mobilbarát kialakítás,
  • SSL használata,
  • a tartalom (minősége, frissessége),
  • a címsorok
  • meta leírás,
  • URL struktúra,
  • navigáció,
  • belső linkek,
  • H1, H2, stb. sorok,
  • formázások,
  • 404-es oldal,
  • képek (ALT tag),
  • kifelé mutató linkek,
  • stb.

Vagyis elég sok dolog, úgyhogy nem is sorolnánk tovább, mert ezekről részletesen a SEO rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkban olvashatsz, persze néhány off-page tényező mellett.

2. Off-page SEO

Az on-page SEO mellett a másik nagy kategóriába azok a tényezők tartoznak, melyekre kicsit nehezebben tudsz befolyást gyakorolni, hiszen a weboldaladon kívüli tényezők. Az off-page SEO alapvetően azután következik, ha az on-page SEO már rendben van, azaz a minőség megfelelő a weboldaladon SEO szempontból. Az on-page SEO tehát meghatározza azt is, hogy mit hozhatsz ki az off-page SEO-ból.

Ilyen tipikus off-page SEO tényezőt jelentenek a külső linkek, melyek a weboldaladra mutatnak más weboldalakról. Minél több és jobb minőségű weboldalon jelennek meg linkek a weboldaladra, annál jobb helyezést érsz el a Google találtai oldalain. Az off-page SEO azonban nem merül ki a linkekben, ide tartoznak tulajdonképpen a külső reakciók a weboldaladra. Ahhoz, hogy ezek jók legyenek, egy kiváló “termékkel” kell előállnod, nem csak “egy újabbal” a piacon.

Ha viszont kiváló a termék, akkor az off-page SEO gyakorlatilag magától elvégzi a feladatát (ellentétben az on-page SEO-val). Az emberek beszélni fognak róla, mert meggyőzted őket a termékeddel. De, hogy tisztán lásd miről is van szó, soroljuk, mi tartozik bele:

  • Linképítés – a linkeket úgy is fel lehet fogni, mint egy-egy szavazatot a weboldaladra. Amit érdemes tudni róla, hogy egy linket az tesz értékessé, milyen népszerű a linkelő weboldal, tartalmuk mennyire passzol, mi a horgonyszöveg, mennyire friss a link, mennyire megbízható a weboldal, és hogy hány link mutat onnan feléd.
  • Közösségi média – közvetlenül nem rangsorolási tényező, de a megosztások és a lájkok hajtják a céged, így hatással lesznek rá.
  • Hírlevél – érdemes elhelyezni a weboldalon egy feliratkozási lehetőséget, mert bár nyilván nem lesz nagy a feliratkozó száma, de ők rendszeresen benéznek az oldaladra. Sokan szeretik, amikor megkapják a híreket, nem pedig nekik kell megkeresni őket.
  • Kommentek – nem elvetendő megoldás, inkább csak a “black hat” típusa. Egy-egy kommentben elhelyezett releváns és jó tanács mellett elfér a céged nevének említése is. A linkeket viszont általában felesleges erőltetni.
  • Vendég-blogolás – itt sem a linkek és a reklám-ízű tartalom lenne a lényeg. Ugyanakkor a jó minőségű tartalomba belefér egy-egy link is. Ezzel a szakmaiságod erősíted, hiszen a gondolataid nem csak a saját blogodon jelennek meg.
  • Fórumok használata – hasonlóan az előzőekhez, a fórum-posztoknál és megemlítheted a céged, de nem célszerű erre erőszakosan törekedni. A legfontosabb mindig az információtartalom legyen, és ha szervesen beleillik a szövegbe, akkor mellesleg megemlítheted a céged is.
  • Bizalom-építés – ennek eszköze az átláthatóság biztosítása, melyet hasznos, de nem szenzációhajhász címekkel és üres szövegekkel érhetsz el. A Page Authority és a Domain Authority értékek mutatják azt, hogy milyen hiteles a weboldalad. De ide tartozhat az is, hogy https-oldalad legyen, melyen biztonságos az adatáramlás.
  • Értékelések – szintén a bizalmat erősítik a felhasználói értékelések. Meg is kérheted arra az ügyfeleidet, hogy tegyék közzé értékeléseiket rólad a megfelelő felületeken. Ehhez mondd el nekik, hogy hogyan tudják ezt megtenni.
  • Videók és egyéb vizuális eszközök – ezekkel is felhívhatod a figyelmet a cégedre, ha nem a weboldaladon teszed közzé őket. Ilyen felület például a YouTube vagy a Pinterest.
  • Kapcsolat az influencerekkel – érdemes kapcsolatot kialakítani azokkal a befutott személyekkel, akiket nagyra becsülsz. A legjobb esetben még az is elképzelhető, hogy megosztják a tartalmaidat. Ugyanakkor, ha ez megtörténik, ne dobd félre őket, hanem továbbra is maradjatok kapcsolatban, és említsd meg őket a tartalmaidban.
  • Tartalmak megosztása – ehhez olyan dokumentum-megosztó oldalakat használhatsz, mint a Scribd vagy a SlideShare. Az ezekre feltöltött tartalmakat ugyanúgy kezeld, mint a weboldaladon megjelenőket: kezdd egy kulcsszókutatással, optimalizáld a szövegeket a keresőre, és ne hagyd el a CTA-t, valamint az oldaladra mutató linket sem.
  • PR – ha bármi fontos történik a céged háza táján, készíts róla egy sajtóközleményt. A megjelenéshez persze nem ártanak a jó kapcsolatok az újságírókkal. A PR-anyagok révén új ügyfeleket találhatsz.

A SEO-ra tehát ezen tényezők összességeként kell tekinteni, és nem szabad elveszni egy-egy elemében, például a linképítésben vagy a kulcsszavak használatában. A SEO-ban vannak ugyan gyors eredményeket hozó megoldások, ezek azonban csak rövid távon eredményesek. A keresőoptimalizálás egy hosszú távú munka, mely nem hoz azonnali eredményeket.

Tehát, ha egy bizonyos keresőkifejezésre az első helyet szeretnéd megszerezni, akkor az a dolgod, hogy abban a témában a Te weboldalad kínálja a legjobb választ. Ehhez kell a kiváló tartalom, a technikailag helytálló oldal, a jó felhasználói élmény és a biztonságos weboldal. Ezek mindegyikét figyelembe kell venni, amikor a weboldalad optimalizálni akarod a keresőre.

Ha a Google rangsorolási tényezőire is kíváncsi vagy, akkor itt találsz róluk bővebben információkat.

Ha pedig a legfontosabb SEO alapokat tekintenéd át, akkor erre a bejegyzésünkre kattints!

II. Hogyan zajlik a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás folyamata, vagyis egy oldal SEO-ja mindig az elemzéssel indul. Egy már létező weboldal esetében fel kell mérni azoknak a paramétereknek az értékeit, melyek a keresők számára is meghatározók. Felsoroljuk a fontosabb elemeit annak, hogy egy ilyen elemzés során mire kell figyelni. A munka a SEO-audittal indul, melyet részletesen ebben a cikkünkben tekintettünk át, de itt is érintjük. Ezután pedig keresésekkel, szoftverekkel és manuális elemzéssel elkezdjük átnézni, hogy rendben vannak-e a SEO-alapok, nincs-e gond az előző fejezetben felsorolt SEO-tényezőkkel. Érdemes átfutni a linkelt cikkeket, de azért felsoroljuk itt is, hogy nagy általánosságban, négy fő csoportot tekintve mire is kell figyelni:

KULCSszavak

Többek között (az indexelés és feltérképezhetőség vizsgálata után) megnézzük, milyen az oldal helyezése a találati listán egyes kulcsszavakra. Ha rossz, akkor lehet, hogy csak nem figyeltek a SEO-ra, de lehet, hogy gyanakodhatunk valamilyen büntetésre. A Google Search Console és egyéb szofterek segítségével számos egyéb fontos tényezőt is ellenőrizni kell a technikai részletekkel kapcsolatban, és kiderül az is, hogy miként alakult a teljesítménye az oldalnak, láthatóvá válnak az alapvető hibák.

Habár az utóbbi időben a kulcsszavakhoz való viszony jelentős változáson esett át, még mindig ez a keresőoptimalizálás kiindulópontja. Mielőtt tehát bármilyen SEO-tevékenységbe belevágnánk, tisztázni kell, hogy melyek a meghatározó kulcskifejezések. Ezek vagy már rendelkezésre állnak, tehát van egy létező lista, melyet csak átvizsgálni vagy bővíteni kell, vagy pedig kulcsszóelemzéssel előbb meg kell határozni.

Ennek kapcsán fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ma már nem csak egyszavas kulcskifejezésekben kell gondolkodni, különösen akkor nem, ha jelentős a verseny a weboldalak között az adott kulcsszóra. Ehelyett számba kell venni az ún. long tail kifejezéseket, sőt esetleg gondolni kell a szemantikus keresésekre is. Az olvasókban már kérdések merülnek fel, és nekünk ezekre a kérdésekre kell oldalainkon válaszokat megfogalmazni, hogy azok megjelenjenek a keresőkben. Ezekre ugyan kevesebb látogató fog érkezni, mint egy-egy felkapott egyszavas kifejezésre, azonban több több olyan kifejezés van, és egyes szavakra kisebb lehet a verseny, így jobb esélyünk van megjelenni kedvezőbb helyen az organikus találati listán.

A kulcskifejezések listájának és azok fontossági sorrendjének kialakításakor sok szempontot kell mérlegelni, sok kifejezést kell megvizsgálni a mérési eredmények figyelembevételével. Ezért némi időt vehet igénybe egy használható, induló kulcskifejezési lista elkészítése, mellyel szemben ugyanakkor a folyamatos frissítés, illetve bővítés is felmerülő igény.

TARTALMI ELEMZÉS

Miután a technikai tényezőket, kulcsszavakat meghatároztuk, ezek fényében elkezdhetünk a tartalommal foglalkozni, hiszen ma már ez a SEO egyik legfontosabb eleme. A tartalom elemzése alatt az oldal különböző szövegeinek vizsgálatát értjük. Ennek során nem csak a kenyérszövegeket elemezzük, hanem az úgynevezett meta sorokat, a képekhez tartozó alt tagokat, a címsorokat, stb. Ilyenkor nem csak az a lényeg, hogy mindegyikben szerepeljenek a kulcskifejezések, hanem az, hogy hol, milyen eloszlásban, milyen mennyiségben. A sokkal és a kevéssel is gond lehet, ahogy a pozícióval is.

Vizsgálni kell maguknak a szövegeknek az egyes oldalakon megjelenő minőségét, mennyiségét, struktúráját, médielemekkel való megfelelő kiegészítését a SEO irányelveinek megfelelően. Különös figyelmet kell fordítani az oldalon belüli és neten előforduló duplikációkra, a megfelelő átirányításokra, melyek, ha hibásak, szintén duplikációként jelentkeznek.

KÜLSŐ LINKPROFIL JELENTŐSÉGE, off-page SEO

Mára csökkent a jelentősége a linkeknek, azonban még mindig meghatározó eleme a keresőoptimalizálásnak. Mivel az elmúlt években komoly változás következett be az irányelveket illetően, ezért sok esetben ma már azt kell megvizsgálni, hogy rendelkezik-e az oldal nem megfelelő linkekkel: sok, egyetlen IP-ről érkező, azonos kulcsszavas horgonyszövegű, rossz minőségű oldalról, például katalógusokból érkező linkekkel. Az elemzés kiterjed a közvetlen konkurencia linkprofiljának elemzésére, miben tér el minőségben és mennyiségben, hol vannak jelen, ahol a mi oldalunk nem.

