Hogyan működik a SEO szövegírás?

Amikor szöveget írunk egy weboldalra, nem árt, ha az a cél is a szemünk előtt lebeg, hogy a keresőtalálatok között jó helyen szerepeljen az oldal. Azt viszont tudni kell, hogy a SEO szövegírás már rég nem azt jelenti, hogy telezsúfoljuk az általunk kiválasztott kulcsszavakkal a szöveget.

Habár még ma is a kulcsszókeresés a kiindulópont a SEO szövegírás során, ez kevés a jó helyezéshez vagy egyáltalán a jó tartalomhoz. Első körben érdemes megismerkedni a SEO rangsorolási tényezőkkel, azon belül is a tartalomról írtakkal. Ha ez megvan, fussunk végig azon, hogy mennyire kifinomultan elemzi ma már a szöveget a Google.

Miért fontos a jó minőségű tartalom a SEO-ban?

Sokan rájöttek már arra, hogy SEO szempontból fontosak a tartalmak egy weboldalon. Nem mindenki értette meg azonban azt, hogy nem csak a szöveg jelenléte vagy mennyisége számít, hanem lényeges annak minősége is. De miért is kell nagy erőkkel a minőségi tartalmak készítésére törekedni?

1. MERT AZ EMBEREK JOBBAN MEGÉRTIK, MIT AKARSZ MONDANI NEKIK

Lehet a tartalmad célja a szórakoztatás, az információ átadása, vagy az, hogy meggyőzd őket valamiről, ha rosszul van megírva a szöveg, akkor ezt a célt nem fogod elérni. Az emberek nem értik meg az üzenetedet.

Minden blogbejegyzésnek van valamiféle üzenete. Ez az a cél, amiért nekiállsz írni. De mit akarsz mondani? Az üzenetnek világosnak kell lennie. Gondolj arra az esetre, amikor egy szöveg egy weboldalon tájékoztatja a látogatót egy termék tulajdonságairól vagy a szállítási tudnivalókról. Ahhoz, hogy az emberek megértsék, jól átgondoltnak kell lennie a szövegnek, jól strukturáltnak, helyesírási hibáktól és elütésektől mentesnek.

2. MERT CSÖKKENTI A VISSZAfordulási ARÁNYT

Ha van egy jól megírt, jól strukturált tartalmad, akkor jóval nagyobb az esélyed arra, hogy a látogatók a weboldaladon maradnak a szöveget olvasva. Ez egyben azt is jelenti, hogy csökken a visszafordulási arányod, ami pedig oda vezet, hogy javul a helyezésed a találati oldalakon a keresőben.

3. BIZALMAT ÉPÍTHETSZ VELE

A jól megírt anyagok bizalmat keltenek az olvasókban. Ha a tartalmad jól olvasható, és nincsenek benne például helyesírási hibák, akkor sokkal professzionálisabb hatást kelt. Ez megkönnyíti az emberek számára, hogy bizalommal tekintsenek rád, a cégedre és a weboldaladra. Ha pedig az emberek megbíznak a weboldaladban, akkor sokkal nagyobb az esélye annak, hogy később is visszatérjenek. Például azért, hogy elolvassák egy újabb bejegyzésedet, vagy akár azért, hogy megvásárolják valamely termékedet.

4. NAGYOBB FIGYELmet kapsz A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBÓL

A jól megírt tartalmakat sokkal nagyobb valószínűséggel osztják meg az emberek