A WEBOLDAL SEBESSÉGE

Különös jelentőséggel bír a Google számára egy weboldal sebessége mind desktop, mint pedig mobilos keresés esetén. Egy weboldal betöltődésének idejét minél lejjebb kell szorítani, lehetőleg 1,5 másodperc alá asztali gépen, illetve laptopon, és egy másodperc alá mobilon mobilhálózatot használva. Mérni kell tehát az oldal betöltési idejét, valamint lefuttatni a Page Speed Insightsnak elnevezett, Google által a fejlesztők számára készített eszközt, mely megmutatja, hogy az oldalon hol keressék az optimalizálási lehetőségeket.

Weboldal sebesség és konverzió

Weboldal sebesség és konverzió (Forrás: Tagman)

Mivel ma már sok keresés érkezik mobiltelefonokról is, így a Google azokat az oldalakat részesíti előnyben, melyek mobilra optimalizáltak. Előnyt élveznek a reszponzív weboldalak, míg hátrányt szenvednek a mobilra nem felkészített oldalak, így ezt az elemet is vizsgálni kell.

MÉG NÉHÁNY SZEMPONT

Ezeken túl mindenképpen figyelni kell a közösségi média jelenlétre, annak beágyazására az oldalba, hiszen közvetetten mindenképpen befolyással van a találati listán való helyezésünkre, habár a közösségi média optimalizálás (SMO) már túlmutat a SEO keretein.

Ugyancsak rá kell tekinteni a webdesignra, illetve a UX-re, hogy megfelelő-e a weboldal menürendszerének, belső linkstruktúrájának felépítése, ezeket könnyen be tudja-e járni a robot, helyett kapott-e a láblécben vagy külön oldalon oldaltérkép, stb. Meg kell nézni az URL-eket, megfelelőek vagy kell-e rajtuk változtatni, mert mondjuk nem érthetőek a felhasználók számára, vagy azt is, hogy használ-e az oldal strukturált adatokat a schema.org-nak megfelelően.

Mindezen fő csoportokba sok-sok elem beletartozik, melyek között akár a legapróbb tényezők is nagymértékben befolyásolhatják a weboldal helyezését. Ezeket néha nehéz megtalálni, hiszen összességében már több száz olyan dolgot kell átvizsgálni, ellenőrizni, melyekkel hatással lehetnek a weboldal SEO-jára.

Mit érdemes ellenőrizni SEO-szempontból, ha hirtelen visszaesik a forgalmad?

Amikor azt veszed észre az analitikát figyelve, hogy egyszer csak jelentős esés következik be a forgalmadban, akkor érdemes lehet keresőoptimalizálási okokra is gyanakodni. Ehhez persze először meg kell győződnöd arról, hogy nem szezonális változások miatt hullámzik a forgalmad, nincs-e a jelenség mögött egyéb, külső vagy éppen technikai tényező. Ezt az analitika elárulhatja. Ha úgy tűnik, hogy nincsenek ilyen okok, akkor az alábbi tényezőket érdemes lehet ellenőrizni.

1. Nem történt-e nagyobb változtatás a weboldaladon

Minden mélyebb változtatás visszaesést eredményezhet a forgalomban. Lehet szó egy redesignról, migrálásról, de akár egy egyszerű tartalomtisztításról vagy -törlésről is. Ha az elmúlt időszakban bármi ilyesmire sor került, akkor érdemes erre gyanakodni a forgalomesés okaként.

A leggyakrabban figyelmen kívül hagyott ok az indexelési és a feltérképezési probléma. Ehhez meg kell vizsgálni a Search Console-ban, hogy vannak-e feltérképezési hibák.

Feltérképezési hibák ellenőrzése a Search Console-ban

Szintén érdemes egy pillantás vetni a Googe Index menüpont alatt található Indexelési állapotra is, hátha látható a nyoma egy nagyobb esésnek. Fontos még a robots.txt ellenőrzése, hogy nem kerültek-e ott kizárásra oldalak.

2. Google-büntetés

Előfordulhatnak weboldalak esetében úgynevezett kézi műveletek a Google részéről, amikor azt érzékeli, hogy megsértette az oldal a webmester minőségi irányelveket. Az algoritmus-szintű büntetésektől eltérően ezekről értesítést küld a Google, mely a Keresési forgalom menüpontban a Kézi műveleteknél található. Már, ha kaptál ilyet. Nem csak az lehet az oka egy ilyen büntetésnek, ha valamilyen black hat SEO tevékenységet folytatsz (amiről egy később fejezetben találhatsz mélyebb részleteket), hanem az is, ha feltörik az oldalad és azon változtatásokat eszközölnek a hackerek.

Persze a leggyakoribb eset, amikor spam-linkek miatt kap büntetést egy oldal. Ezek kapcsán is érdemes bevetni a Search Console-t, na meg más szoftverek sem ártanak, melyek a büntetési kockázatok mértékét tudják elemezni. De nem csak backlinkekről lehet szó, hanem kifelé mutató linkekről is. Gondot okozhatnak persze a félrevezető átirányítások, úgyhogy érdemes ellenőrizni a 301-es és 302-es átirányításokat is. Szintén problémát jelent, ha mást látnak a keresőmotorok, mint a felhasználók. Ezt a Search Console-ban a Megtekintés Google-ként résznél ellenőrizheted egyes oldalak esetében. Nem kedveli ugyanakkor a kereső a gyenge minőségű tartalmakat és a duplikált tartalmakat sem. Utóbbi vonatkozik a címekre és a meta leírásokra is.

Ha pedig sikerült rendbe raknod, megtisztítanod az oldalad, akkor ne feledkezz meg a felülvizsgálati kérelemről a Search Console kézi műveleteinél.

3. Történt-e algoritmus-frissítés?

Nagyobb az esély azonban arra, hogy nem kézi büntetést szenved el az oldalad, hanem algoritmus-szintűt. Azaz a Google frissíti egy algoritmusát, aminek hatására bezuhan az oldalad a találati oldalakon. Ezt akkor viszonylag egyszerű kideríteni, ha valamilyen nagyobb, a hírekben is szereplő algoritmusfrissítésre kerül sor.

4. Elveszítettél-e egy vagy több értékes backlinket?

Jelentős befolyással bír a helyezésedre a weboldaladra mutató linkek minősége és száma. Egy-egy jobb link elveszítése pozícióromlást is eredményezhet, különösen akkor, ha a weboldaladra nem mutat belőlük túl sok. Ehhez persze ellenőrizni kell rendszeresen a backlink profilt, elsősorban azt, hogy történt-e valami változás. Ehhez érdemes a megfelelő szoftvereket használni, különben elég nehéz megtalálni a bűnöst.

5. Javult-e a konkurencia?

Ha a forgalom visszaesése nem zuhanásszerű, hanem inkább fokozatos és csak bizonyos kulcsszavakra következik be, akkor arra is gyanakodhatsz, hogy beerősített a konkurencia. Nagyobb lett a forgalmuk, jobb lett a tartalmuk, több a hivatkozás rájuk, vagy akár csak egy jobb meta leírás vagy a strukturált adatok használata miatt hatékonyabb lett a megjelenésük a találati oldalakon, stb. De még az is lehet, hogy elkezdtek Adwords-ben hirdetni, ezáltal pedig az eddigi forgalmad egy része náluk csapódik le, hiszen így legelől jelennek meg a találati oldalon egy adott kulcsszóra. Ilyenkor persze már nem SEO-eszközökkel oldható meg a probléma, hanem azzal, hogy Te is hirdetni kezdesz Adwordsben.

A KERESŐOPTIMALIZÁLÁSI MUNKA

Amennyiben ezeket áttekintettük, kezdődhet a tulajdonképpeni keresőoptimalizálás: az eddig elemzett pontokon végighaladva a kereső igényeinek megfelelően rendbe kell tenni az oldalt. Ennek egy része webdesign, weboldalfejlesztési munka, foglalkozni kell a tartalommal, és aztán még ott van az off-page SEO is.

Amennyiben az oldal technikailag rendben van, webdesignja, UX-e, struktúrája jó, a menürendszer és az URL-ek érthetőek, akkor elkezdhetjük az egyes aloldalak mindegyikén a tartalom korrekcióját vagy kialakítását a jelenleg érvényes SEO-irányelveknek megfelelően, annak fényében, hogy melyek a kulcskifejezéseink, és melyik oldalt melyikre akarjuk optimalizálni. Rendbe tesszük a meta sorokat a kulcskifejezéseket és a karakterszámokat figyelembe véve, kialakítjuk a megfelelő minőségű és hosszúságú kenyérszöveget az oldalon, különös figyelmet fordítva a címsorokra.

Ami fontos, hogy lehetőleg ne legyenek tartalom nélküli, túl rövid szövegeket tartalmazó oldalaink. Ugyanakkor fontos ezek minősége, és az, hogy mennyire elégítik ki a közönség igényeit. Amelyik oldalt nem szeretnénk a közönség és a Google elé tárni bármilyen okból, akár duplikált szöveg, akár szövege vagy minősége miatt, azt ellátjuk a noindex jelzéssel. A képek alt tageket kapnak, hogy szintén kereshetők legyenek, a szöveget pedig az olvasók számára befogadhatóvá formázzuk.

Fontos, hogy a weboldal tartalmi szempontból folyamatosan frissíthető legyen, illetve frissüljön, az oldalak rendszeres időközönként módosuljanak. A gyakorlatban megoldásként általában egy blog vagy hírrovat, vagy bármilyen beszámoló-oldal kialakítása szokott felmerülni, melyek segítenek abban, hogy újabb kulcsszavakra optimalizált újabb tartalmakkal bővüljön, és ezek linkjei más, magas minőségű oldalakon jelenjenek meg, kialakítva egy jó linkprofilt is egyben. Az optimális természetesen az, hogy jó minőségű (magas PR és DA értékű) oldalakról érkezzenek a backlinkek.

Utóbbi fejlesztéséhez természetesen további erőfeszítéseket is érdemes tenni, mely azonban pénzügyi kérdés is egyben, különösen, hogy folyamatos és komoly odafigyelést igénylő munkáról van szó, és nem egyszeri, rohamtempóban elvégzett katalógusregisztárcióról, mely évekkel ezelőtt volt jellemző, mára azonban már nem igazán értékeli a Google.

Programozói munkaként a weboldal gyorsítása merül fel, a Page Speed Insight minden weboldal esetén rámutat a hibákra és a fejlesztési lehetőségekre a tömörítéseket és gyorsítást illetően. Mint azt korábban már jeleztük: mobilra is optimalizálni kell az oldalt, akár reszponzív dizájn kialakításával, valamint a strukturált adatokra is figyelmet kell fordítani.

III. Amit minden weboldaltulajdonosnak érdemes tudnia, mielőtt belevágna a SEO-ba

A weboldaltulajdonosoknak általában elég homályos elképzeléseik vannak a SEO-ról. Ez persze érthető, hiszen el vannak foglalva a cégük ügyeivel, nem érnek rá a keresőoptimalizálás részletkérdéseivel foglalkozni. Ugyanakkor vannak olyan alapvető dolgok, melyekkel nekik is tisztában kell lenni, mielőtt egyáltalán elkezdenek a SEO-n gondolkodni. Ezzel ugyanis több felesleges körtől kímélnék meg magukat, és azt is, akit kiszemeltek a SEO-munkára.

Tehát mielőtt még bármilyen lépést tennétek a weboldalatok keresőoptimalizálásával kapcsolatban fontoljátok meg az alábbiakat:

1. A SEO egy maraton, nem egy sprint

A keresőoptimalizálás alapvetően hosszú távú munkával hozza meg az eredményét, és nem egy egyszeri tevékenység. Habár vannak olyan elemei, melyeket egyszer elvégezve is változást hozhatnak a helyezést, komolyabb eredményeket csak folyamatos erőfeszítésekkel, optimalizálással lehet elérni. Ennek több oka is van.

Egyrészt a SEO dinamikusan változik, ezért érdemes folyamatosan figyelemmel kísérni és munkálkodni rajta. Ahelyett, hogy egyszer kiadnánk feladatként, majd elfelejtkeznénk róla néhány évre. És nem csak a Google algoritmusainak változásai miatt, hanem azért is, mert az emberek keresési szokásai folyamatosan változnak. Máshogy keresünk mobilon, mint korábban laptopon vagy asztali gépen, ráadásul egyre nagyobb teret hódít a hangalapú keresés, ami még inkább előtérbe tolja a long tail kulcsszavakat. Ezekhez a változásokhoz pedig folyamatosan igazodni kell.

Másrészt a végrehajtott változtatásoknak is csak lassan bontakozik ki az eredménye. Hónapokat kell várni arra, hogy az SEO-munka hatását teljes egészében láthassuk. A büdzsét tehát ennek megfelelően kell tervezni.

Végül azt is fontos tisztázni, hogy a SEO nem egy csodaszer, nincsenek benne trükkök. Olyan kipróbált megoldásokra épül, melyek javítják egy weboldal organikus helyezését. Az indulásnál alaposan meg kell vizsgálni a weboldalt, fel kell fedezni az egyéni adottságait, lehetőségeit, problémáit. Fontos tehát egy részletes auditálás, majd a tervezés.

2. A SEO NEM OLCSÓ

Lehet, hogy sokan úgy vélik, a SEO egy gyors és könnyű megoldás a látogatók számának gyarapítására, ez nincs így. Habár az e-mail marketing után a második legolcsóbb lehetőség vevőszerzésre, ennek ellenére elég csak arra gondolni, hogy egy folyamatos, költséges munkáról van szó.

Mivel a Google algoritmusainak működését nem könnyű megérteni, ráadásul állandóak a változások. Persze keresőoptimalizálásra többféle megoldás létezik, a tiltott és szürkezónás technikák – melyek rövid távon hozhatnak eredményt, hosszabb távon azonban kockázatosak – olcsóbbnak tűnhetnek, de ezek meglehetősen igénytelenek.

A legbiztosabb eredményt csak a tiszta SEO-vel lehet elérni, ami persze idő- és munkaigényesebb. Azt talán felesleges is mondanunk, hogy Amerikában átlagosan évi 60 ezer dolláros (18 millió forint) büdzsével számolnak egy-egy SEO-megbízás esetén. A hazai piac kicsit más pénzügyi keretek mozog.

3. A SEO NEM LÉTEZIK VÁKUUMBAN

A keresőoptimalizálást minden kis és közepes méretű cég esetében bele kell illeszteni az átfogó marketingstratégiába. Ez azt jelenti, hogy eredményeket az hoz, ha a közösségi médiát, a tartalomkészítést, a PPC-kampányokat és a klasszikus marketinget integráljuk a SEO-val, sőt még a sales munkájával is. Így tudnak egy cél érdekében hatékonyan dolgozni.

4. a SEO-nak is mobilbarátnak kell lennie

A jó SEO a jó weboldalnál kezdődik. Egy jó weboldalnak pedig most már mobilbarátnak kell lennie, azaz mobiltelefonra optimalizált elsősorban. Ráadásul a Google hamarosan átáll az úgynevezett mobil indexre, vagyis a helyezéseidet egyes kulcsszavakra a mobilos weboldalad alapján fogja meghatározni. Úgyhogy biztosra veheted, hogy a mobilbarátság fontos tényező a Google számára, ezért Te is tekintsd annak.

5. Tudod, hOGYAN MÉRED MAJD A MEGTÉRÜLÉST?

Végül pedig itt van az eredmények kérdése, azaz miként méred a megtérülést a SEO-nál? Sokan a helyezést veszik figyelembe egy-egy kulcsszóra, ez azonban nem a legjobb mérőszám, amikor a keresőoptimalizálás hatékonyságát akarjuk megállapítani. Mert mi van, ha ugyan elérsz egy jó helyezést egy-két kulcsszóra a Google-ban, de ez összességében nem hoz forgalomnövekedést? A látogatóid vissza-visszatérnek a weboldaladra? A forgalomból konverzió is lesz? Mi a helyzet a visszapattanással? Mit mutatnak az eladási adatok?

Megannyi kérdés, mely azt jelzi, hogy a helyezésnél jobb mérőszámokat érdemes használni, mert ma már nem sokat jelent, hogy néhány kulcsszóra ügyes megoldással az első oldalra vagy akár az első helyre kerülsz, tegyük hozzá: sok esetben ideiglenesen. A keresések és a Google arra adott válaszai ma már meglehetősen szofisztikáltak. Ezért gondolkodj látogatószámban, visszatérő látogatókban, vagy még inkább: leadekben, konverziós arányban és eladásokban! (A mennyit számít egy jó helyezés egy adott kulcsszóra kérdését ennek a bejegyzésnek a kulcsszavakról szóló fejezetében érintettük. Érdemes elolvasni kiegészítésként!)

6. AMI ÁLLANDÓ: A SEO FOLYAMATOSAN VÁLTOZIK

A Google keresőalgoritmusai egy év alatt mintegy 500-szor változnak, mindenféle jelzés nélkül. De nem csak a SEO-ban folyamatos a változás, hanem a Facebook és más közösségi csatornák esetében is érzékelhető a gyors tempó. A legjobb taktika tehát az online marketingben az, ha folyamatosan képben vagyunk a változásokat illetően, vagy kiadjuk a feladatot egy olyan szakembernek, cégnek, aki ezt megteszi helyettünk

7. A GOOGLE MÁR NEM EGY KERESŐMOTOR

A Google most már olyan, mint egy barát vagy egy ismerős egy idegen városban: ellát tanácsokkal, megmondja, hol a legközelebbi bolt, hol érdemes vásárolni, hova menjél fodrászhoz, kávézóba vagy edzőterembe. A Google is egy ilyen jól informált ismerős akar lenni, amikor kérdezünk tőle valami, akkor a legjobb válaszokkal áll elő. Ezért is kellenek a mobilbarát oldalak, melyek alkalmazkodnak minden eszközhöz, amelyek rendszeresen jelentetnek meg minőségi, a felhasználók kérdéseire választ adó tartalmakat, és mindezt megfelelően optimalizálva a keresőre.

A SEO tehát nem egy csodaszer. Érdemes tisztában lenni az általa használt megoldásokkal, a korlátaival, a költségekkel és persze a lehetséges eredményekkel, melyeket egyáltalán remélhetsz tőle.

IV. A legfontosabb kérdések, melyeket tegyél fel magadnak a SEO előtt

Most már talán mindenki tudja, hogy a Google számára a három legfontosabb rangsorolási tényező a tartalom, a linkek és a RankBrain. Azt is tudjuk, hogy a tartalom esetében egyedi és minőségi megoldásra kell törekedni, míg a linkeknek megbízható forrásokból kell érkezniük. Rendben, de hogyan is kezdjünk bele az egészbe?

Okkal merülhet fel mindenkiben ez a kérdés, aki keresőoptimalizálni próbálja a weboldalát. A megoldás azonban nem olyan bonyolult. Van ugyanis egy fontos kérdés, melyet a SEO-munka kezdetén érdemes feltenni magunknak a helyes kiindulási pont és irány megtalálása céljából. Ez így hangzik:

“MIÉRT ÉRDEMELEM MEG AZ ELSŐ HELYET”?

Mármint a találati oldalakon. Minden cégtulajdonos úgy gondolja ugyanis, hogy ő a legjobb, és neki kellene az első helyen állnia a találati oldalakon. Akkor viszont meg is kell tudni fogalmazni pontosan, hogy miért is indokolt ez az első hely?

Az nem elég, hogy “mert mindenkinél jobbak vagyunk”, vagy mert “jobban odafigyelünk az ügyfeleinkre”. Ezek általánosságok, kicsit mélyebben át kell gondolni a helyzetet a pontos válaszért. Viszont, ha a válasz végre megvan, akkor jóval könnyebbé válik a SEO-munka (és persze a marketing is). Ennek oka, hogy

A JÓ VÁLASZ EGYSZERŰBBÉ TESZI A TARTALOMKÉSZÍTÉST ÉS A LINKÉPÍTÉST

Amikor sikerül kiötlened a kellően részletes és alapos választ a kérdésre, akkor pontosan fogod tudni, hogy miben különbözik a céged a versenytársaktól, miben vagy egyedi. Ezzel a tudással pedig a tartalmad szinte önmagát fogja megírni.

Emellett persze egyszerűbbé válik a linképítés is, hiszen tudni fogod, hogy milyen irányban érdemes próbálkoznod. A linkjeid egyedibbek lesznek és valóban rád szabottak a megjelenések, ez pedig a weboldalad forgalmára is jó hatással lesz, ráadásul nem fogsz kínlódni, amikor ötletek kellenek.

Emellett persze jót tesz a megjelenésednek is. Hiszen nem lehet mindenkire ugyanazt a méretű ruhát ráadni, és amikor elkezdesz ismerkedni a feltett kérdéssel, majd végül valóban előállsz egy jól átgondolt és részletes válasszal, azt mindenki észre fogja venni rajtad, hogy passzol hozzád, amit csinálsz. Hiszen valóban elkezdesz különbözni a többiektől, ami hozni fogja az eredményeket is.

A másik kérdés, ami jó kiindulópontot biztosít a SEO-hoz:

igazságosnak tartanád, hogy a te oldalad jelenjen meg a találati lista első helyezettjei között?

Ha elfogultság nélkül tekintesz a weboldaladra, akkor milyennek látod az értékét és a megjelenését? Csak olcsó trükkökkel és üres tartalommal próbálod elérni az embereket, vagy valóban adsz nekik valami fontosat és használhatót? Ha meg akarsz jelenni a Google találati listáján, akkor nem a saját, hanem a Google nézőpontjából kell szemlélned a világot.

Miközben a Google algoritmusaival kapcsolatban főként csak találgatunk, addig az egészen biztos, hogy a keresőcég célja az, hogy azt mutassa az embereknek, amire valóban kíváncsiak. Vagyis olyan weboldalakat sorol fel, melyek jól használhatók és értékes a tartalmuk.

V. Időben gondolj a SEO-ra!

Az átgondolandó feladatok három csoportra oszthatók. Az elsőt a szélesebb stratégiai döntések jelentik – melyek inkább csak a kulcsszavak, témák kapcsán érintik a SEO-t -, a másodikba a technikai megoldások tartoznak, melyeket a fejlesztőkkel kell megbeszélned, míg a harmadik terület a designé.

Stratégiai kérdések

Hogyan kommunikáld a küldetésnyilatkozatodat a weboldaladon?

Miután meghatároztad a klasszikus marketinges értékajánlatodat, azt is ki kell találnod, hogy miként kommunikáld ezt online. Az általad használt kifejezések azok, amelyekre az emberek rákeresnek, amikor meg akarják oldani a problémáikat? Mennyire versenyképesek ezek a kifejezések a keresőben? Elképzelhető, hogy a kiválasztott kulcsszavakra túl nagy a verseny, ezért más vagy long tail variációkat kell találnod.

Megértetted a vásárlói szegmensed?

A kérdések, amelyeket a kutatás előtt fel kell tenned magadnak:

  • Milyen nagy a piacom? A lehetséges célközönségem növekszik vagy csökken? Ezek megválaszolásában segíthet a Google Trends.
  • Melyek a kulcs-perszonáim? Milyen demográfiai adatokkal jellemezhetők, mik a motivációik, milyen szerepeik vannak és milyen igényeik? Ehhez egy perszona-kutatást kellene végrehajtanod.
  • Hogyan viselkedik a közönségen online és offline? Hol érhetők még el a weboldalon kívül?

Hogyha ezeket a kérdéseket megválaszolod, akkor fel tudod építeni a weboldalad azon szakaszokat figyelembe véve, melyeken a felhasználóknak át kell jutniuk, hogy elérjék a céljukat. A legjobb esetben ezeket a kérdéseket még az oldal készítése előtt át kell gondolnod, mert így tudni fogod, hogy melyik oldalakat milyen speciális szándékokat és kulcsszavakat figyelembe véve hozz létre.

Kik a versenytársaid a weben?

Az, hogy kikkel versenyzel a digitális térben, meghatározza a weboldalad architektúráját vagy a felhasználói élmény kialakítását. A versenytársaidnak három típusa van:

  • Egyrészt azok, akik a keresőben versenyeznek veled: tehát arra a termékre vagy szolgáltatásra érnek el jó helyezést, amit Te is kínálsz. Ők ugyanazon kulcsszavakért versenyeznek, melyeket Te is megcélzol.
  • Versenytársak az üzletben: ők azok, akik jelenleg megoldják az ügyfelek azon problémáit, melyeket Te is meg szeretnél oldani.
  • Versenytársak más iparágakból: akik indirekt módon, de szintén megoldják a Te ügyfeleid problémáit.

Miután elkészítetted a versenytársak listáját, elemezned kellene, hogy hol állnak és neked mekkora erőfeszítésedbe fog kerülni, hogy utolérd őket.

  • Mekkorák a versenytársak, és milyen a teljesítményük?
  • Hogyan különböztetik meg magukat?
  • Mennyire erős a márkájuk?
  • Miként néz ki a linkprofiljuk?
  • Csinálnak valami eltérőt vagy érdekeset a weboldalukon?

Technikai teendők

HTTP vagy HTTPS?

Még az oldal indulása előtt érdemes eldöntened, hogy https-t vagy http-t használj. Egyszerűbb így, mint később váltani, miközben lehet tudni, hogy előbbit támogatja a Google, és már rangsorolási tényezővé is előlépett, miközben egyre nő a https-t használó oldalak száma. És nem csak akkor van erre szükséged, ha felhasználói adatokat kezelsz. Ha viszont ezt teszed, akkor mindenképpen.

Döntsd el, melyek legyen az URL-ed kanonikus verziója!

A duplikált tartalom miatt ugyan nem büntet a Google, de komoly problémát jelenthet számodra, ha ugyanaz a tartalom több URL-en is megjelenik. A duplikált tartalmak kérdését már alaposan átrágtuk, érdemes még a weboldal elkészítése előtt végiggondolni. A lényeg itt az, hogy lehetőleg minden tartalmi egység külön URL alatt legyen elérhető.

Weboldalsebesség

A fejlesztés során a programozókat szorítja a határidő, és ennek gyakran áldozatul esnek olyan területek, melyek aztán érintik a weboldalsebességet. Ezért már az indulásnál érdemes külön kommunikálni a weboldalsebességgel kapcsolatos elvárásaidat feléjük. Fontos dologról van szó, nem véletlenül írtunk már ilyen sokat a weboldalsebességről.

Képek

Előbbihez kapcsolódik, de külön is érdemes kitérni arra, hogy a képek lehetőleg jól tömörítettek és a lehető legkisebbek legyenek. Általában a képek szokták leginkább megterhelni a weboldalt. Ezzel azonban még nem ért véget a dolgod.

Amikor képeket helyezel el a weboldaladon, akkor mindegyiket el kell látnod a megfelelő szöveggel, hogy jó eséllyel megjelenjen a keresőben, és ezzel tovább optimalizálhatod az adott oldalt is. Szerepeljen a képek fájlnevében is a kívánt kulcsszó, emellett jelenjen meg az alt tagben és a kép title-ben (ez látható akkor, amikor egy kép fölé viszed az egérmutatót) egy értelmes mondat keretében. Ezen túl még képaláírással is elláthatod a képed.

Nyelvek és lokációk

Ha azt tervezed, hogy külföldi országokban élő felhasználókat is megcélzol a weboldaladdal, akkor el kell döntened, hogy egy többnyelvű, egy többrégiós, vagy a kettő kombinációját alkalmazó weboldad lesz-e. Ez fontos a lokalizált kulcsszókutatás, a hreflang és a duplikált tartalom szempontjából is.

Ha különféle ország-szintű domaint használsz, azzal képes leszel minden országot és egy nyelvet sokkal jobban megcélozni. Ugyanakkor ez egy jóval komolyabb infrastruktúra kialakítását és fenntartását jelenti, melynek során minden oldalra egyedi tartalmat kell készíteni, és minden domaint külön kell marketingelned.

Ha a több nyelvet egy weboldalon próbálod megoldani, akkor a legjobb megoldás, ha almappákat használsz (például: www.valami.hu/hu, www.valami.hu/en, stb.) Ezek az almappák egyetlen platform, illetve CMS segítségével futtathatók, ami azt jelenti, hogy a fejlesztési igény jóval szerényebb.

Átirányítások

A weboldalad redesignja során ne hagyd elveszni a régi oldalaidat. Ha meg is szűnik egy weboldalad, a régi URL-eket irányítsd át az új megfelelőire. Ennek hiányában a felhasználók a régi URL-ek meglátogatása során csak egy 404-es hibaüzenettel találkoznak. Ami persze nem feltétlenül gond, de ha a régi weboldalad jó helyezést ért el a keresőben, és egyszerűen megszünteted, akkor az a forgalom kiesik, míg ha átirányítod, akkor a régi oldaladra érkező forgalmat megkapja az új oldalad.

Ehhez használj 301-es átirányítást, ezzel jelezve a keresőnek, hogy melyik régi URL-ednek melyik új URL-ednek felel meg. Ennek persze megvannak a szabályai – melyeket az előző linkre kattintva megtalálsz -, melyeket érdemes betartani, hiszen a Google nem szereti, ha manipulálod az átirányításokat.

Ha beállítottad az átirányításokat, akkor a Google Search Console-lal ellenőrizd, hogy maradt-e bármilyen 404-es oldal. Ha igen, akkor azt is irányítsd át a megfelelő, új oldalra. A felhasználók számára nem túl kellemes élmény egy-egy 404-es hibaüzenetbe belefutni, ezért, ha mégis van ilyen linked, akkor készíts egy egyedi megoldást rá, melyen elnézést kérsz a kellemetlenségért, valamint linket ajánlasz nekik.

Elég rugalmasan változtatható a weboldalad a választott platform segítségével?

A Google gyakran változtatja ajánlásait és elvásásait a weboldalakkal szemben. Ehhez igazodnod kell, amit könnyebben teszel meg, ha az általad használt platform/CMS kellően rugalmas a gyors változtatásokhoz.

Design-megfontolások

Architektúra és belső linkelés

Egy hatékony információs architektúrára van szükséged ahhoz, hogy a keresőmotorok képesek legyen megtalálni a tartalmaidat, és megmutatni azt az embereknek. Ha a robotok nem férnek hozzá a tartalomhoz, akkor nem is fogják rangsorolni. Egy weboldal információs felépítése fontos a Google számára, mivel az emberek számára is lényeges, hogy könnyen megtalálják, amit keresnek.

Meg kell próbálnod egy lapos oldalstruktúrát kialakítanod, vagyis egyetlen oldal se kerüljön négy kattintásnál mélyebbre a főoldalhoz képest. Ezzel lehetővé teszed a keresőmotorok és az emberek számára, hogy viszonylag kevés kattintással megtaláljanak mindent a weboldaladon.

A kulcsszó és a versenytárs-kutatást kell használnod ahhoz, hogy megtudd, milyen weboldalakra van szükséged. Ugyanakkor mindig a felhasználók lebegjenek a szemed előtt, amikor meghatározod, hogy miként csoportosítod és kapcsolod össze ezeket a weboldaladakat.

Navigációs struktúra

A Google azt javasolja, hogy a weboldaladon alakíts ki világos hierarchiát és használj szöveg alapú linkeket. Emellett minden aloldalad legyen elérhető legalább egy statikus, szöveges linkről. Amit fontos elkerülni, például egy webáruház esetében, hogy túlságos bonyolulttá tedd a hierarchiát. Az ugyanis rontja a felhasználói élményt, amikor egy termékhez úgy tudnak csak eljutni a látogatók, ha a főoldalról átkerül a vevő egy kategóriaoldalra, onnan egy alkategóriába, majd onnan egy újabb aloldalra kell navigálni, hogy aztán ott végül megjelenjen maga a termék.

A tartalom az első

Miközben a keresőmotorok többféle médiát is képesek értelmezni, a keresőoptimalizálás szempontjából még mindig a szöveg a legfontosabb. Ezért is beszél mostanában mindenki a tartalommarketingről, többek között mi is, valamint ezért van szükséged arra, hogy minden oldaladon legyen tartalmad. Habár nem mindegy, hogy milyen minőségű és mélységű, de még egy 150 szavas szöveg is jobb, mint ha semmi sem lenne ott. Arról se feledkezz meg, hogy minden oldal címét és meta leírását is töltsd ki a megfelelő karakterhosszúságú szövegekkel. Ezek nem ismétlődhetnek meg más oldalaidon, és nem árt, ha az adott aloldal kulcsszavai szerepelnek benne.

Gyakori hiba, amikor kép formában szerepelnek fontos információk egy-egy weboldalon. Ezeket nem tudja értelmezni a kereső, helyette a fontos nevek, a cím, a telefonszám, bármilyen tartalom, linkek mind szöveges formában kerüljenek feltüntetésre. Emellett fontos az URL-eket is megfelelően szövegezni, bár SEO szempontból ennek már nincs olyan nagy jelentősége.

A design során abból indulj ki, hogy milyen tartalmat akarsz megosztani az emberekkel. A tartalmi stratégiádat is írd le, mert így derül ki, hogy milyen formát fogsz használni, és milyen funkciók szükségesek hozzá. Tudnod kell, hogy alapvetően milyen tartalomtípusokat készítesz majd, mert ennek alapján lehet megtervezni a weboldalakat és segít kialakítani egy következetes felhasználói felületet.

Érthetőség és a strukturált adatok

Egy weboldal sokféle technológiát használhat, melyek tartalmát a robotoknak nem mindig könnyű dekódolni. Habár ezek fontosak lehetnek a megfelelő felhasználói élmény megteremtéséhez, azzal is tisztában kell lenned, hogy ezek használata okozhat-e gondot a kereső szempontjából. A weboldalad gépi olvashatóságát javíthatod azzal is, ha strukturált adatokat használsz.

Reszponzív design

A kis cégek számára – különösen, ha helyi szinten akarnak érvényesülni – rendkívül fontos, hogy jó helyezést érjenek el a mobil találati oldalakon is. Azon felhasználók 50 százaléka, akik valamilyen helyi vállalkozást keresnek a mobiljukon, még aznap el is fognak látogatni az adott céghez. Ráadásul a mobilkeresések 78 százalékából lesz offline vásárlás a helyi üzletben.

Ahhoz viszont, hogy jól teljesíts a mobilkeresésekre, mobilbarát webdesignra van szükséged. A legjobb megoldás ebből a szempontból a reszponzív design, mely azonos tartalmat és felhasználó élményt kínál a desktopos, a tabletes és az okostelefonos felhasználóknak is.

A mobil ma már egyre kevésbé elkülönült csatorna, sokkal inkább egy gyakran használt technológia, mellyel az emberek nap mint nap elérik a webet. A hosszú távú célod nyilván az, hogy egy akadálytalan és következetes felhasználói élményt teremts minden eszközön. Ehhez a reszponzív design, illetve a dynamic serving megoldások kínálják a legjobb lehetőséget.

Végül

Mint weboldal-, illetve cégtulajdonos nem feltétlenül kell minden témában mélyre ásnod (bár a linkelt cikkeink révén további betekintést nyerhetsz ezekbe), ugyanakkor érdemes tisztában lenned azzal, hogy melyek azok a területek, melyekre akkor is figyelned kell, ha a munkát mások végzik el, vagy akár másokat bízol meg azzal, hogy megmondják, mi a legjobb megoldás a weboldalad számára.

VI. Milyen számokkal mérd a SEO-eredményeket?

Ha meg akarod állapítani, hogy mennyire sikeres egy SEO-kampányod, ahhoz először célokat kell rendelned. Meg kell tudnod mondani, hogy mi a szándéka a SEO-stratégiádnak. Jobb helyezést akarsz vagy nagyobb forgalmat? Amennyiben megvannak a céljaid, már tudod is mérni a SEO-kampányod sikerességét.

Nyilván a legtöbb weboldaltulajdonos, ha a célokról kérdezik, akkor egyből rávágja, hogy az első helyre szeretne kerülni. De valóban ez a legfontosabb cél? Vagy pedig az, hogy nagyobb legyen a forgalma, több a konverziója, és növekedjenek a bevételek? Lehet, hogy Te valójában több megrendelést szeretnél vagy esetleg több visszaérő látogatót. Ezek mind eltérő célok, melyeket eltérő módon tudsz mérni.

Persze, nyilván egy jobb helyezés nagyobb forgalmat is hoz, az azonban nem szükségszerű, hogy tényleg jelentős mértékben növeli a látogatószámodat. Fontos ugyanis a kulcsszavaknál a keresési szándék, ami nem feltétlenül vásárlásra irányul. Tehát valójában a weboldaltulajdonosok nagyobb forgalmat szeretnének, nem pedig első helyeket. És ha termékeket vagy szolgáltatásokat árulsz, akkor eladásokat akarsz. A SEO stratégiádnak ilyen esetben tehát arra kell irányulnia, hogy a megfelelő embereket (azokat, akik vásárolnak is) vonzzad a megfelelő kulcsszavakkal a weboldaladra.

Kell tehát egy cél, amihez hozzáigazítod a SEO-stratégiád.

  • Ha ez csak annyi, hogy jobb helyezést érj el a találati oldalakon, akkor a legjobban teljesítő weboldalaidat tovább kell csiszolni.
  • Ha nagyobb forgalmat szeretnél, akkor talán az lehet a megoldás, hogy long tail kulcsszavakra kezdesz optimalizálni.
  • Ha viszont több bevételt akarsz, akkor az a célod, hogy több potenciális vevőt vonzz a weboldaladra.

És most elérkeztünk oda, hogy miként tudod mérni a célok teljesülését. Viszont a célok tisztázása után ez már nem különösebben bonyolult. Persze azt tudnod kell, hogy a SEO-kampány előtt miként álltak a számok. De lássuk, az egyes célokat és a mérőszámaikat.

Jobb helyezés

Ha jobb helyezést akarsz, akkor nyilván azt figyeled, hogy milyen helyet foglalnak el a vonatkozó weboldalaid az adott keresési kifejezésre. Ha feljebb akarsz kerülni, akkor javítod a meglévő tartalmad, esetleg új tartalmat készítesz. Nyilván szerezhetsz rá linkeket is. És közben folyamatosan figyeled, hogy miként változik a helyezés. Ez megteheted akár a Search Console-ban is, de sok eszközt találsz a weben is.

Nagyobb forgalom

Ha a nagyobb forgalom a célod, akkor elsősorban az egyedi látogatókra kell összpontosítanod. Ha az organikus forgalmad – vagyis azok, akik a keresőből érkeznek – növekszik a SEO-stratégiád hatására, akkor jó úton jársz. Ilyenkor egyre több ember kattint a linkedre a találati oldalakon, amit például a Google Analytics segítségével figyelhetsz.

Több bevétel

Ha a megrendelések számát akarod növelni a weboldaladon, akkor már nehezebb dolgod van. Ugyanis itt a SEO közvetlen hatását kellene mérni. Ugyanakkor a Google Analyticsben megoldhatod, hogy hozzárendelj értéket az eladásokhoz.

Más célok

Természetesen ezek mellett más célok is felmerülhetnek. Például megcélozhatod azt, hogy az embereket tovább tartsd a weboldaladon, és több cikket olvassanak el rajta. Ilyenkor az oldalon eltöltött időt méred. Az is előfordulhat, hogy azt akarod elérni, hogy az emberek visszatérjenek újra az oldaladra, vagyis a visszatérő látogatókat kezded mérni. De akár azt is vizsgálhatod, hogy az emberek megtalálják-e az információkat a weboldaladon, mert akkor nem lesz szükség arra, hogy felhívjanak tájékoztatásért.

Mindig tartsd észben, hogy a mérésnél ne változtass egyéb paramétereket, csak, ami a SEO-stratégiádban szerepel, különben az adatok nem lesznek megbízhatók, és továbbra is a sötétben tapogatózol a SEO-d eredményét illetően.

VII. Miért nehéz az új weboldalak SEO-ja?

A weben napról napra születnek új weboldalak, új domaineken. SEO-szempontból azonban ezek komoly hátrányban vannak a már régóta létező weboldalakkal szemben. Irreális várakozás, hogy az új oldalak már az indulás után mindjárt jó pozíciókat érjenek el a találati listákon . A keresőmotorok részéről szándékosság is áll amögött, hogy egy-egy újonnan megjelenő oldalt nem engednek mindjárt jó pozíciókba, de persze ezek az oldalak nem is rendelkeznek azokkal a paraméterekkel, melyek indokolnák a jó helyezést. Mi az, ami számít a Google számára, viszont egy új oldal esetében még nem adott?

  1. Az új weboldalaknak még nincs domain-történetük, vagyis korábban még nem indexelte őket a Google. Az első lépés tehát az, hogy a weboldalt megtalálja és indexelje a kereső. Egy hosszú ideje létező oldalt már régóta ismer a kereső, nagyobb hitelességgel rendelkezik.
  2. Nincs nagy és aktív közössége. Habár a Google közvetlenül nem veszi figyelembe a rangsorolásnál a kedvelések, hozzászólások számát, azonban mégis csak számít az interakciók száma, és az még inkább, hogy a közösség révén jelennek meg az első, weboldalra mutató backlinkek.
  3. A weboldalnak még nincs túl sok aloldala. Mivel újonnan indult, első nekifutásra kevés rajta a tartalom, amit a Google megjeleníthetne találatként, kevés a linkelhető oldal. Már az indulásnál érdemes nagyobb oldalakat létrehozni, olyan kulcskifejezésekre optimalizált tartalmakkal, melyekre szeretne jó helyen megjelenni a weboldal.
  4. A weboldalnak a kezdetekben biztosan nincs – sokszor még később sincs – felhasználók által generált tartalma, ami azt mutatná a Google számára, hogy az emberek használják az oldalt, és olyan minőségűként értékelik, amellyel érdemes interakcióba lépniük.
  5. Nincs még elég weboldalra mutató link. A linkek fontosságát vélhetően senkinek sem bemutatni, viszont az újonnan megjelenő weboldalak értelemszerűen linkekkel még nem nagyon rendelkeznek. Mivel a régi, manipulatív linképítés technikája ma már csak egy elmosódó emlék, jó tartalmakkal kell elérni, hogy más weboldalak linkeljenek rá.
  6. Az új weboldalak esetében gyakran a legelején még nem rajzolódik ki egészen tisztán, hogy milyen kulcskifejezések mentén épül a tartalom. Emiatt – és a jelenlét miatt is – érdemes PPC-kampányokat futtatni, melyek rámutatnak, hogy milyen kulcskifejezések irányába érdemes elmozdulni.

A konkurens weboldalak viszont már régóta működnek. Vegyük figyelembe, hogy a találati lista első helyeit gyakran olyan oldalak foglalják el, melyek nem velünk együtt indultak el, sőt nem is 3-4 hónapja, hanem akár már 5-10 éve jelen vannak a weben és a keresésekben. Ráadásul a velünk együtt indulók is sokszor ugyanolyan keményen vagy még több időt és pénzt beleölve dolgoznak a tartalmaikon, foglalkoznak a keresőoptimalizálással. Így a végeredményt egyáltalán nem lehet biztosra venni.

Az első évet tehát nyugodtan vehetjük az építkezés évének egy új weboldal esetében, amitől komolyabb eredményeket nem érdemes várni, habár az első biztató jelek már három hónap után jelentkezhetnek. Ebben az időszakban arra kellene összpontosítani, hogy legyen egy jól kidolgozott tervünk, melyet következetesen, fokozatosan végrehajtunk. Kapkodni, trükkökkel kísérletezni nem éri meg, mert weboldalunk hosszú távú sikerét kockáztathatjuk.

VIII. 8 régi SEO-technika, ami ma már nem működik

Rand Fishkin, a Moz alapítója szedte össze azt a 8 technikát, mely szerinte már teljesen idejétmúlttá vált a SEO-ban. És ha valakire figyelni kell, rá mindenképpen. Röviden összefoglaljuk, mit is mondott a legutóbbi Whiteboard Fridayen, soroljuk a hibákat:

1. A kulcsszavak fontosabbak, mint a kattintások

Az elképzelés ilyenkor az, hogy végzünk néhány kulcsszókutatást, összeszedjük a kulcsszavakat, elhelyezzük ezeket az oldalunkon, majd érkeznek látogatók. Az embereket azonban nem az általunk összegyűjtött és jónak gondolt kulcsszavak érdeklik. Nem ezek a kulcsszavak vonzzák a látogatókat, hanem az olyan tartalmak, melyek valóban izgalmasak számukra. A kattintásokra kell tehát figyelnünk, nem elsősorban a kulcsszavakra.

2. Horgonyszövegek a belső linkekben

Ennek a megoldásnak korábban ugyan valóban volt hatása a helyezésre, azonban az elmúlt években már sokkal inkább úgy tűnik, hogy büntet miatta a Google, ha úgy ítéli meg, hogy manipulációról lehet szó. Ha a link a horgonyszöveggel a navigációs menüben, a láblécben, az oldalsó menüben, vagy akár a szövegben szerepel és releváns, jól megírt, jól használható, akkor nem okoz gondot. Viszont, ha például direkt apró betűvel van szedve, nem jól látható, mert nem is a felhasználóknak szánod, hanem csak a keresőnek, az hiba.

3. Oldalak a kulcsszóvariánsokra

Még ma is bevett SEO-technika, és sokáig hatékony is volt. A dolog lényege az, hogy ha van egy variációd egy adott kulcsszóra, akkor létrehozol egy külön aloldalt erre, még akkor is, ha alig különbözik más oldalaidon használt kulcsszavaidtól. Ez a technika négy-öt éve még hatékony volt, és az emberek gyakran feláldozták emiatt a használhatóságot. A Kolibri, illetve a tavaly megelent RankBrain algoritmusok révén azonban a Google már egyre kevésbé a kulcsszavakra figyel, sokkal inkább a kereső szándékára és a témához illeszkedésre. Tehát ha vannak kulcsszóvariánsaid, melyekre valóban történik keresés, akkor sem külön oldalakat kell rájuk optimalizálni, hanem egyetlen, jól elkészített, tartalmas oldallal megcélozni mindegyiket.

4. Fizetett linkek, linkkatalógusok

Ezeket a linképítő-technikákat már mind bünteti a Google, vagy ha még nem is ér el mindenkit, akkor is veszélyesnek számít az alkalmazása, így jobb távol maradni tőlük. Azokat a megoldásokat is büntetheti, ahol a linkek egy olyan cikkben szerepelnek, mely felett semmiféle szerkesztői ellenőrzés nincsen. Ugyanígy a PR-cikkeket tartalmazó oldalakat. Vagy, ha nem is bünteti, nem tartja őket értékesnek. Ide tartoznak még a kommentekben elhelyezett linkek, a linkcsere, a magán linkhálózatok és bloghálózatok.

5. Mikrosite-ok, elkülönített domainek, melyek ugyanannak a közönségnek szólnak, ugyanarról a témáról

Ezek a megoldások tulajdonképpen működnek. Ilyenkor jellemzően a kulcsszavak már a domainben helyet kapnak, végül is ez a fő cél ennél a megoldásnál. A gond ezzel az, hogy így elforgácsolódnak az erőid. Minél több ilyen oldalad van, annál kevesebb energiád jut mindegyikre, ez pedig nem tesz jót a helyezésnek. Ezért érdemesebb egyetlen domain alá tartozó tartalmakba fektetni a munkát.

6. Pontos és részbeni kulcsszóegyezésű domainnevek

Az ilyen domainnevekkel az a baj, hogy nem úgy tűnnek, mint egy valódi márkának a neve, nem is ragadnak meg az emberek fejében, nem kötődnek hozzájuk pozitív asszociációik. Ezek a domainnevek nem igazán vonzzák az embereket, akik hajlamosak inkább olyan weboldalakra látogatni, melyek hitelesebbnek, hozzáértőbbnek, valódi céges oldalnak néznek ki. Fishkin szerint ezeknek az oldalaknak a kulcsszóelőnye kevés, mert tulajdonképpen a horgonyszöveg az, ami miatt a linkre kattintanak az emberek, nem a domainnév szövege. Van ugyan némi előnyük, de ő úgy véli, hogy több a hátrányuk.

7. Az Adwords használata SEO-hoz

Sokan abból indulnak ki, amikor kulcsszavakat keresnek, hogy milyen mértékű versenyt jelez ezekkel kapcsolatban az Adwords. Ez alapján akarják meghatározni, hogy az organikus találatoknál mennyire lesz nehéz vagy könnyű jó helyezést elérni. Ez azonban rossz megközelítés, hiszen a kettő között nincs feltétlenül összefüggés – hívta fel a figyelmet Fishkin. Sok tényezőtől függ az organikus helyezés: például, hogy milyen linkjei vannak a konkurenciának, milyen a közösségi megítélése, milyen a tartalma, milyen hatással vannak a felhasználókra. Ezt pedig nem egyszerű megítélni.

8. Stratégia nélküli linkvadászat

Sokan használják ezt, mivel a tartalommarketing és a tartalom most rendkívül népszerű téma, sokan invesztálnak is bele. Ilyenkor azt gondolják a weboldaltulajdonosok, hogy mindegy milyen a tartalom, mennyire elégíti ki az emberek igényeit, mennyire illeszkedik a weboldal karakterébe, csak az a fontos, hogy linkek mutassanak rá. Fishkin szerint az ilyen linkvadászat helyett érdemes jó minőségű tartalmak készítésével elérni, hogy külső linkek hivatkozzanak ránk. Csak ilyen tartalmak révén alakul ki az emberekben pozitív asszociáció a cégünkkel kapcsolatban.

IX. Mi az a black Hat SEO? És hogyan kerüld el?

A black hat SEO-t talán senkinek sem kell bemutatni. Olyan rangsorolást javító eszközökről van szó, melyeket finoman szólva “nem támogat” a Google. Ennek oka, hogy nem csak a Google-t, hanem ezáltal a felhasználókat is átveri, olyan tartalmakat juttatva jó pozícióba, melyek nem feltétlenül relevánsak számukra, vagy legalábbis nem megfelelő minőségűek és nem adnak megfelelő válaszokat a kérdéseikre.

A Google célja az, hogy a lehető legjobb találati listát kínálja egy-egy keresésre, vagyis megfelelő felhasználói élményt nyújtson. Ezt biztosítják az algoritmusaik és olyan kézi beavatkozások, melyekkel kizárják a fekete kalapos SEO-t használó oldalakat. A keresőalgoritmusok állandó változásban vannak, folyamatosan fejlődnek, így egyre nehezebb a Google-t kicselezni. De lássuk, hogy mi tartozik a black hat SEO taktikák közé!

1. Kulcsszóhalmozás

Kulcsszóhalmozás esetén egy weboldalon túlzott mennyiségben, gyakran a szövegbe nem illően jelenik meg valamilyen kulcsszó vagy kulcsszavak. Azon célből, hogy ezáltal a weboldal jobb pozíciót szerezzen arra a kulcsszóra a találati oldalakon. A kulcsszóhalmozás azonban rontja a felhasználói élményt, ezért a Google sem szereti. Egyrészt azért rontja a felhasználói élményt, mert nehezebbé válik olvasni a szöveget, másrészt pedig, ha oda nem illő a kulcsszó, akkor irreleváns keresésekre dobja fel az oldalt a keresőben.

A Google fel is sorolja a kulcsszóhalmozás számára zavaró eseteit:

  • Valódi érték nélküli telefonszámok listája
  • Olyan városok és államok felsorolása, melyekre helyezést szeretne elérni az oldal
  • Ugyanazon szó vagy keresési kifejezés ismétlése olyan gyakorisággal, mely természetellenesnek hat

A technika sok-sok évvel ezelőtt még működött, mára azonban a Google könnyen felismeri – hiszen komoly, évtizedes tapasztalatot szerzett ezen a téren -, ha egy szöveg természetellenesnek hangzik. Az sem feltétlenül megoldás, ha szinonimákat használsz, ha ezek ugyanúgy zavaróak a szövegben, és a Google ezeket is felismeri.

Ugyanakkor persze annak ellenére, hogy a Google “felismeri” már a kulcsszóhalmozás eseteit, nem fogja kidobni az adott oldalt az indexből. Ezt John Mueller, a Google szakembere erősítette meg egy kérdésre válaszul a Twitteren. Ezért fordulhat elő, hogy találkozol még mindig olyan oldalakkal, melyek ezt a black hat SEO technikát alkalmazzák.

Sőt az is előfordulhat, hogy ezek az oldalak nincsenek is rossz pozícióban. Utóbbi azonban nem a kulcsszóhalmozás jótékony eredménye, hanem más rangsorolási tényezők hatása, melyek kellően erősek ahhoz, hogy fenntartsák egy jobb pozícióban az oldalt.

És mielőtt arra gondolnál, hogy akkor Neked is vissza kellene térni ehhez a jó öreg technikához – hátha mégis -, azt azért ne felejtsd el, hogy a Google a minőségértékelői iránymutatásában kifejezetten úgy beszél a kulcsszóhalmozásról, mint a leggyengébb minőségre utaló jelről. Ráadásul a kulcsszóhalmozás szembe megy a webmester-irányelvekkel is.

És persze azt sem szabad elfelejteni, hogy azért, mert nem büntet a Google, még leértékeli az oldalt. Vagyis nagyon erősnek kell lenni más rangsorolási tényezők tekintetében ahhoz, hogy kompenzálni tudja a weboldalad a kulcsszóhalmozás hibáját. A technikával tehát nem javítod a helyzetet, hanem éppen rontod, és jobb helyezést érhetnél el nélküle.

Arról nem is beszélve, hogy a felhasználóidat is zavarja, ha például azt látják az oldalad aljáig görgetve, hogy ott egy jó nagy részen elterpeszkedve csak mindenféle összefüggéstelen szavak vannak egymásra dobálva. Mindez persze nem azt jelenti, hogy a kulcsszavakkal nem kell törődnöd a weboldalaidnál, csak azt kell elkerülni, hogy a szövegben – vagy éppen azon kívül – oda nem illő szavakat vagy azok szinonimáit ismételgesd állandóan.

2. Álcázás

Az álcázás lényege, hogy kétféle tartalmat használsz: az egyiket a felhasználóknak jeleníted meg, a másikat a keresőmotoroknak. Ezt is arra használják a black hat SEO-sok, hogy az oldalhoz nem illeszkedő kifejezések esetében juttassák jó pozícióba a weboldalt. Tehát, miközben a Google számára egy megfelelő minőségű szöveget mutatnak, addig a felhasználók spam-tartalmat kapnak.

A megoldás itt az, hogy mindig ugyanazt a tartalmat kell kínálnod a látogatóknak és a Google-nek is. Azt, hogy mit lát a Google a weboldaladból, a Search Console-ban ellenőrizheted, a “Megtekintés Google-ként” menüpontban.

3. Trükkös átirányítások

Az átirányítás lényege, hogy a látogatót egy másik URL-re vigye, ne pedig arra, amire kattintott. A black hat SEO-t használók visszaélnek az átirányításokkal: a keresőmotorokat és a felhasználókat eltérő URL-ekre küldik.

Egy másik lehetőség, amikor egy hiteles és erős weboldalról egy irreleváns oldalra irányítják a felhasználókat, annak érdekében, hogy utóbbi pozícióját erősítsék a keresőben. Itt azt használják ki, hogy egy 301-es átirányítással átadható az oldal ereje a céloldalnak. Arról, hogy a 301-es átirányításokat mire és hogyan érdemes használni, itt írtunk egy külön bejegyzésben.

4. Értéktelen tartalom

Egy hosszú és értéktelen tartalom használata is feketekalapos SEO technika. Hiszen ez is a Google megvezetésére szolgál. Ilyenkor általában más weboldalakról másolt tartalmakról van szó. A Google Panda-algoritmusa persze 2011 óta felismeri, ha egy weboldal duplikált tartalmakat vagy gyenge minőségű tartalmakat használ.

Ide tartozik az is, amikor rejtett szövegek jelennek meg az oldalon, melyek kulcsszavakat tartalmaznak. Ez ugyanis azt jelenti, hogy az adott kulcsszóra megjelenik az oldal a keresőben, habár ezzel kapcsolatban nincs rajta látható tartalom. Ha pedig a felhasználó kattint a linkre egy keresésnél, akkor nem fogja megtalálni rajta az ezzel kapcsolatos szöveget.

Szintén itt lehet említést tenni a “szövegcsere” technikájáról. Ennél egy bizonyos tartalommal elér egy helyezést a weboldal, majd utána kicserélik a tartalmat. Ez ugyancsak rontja a felhasználói élményt, hiszen a látogató nem találja a weboldalon azt, amit a kereső ígért neki.

Mindezek helyett a jó megoldás, ha megfelelő hosszúságú, a felhasználók kérdéseire válaszoló, értékes tartalmakat készítesz, hiszen ezáltal tudod elkötelezni az embereket, nem pedig átverni őket.

5. Fizetett linkek

Ha be akarod tartani a Google szabályait, akkor igyekezz elkerülni azt, hogy linkek megjelenéséért fizess. Ha mégis megjelenik ilyen linked valahol, akkor azt nofollow taggal kell ellátni. A nofollow az a jelzés a Google számára, mely által tudatja a weboldaltulajdonos a keresőmotorokkal, hogy fizetett linkről van szó. A másik megoldás, ha a disavow fájl használatával jelzed, hogy milyen linkektől kívánsz elhatárolódni.

6. A strukturált adatokkal való visszaélés

A strukturált adatok lehetővé teszik, hogy információkat adj át egy szabályozott módon a keresőmotorok számára. Segítségükkel meghatározod, hogyan jelenjen meg a weboldalad a találati oldalakon, ezáltal kiemelkedve a többi találat közül, és esetleg nagyobb teret kapva. A black hat SEO esetében szándékosan hamis információk kerülnek a strukturált adatokba. Például valaki létrehoz egy hamis értékelő oldalt, majd a strukturált adatoknál megjeleníti az itt kapott értékelést.

Mivel a strukturált adatok hatékonyak, így ez a megoldás is működik, de érdemes a tiszta használatra törekedni, amihez a Google itt nyújt segítséget.

7. Komment spam

Mint a nevéből is kiderül, ebben az esetben a hozzászólások lehetőségét használják fel arra a SEO-sok, hogy linkeket jelenítsenek meg a saját oldalukra. Ezzel a gyakorlattal meglepő módon még mindig lehet találkozni, annak ellenére, hogy egyrészt a Google algoritmusa leértékeli a kommentekben megjelenő linkeket – ha nem lennének automatikusan egyébként is nofollow jelzéssel ellátva. Márpedig utóbbi most már eléggé bevett megoldás.

Ugyanakkor annak, akinek a weboldalán kommentrendszer működik, azért figyelnie kell az oldalain megjelenő link-spamekre – és igyekezni ezeket kizárni -, mert a Google leértékeli, illetve akár teljesen el is távolíthatja emiatt az adott oldalt a keresési találatok közül.

8. Linkfarmok

A linkfarm egy olyan weboldal vagy weboldalak hálózata, melyet pusztán linképítési célból hoztak létre, abból a megfontolásból, hogy az algoritmusok figyelembe veszik a weboldalaknál a linkek számát. Ugyanakkor a probléma az, hogy ezek a linkfarmok gyenge minőségű tartalmat szolgáltatnak és tele vannak linkekkel. Ezek a linkek a horgonyszövegükben azon kulcsszavaikat is tartalmazzák, melyekre jó helyezést szeretnének elérni.

A Google számára ma már nem okoz túl nagy nehézséget, hogy felismerjenek egy-egy linkfarmot, így nem igazán érdemes erre pénzt áldozni, mert nem sok eredménnyel jár. Célszerű inkább olyan tartalmak készítésére fordítani az energiát, melyek a felhasználóknak is hasznosak. Jó esetben ezek a tartalmak akár linkeket is szerezhetnek.

9. Bloghálózatok

A magán bloghálózatokba olyan weboldalak tartoznak, melyek egyetlen weboldalra mutató linkeket tartalmaznak. Hasonlóak a linkfarmokhoz abban a tekintetben, hogy ilyenkor a linkek számának növelésével akarnak pozíciót szerezni a keresőben egy oldalnak. Az egyes oldalak általában egy oldalra mutatnak a linkekkel, de egymásra nem.

A SEO-sok általában lejárt domainek megvásárlásával építik a hálózatokat, mivel ezek már rendelkeznek némi súllyal. Hasonló tartalmakat készítenek rájuk, mint ami eredetileg is szerepelt ott, majd elhelyeznek rajtuk linkeket a cél-weboldalra. Ezután már csak abban kell reménykedniük, hogy a Google nem veszi észre a bloghálózatot. Ha viszont észreveszi, akkor büntetni fogja.

Miért működhet még mindig a black hat SEO?

Ugyanakkor persze tagadhatatlan, hogy ezek közül a black hat SEO-technikák közül még mindig mindig működik néhány. És ez különösen igaz például Magyarországra, ahol még mindig el lehet működgetni csaló linképítéssel.

Merthogy azt látjuk, hogy miközben angol nyelven hatékony lépéseket tett algoritmusaival a Google a webspam kiirtására a találati oldalakon, részben Magyarországon is és más kelet-európai országokban még messze nem ideális a helyzet. Még mindig jelen vannak például a manipulációs linképítés különböző technikái, ami erősen torzítja a találati oldalak minőségét.

De mi lehet az oka ennek? Nem működnek megfelelően a Google algoritmusai ezeken a nyelveken, vagy sokkal több lenne a spammer? Andrey Lipattsev, a Google keresőminőséggel foglalkozó senior stratégája beszélt erről korábban. Mint szavaiból kiderült, a Google szerint a legfőbb gondot a verseny hiánya jelenti, azaz a kevés tartalom.

Ez a helyzet jellemző a kelet-európai piacokra, az úgynevezett BRIM-országokra (Brazília, Oroszország, India és Mexikó), valamint az arab nyelven beszélő államokra. Ezeknél a Google szerint nincs elegendő tartalom a népesség arányához viszonyítva. Ez azt jelenti, hogy például a világon nagyon nagy arányt képviselnek például az arab nyelven beszélők, ugyanakkor az internetes tartalmakat tekintve csekély az arab nyelvű tartalmak aránya.

Vagyis a Google-nek egyszerűen nem áll rendelkezésére elegendő arab nyelvű tartalom, amit a felhasználóknak nyújthatnának egy-egy keresésre. Így aztán bármiféle tartalom készül arabul, akkor azt megjeleníti a Google a találati oldalakon, viszont így az eredmény katasztrofális (mármint a hasznosságot tekintve). Nyilván ugyanez igaz más nyelvekre is, köztük a magyarra is. Vagyis még mindig elegendő egy kis kulcsszóhalmozás, néhány értéktelen link megvásárlása, és máris megvan az első hely a találati oldalakon. És mindez azért, mert a Google szerint nincs mit mutatni helyette.

Ezen csak úgy lehet változtatni, ha egyre több lesz a minőségi tartalom magyar nyelven is. Az algoritmusokkal tehát nincs gond, azok minden nyelven működnek, csak a tartalommal vannak gondok. Legalábbis a Google szerint, aki szerint az a lényeg,hogy azok a tartalmak, amikre ezek az algoritmusok készültek, sok nyelven nem léteznek.

Néhány dolog, amit a SEO miatt a Google találati oldaláról tudnod érdemes

Sokáig úgy beszéltünk a találati lista első oldaláról, mint amely az úgynevezett 10 kék linket sorakoztatja fel, illetve, hogy “személyre szabott találatokat” tartalmaz, tehát mindenkinek más és más jelenik meg. A helyzet azonban az, hogy az első 10 kék link már nem is 10, főleg nem mobilon, és hogy igen kevéssé szabja rád a találati listát a Google.

Mennyire személyre szabottak a találati oldalak?

Néhány évvel korábban még nagy hangsúlyt helyezett a Google annak kommunikálására, hogy a találati oldalak személyre szabottak, ami nagyban meghatározta a SEO-t is. Arról beszéltek a szakemberek, hogy senki sem tudja, mi jelenik meg egy bizonyos kereső személy számára, hányadik helyen áll az a weboldal – amit éppen optimalizálni szeretne – egy adott kulcsszóra, egy adott személynél.

A Google szerint viszont ma már nem igazán beszélhetünk személyre szabott találati listákról. Erre Barry Schwartz hívta fel a figyelmet a Search Engine Roaundtable-ön, majd a Google nyilatkozott a témában a CNBC-nek is. Azt hangsúlyozták, valójában ma már nem sok mindent jelent a személyre szabottság a Google-kereséseknél.

Ugyanezt megerősítette a Twitteren Danny Sullivan, a Google másik munkatársa is, aki valahogy úgy fogalmazott, hogy “a találatok személyre szabottsága elég mérsékelt”. Mint mondta, azok akik ugyanazon a nyelven, ugyanonnan keresnek rá valamire, nagyrészt ugyanolyan találati oldalt fognak látni.

Amit tehát figyelembe vesz a Google, az

  • a nyelv és a lokáció,
  • egy korábbi keresésen alapuló közvetlen kontextus.

Miközben a személyre szabottság más Google-termékeknél egyre fontosabb, a keresőnél nem ez a helyzet. A cég sokat tesztelte a dolgot, de azt állapították meg, hogy nem igazán segíti a felhasználóknak megtalálni azt a tartalmat, amit keresnek, és ugyanígy ritkán sikerül ennek révén javítani a keresési eredményeket.

Utoljára a Google 2011-ben emlegette azt, hogy miként segíti a személyre szabás a keresést. 2012-ben azonban kiderült, hogy az embereknek nem igazán tetszik a dolog, és a konkurencia fegyverként kezdte használni a Google ellen. Az, hogy a Google hátrébb lépett a személyre szabottságot illetően, segített is neki távol maradni az olyan vitáktól, melyek most a Facebookot elérték a hírfolyam-algoritmusa miatt.

A DuckDuckGo máshogy látja

A Google konkurenciájának tekinthető DuckDuckGo is végzett azonban a tárgyban kutatásokat az idei évben. Ők azt állapították meg, hogy a személyre szabottság miatt a Google kereső hozzájárul a “szűrőbuborékok” kialakulásához.

Ez a szűrőbuborék lenne az a fogalom, mely a közösségi média kapcsán mostanában gyakran felmerült, és néhány évvel ezelőtt Eli Pariser vezette be a köztudatba. Lényege, hogy a közösségi média oldalak és a keresők algoritmusai a felhasználók meglévő hiedelmeit és sztereotípiát erősítik.

A DuckDuckGo 87 amerikai felnőtt kereséseit vizsgálta 2018. június 24-én a “gun control”, az “immigration”, és a “vaccinations” keresési kifejezésekre. A keresést elvégezték inkognitó módban és normál módban is, többnyire desktopon, de néhány mobilos keresés is előfordult.

Amit megállapítottak:

  • A legtöbb személy egyéni találati listákat kapott, még akkor is, ha kijelentkezett vagy privát módban használta a böngészőt.
  • A Google olyan linkeket jelenített meg egyes személyeknek, amelyek nem jelentek meg másoknak.
  • A hírek és videó boxokat tekintve jelentős eltérések voltak megfigyelhetők a találatoknál.
  • A privát böngészés és a kijelentkezés a Google szolgáltatásból nem igazán vég meg a szűrőbuborék hatásától.

Aki további részletekre kíváncsi, az feltétlenül olvassa el az eredeti bejegyzést, mert részletesen kiderül minden. Két dolgot kell ezzel kapcsolatban figyelembe venni:

1.  DuckDuckGo a Google konkurense, mely elsősorban arra helyezi a hangsúlyt, hogy nem gyűjt személyes adatokat a keresőkről.

2. A Google a Facebook adatvédelemmel kapcsolatos botrányai után érthető módon nem akarja azt kommunikálni, hogy mennyi minden tud a felhasználókról, melyet azt fel is használ a találati oldalak összeállításánál.

De miért fontos ez a SEO szempontjából? Elsősorban azért, mert általában a SEO-sok azt figyelik, hogy az egyes kulcsszavakra milyen helyet sikerül megcsípnie az oldalnak. Ezt az értéket nagyon puhává tenné, ha mindenki számára személyre szabott találati listát kreálna a Google. Ha viszont a személyre szabottság minimális, akkor könnyebb meghatározni, hogy egy kulcsszó esetén sikerült-e eredményt elérni.

Persze, a keresés helye továbbra nagyon erős tényező, ugyanakkor nem számít a találati oldal elrendezése szempontjából az, hogy

  • mire kerestél rá korábban,
  • mi az, amit kedvelsz vagy nem kedvelsz,
  • és a demográfiai (nem, életkor, stb.) adataid sem.

Ezeket tehát nem veszi figyelembe a Google, amikor összeállítja a találati oldalakat számodra.

A másik fontos dolog, hogy

A 10 KÉK LINKBŐL MÁR CSAK 8,5 MARADT

Egyre kevesebb az esélyünk arra, hogy a Google találati oldalain a klasszikus 10 kék linkbe fussunk bele. Ami a másik oldalról azt jelenti, hogy egyre nehezebb az első találati oldalra kerülni, amit alapvetően megnéznek az emberek. A csökkenés oka, hogy a találati oldalon megjelenő egyéb elemek kiszorítják az organikus találatokat. Átlagosan már csak 8,5 darab jelenik meg az organikus linkekből mobilon, és nem sokkal több, 8,59 darab számítógépen.

TUDÁSPANEL, DIREKT VÁLASZOK ÉS APPOK

Az olyan egyéb elemeket, mint a tudáspanelt, a direkt válaszokat, híreket, appokat, stb. a Google egyre inkább előtérbe helyezi. Az, hogy milyen gyakran, az függ a keresőkifejezéstől és a keresés kategóriájától. Körülbelül minden tizedik mobilkeresés eredményezi azt, hogy appok is megjelennek találatként, és számítógépen kétszer akkora esélyed van, hogy direkt választ kapsz, mint mobilon. Ha nem lenne világos, hogy melyik mit jelent, akkor a grafikonokból ez is kiderül.

Ebben a táblázatban az is látható, hogy pontosan milyen gyakorisággal számíthatsz az egyes elemek megjelenésére a találati oldalon mobilon és számítógépen:

Találati oldali megjelenések

Találati oldali megjelenések

Ami pedig még fontos lehet, hogy

Hogyan nézzük most a találati oldalakat?

Milyen változásokat hozott a mobilok elterjedése például. Ha visszatekintünk 2003-ra, amikor a Google lett a vezető kereső-szolgáltató, akkor azt látjuk, hogy az emberek elkezdték egy bizonyos módon használni a webet. A Google-ben találtak meg mindent a leggyorsabban, ez vált a web kezdőoldalává. 2006-ban az úgynevezett “aranyháromszög” rajzolódott ki a hőtérképes vizsgálatok során. A Mediative 2016-ban megvizsgálta azt, hogy mit néznek, hova kattintanak az emberek a Google találati oldalain. És mint kiderült,jelentősen átalakult ez a forma:

Hőtérkép vizsgálatok eltérései

Hőtérkép vizsgálatok eltérései

Mi okozta ezt az átalakulást? A mobilok viselkedésformáló ereje. Az embereknek sokkal inkább függőlegesen mozog a tekintetük, mint vízszintesen. Ennek következtében pedig sokkal több találatot futnak át, mint tíz éve. Ugyanakkor az is látható, hogy jóval kevesebb időt töltünk velük, mint korábban. Az is fontos, hogy az emberek főleg a találatok első szavaira tekintenek rá, így a legfontosabb dolgokat mindig a sorok elejére kell helyezned.

Más dolgokkal is érdemes azonban tisztában lenni:

MÉG MINDIG VEZET AZ ELSŐ ORGANIKUS TALÁLAT

Az első organikus találat éri el még mindig a legtöbb kattintást, ugyanakkor 87 százalékkal hosszabb időbe telik eljutniuk ide a felhasználóknak mobilon, mint desktopon, ha az organikus találatok felett, illetve mellett megjelenik a knowledge panel (tudáspanel). Ez mobilon a találatok felett jelenik meg, míg monitoron a jobb oldalon, így nem tolja le az organikus találatokat. Az emberek a knowledge panel ellenére legörgetnek az első találatig mobilon.

A tudáspanel megjelenés mobil és desktop találati oldalakon

A tudáspanel megjelenés mobil és desktop találati oldalakon

Ha csak organikus találatok szerepenek egy találati oldalon:

  • Az emberek 99 százaléka pillantott rá az első helyen álló találatra mobilon, míg monitoron csak 83 százalék.
  • A kattintások 40 százalékát az első organikus találat kapta mobilon, míg desktopon csak 34 százalék.
  • Az első 4 találat 75 százaléknyi kattintást kapott, míg desktopon 60 százalékot.

Amikor ezzel szemben olyan oldalt vizsgáltak, ahol fizetett hirdetések, térképes találatok, vagy tudáspanel is megjelenik, ott kicsit másként alakultak az eredmények:

  • Az embereknek csak 78,5 százaléka nézett rá az organikus találatokra a korábbi 99 százalékkal szemben.
  • Az első organikus találat a kattintások 33,2 százalékát szerezte meg a 40 százalékkal szemben.
  • Az első négy organikus találat pedig a kattintások 57 százalékát a 75 százalék helyett.

A KONWLEDGE PANEL

Ennek kapcsán érdemes tudni még néhány dolgot:

  • Ha tudáspanel is helyet kap egy találati oldalon, akkor majdnem 22 százalékkal kevesebb kattintást kap az első organikus találat.
  • Az emberek 93 százaléka pillant rá a tudáspanelre.
  • 49 százalékuk pedig rá is kattint.
  • Mobilon 11 százalékkal több találatot kapott a tudáspanel.

Megállapítható tehát, hogy olyan elemek, mint például a tudáspanel, jelentős figyelmet vesznek el az organikus találatoktól. A különbséget az okozza, hogy mobilon görgetni kell a tudáspanel miatt az organikus találatokhoz, míg desktopon nem. Fontos tehát a mobil SEO, illetve ha olyan kulcsszóra állsz jó helyen, melyen egy tudáspanelt is kilök a Google, akkor érdemes helyette egy másik kulcsszóra optimalizálni, ahol nem jelenik meg tudáspanel.

Rich snippetek hatása

A Blue Nile Research szakembereiben felmerült a kérdés, hogy vajon egy-egy ilyen jól kidolgozott találat több kattintást vonz-e, mint egy szimpla link, ami az első helyre került? Három típusú rich snippetet vizsgáltak: az egyikben csillagozott értékelések egészítették ki a találatot, a másiknál a szerző fényképe volt látható mellette, míg a harmadiknál fényképes, térképes találatok jelentek meg.

300 ember megkérdezésével tesztelték a találati lista háromféle elrendezését, és arra jutottak, hogy egy rich snippetekkel kiegészített találat 13 százalékponttal több átkattintást hozott a második helyen, mint egy sima linkes találat az első helyen. Egészen pontosan a második helyen szereplő rich snippetes találat a kattintások 61 százalékát kapta meg átlagosan, míg a sima link 48 százalékát az első helyen. Amennyiben ez a sima linkes találat a második helyen szerepelt, akkor már csak a kattintások 35 százalékát szerezte meg, vagyis a rich snippetes találatok már 26 százalékponttal jobban szerepeltek ennél.

Az összefoglaló grafikon itt látható a kutatásról, a további részletek pedig ezen a linken érhetők el.

Rich snippetek a találati listán (Forrás: Blue Nile Research)

Rich snippetek a találati listán (Forrás: Blue Nile Research)

NEM MEGYÜNK MÉLYRE

Az is kiderült azonban a vizsgálatból, hogy míg átlagosan az emberek 75 százaléka kattint az első négy organikus találatra mobilon, addig a negyedik organikus találat alá már csak a felhasználók 7,4 százaléka kattintott mobilon. Desktopon ez az érték még némileg jobb: 16 százalék, ezért ott az első négy találatra érkezik kevesebb, 60 százaléknyi kattintás.

Rendkívül fontossá vált tehát, hogy legalább a negyedik helyet elérjük a találati oldalon mobilon, hiszen ennél lejjebb lényegesen kevesebb kattintás érkezik. Érdemes egyébként az organikus találatok felett megjelenni valamilyen módon, mert ide a kattintások több mint 35 százaléka koncentrálódik.

MI A HELYZET A FIZETETT HIRDETÉSEKKEL?

Az első helyen álló hirdetést az emberek 91 százaléka látja, és átlagosan 0,36 másodpercig nézik az emberek. Ha fizetett hirdetések szerepelnek az organikus találatok felett, akkor az első organikus találat már 10 százalékkal kevesebb kattintást kap.

Mivel mobilon a rendelkezésre álló hely még értékesebbé vált, mint monitoron, így vagy PPC-hirdetésekben vagy erős mobil SEO-ban kell gondolkodnod. Ugyanakkor, ha hirdetsz is, nincs garancia arra, hogy mindig az első helyet szerzed meg. Ennek ellenére a 91 százalék miatt érdemes megfontolni az Adwords használatát.

Mobilon 19,2 százaléknyi kattintást kapott a legfelső két hirdetés, míg desktopon csak 14,5 százalékot. Ez azt mutatja, hogy mobilon nagyobb a hirdetésekben rejlő potenciál, mint desktopon. Érdemes emellett a hirdetésbővítményekkel is élni a láthatóság növelése érdekében.

TÉRKÉPES TALÁLATOK

  • 47 százalékkal több kattintást kaptak a térképes találatok, amikor az organikus találatok felett jelentek meg, mint ha alatta.
  • A kattintások mintegy 10 százalékát szerezték meg a térképes találatok.
  • 51 százalékkal több felhasználó pillantott rá a térképes találatok, amikor az az organikus találatok felett jelenik meg.

Mivel a térképes listán csak három találat jelenhet meg, így az is rendkívül fontos lehet, hogy bekerülj ezek közé, különösen, ha az organikus találati listán a 4. hely alá csúszol. Ezért érdemes tisztában lenned azzal, hogy mi kell a jó helyezéshez a térképes találati listán.

Összességében tehát elmondható, hogy kritikus fontosságú mobileszközön az első organikus találatok között megjelenni. Az emberek ugyan görgetnek mobilon, azonban több mint 92 százaléknyi kattintás érkezik a 4. találat fölé. Ha tehát valaki ez alá csúszik, akkor szinte láthatatlanná válik mobilon.

Egy másik kutatás

adatait is érdemes azonban áttekinteni, mert segít az emberi viselkedés megértésében:

  1. Ha információt keresnek az emberek, akkor 75 százalékuk az organikus találatokra kattint, és csak 6 százalékuk a hirdetésekre. 8 százalék mindkettőt figyelembe veszi, viszont 11 százalék adblockert használ, úgyhogy nem terheli a döntés súlya.
  2. Viszont, ha termékre keresnek, akkor 65 százalék lesz azok aránya, akik az organikus találatok között keresgélnek, tehát 10 százalékponttal kisebb, mint az előzőnél. A hirdetésekre ugyanakkor nem sokkal többen kattintanak: mindössze 7 százalék. Ilyenkor többen pásztázzák át mind a hirdetéseket, mind az organikus találatokat: 17 százaléknyian.
  3. Az emberek 60 százaléka egyébként úgy érzi, hogy az organikus találatok relevánsabbak mint a hirdetések, 46 százalék szerint megbízhatóbbak is, de akadnak olyanok is, akik úgy látják, hogy a keresőben felbukkanó cégek tiszteletreméltóbbak is, megérdemlik a helyezésüket, ráadásul még olcsóbbak is, mint azok, akik hirdetnek.
  4. Nem szeretik a remarketinget, vagyis azokat a hirdetéseket, melyek végigkövetik őket a neten, akármerre is mennek. Az emberek 79 százalékának van gondja ezekkel, míg 18 százalék csak megrándítja a vállát, és mindössze 3 százalék kedveli a megoldást.
  5. Ráadásul azokat a cégeket is utálja az emberek 73 százaléka, akik remarketinget használnak.
  6. Elképzeléseik szerint egyébként a Google a találati listák összeállításánál figyelembe veszi azt, hogy korábban mire kerestek rá, hol vannak, milyen oldalakat néztek meg az adott oldalon, hol van a cég. Ugyanakkor az emberek 8 százaléka úgy érzi, hogy a Google egyáltalán nem személyre szabott találatokat kínál.
  7. Amikor a találati oldalon egy cégtől hirdetést is látnak, illetve a cég az organikus találatok között is szerepel, akkor 54 százalék inkább az organikus találatra kattint, míg 4 százalék inkább a reklámra.
  8. És hogy szerintük mi alapján sorolja sorrendbe a Google a találatokat? A legtöbben a weboldal relevanciájára és a kattintásszámra tippeltek, ugyanakkor majdnem ennyien úgy vélik, hogy attól függ, mennyit fizet az adott cég a Google-nek. Ezen túl képbe kerül még a weboldal forgalma, viszont a weboldalra mutató külső linkek csak 25 százalékuk szerint befolyásolják a helyezést.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.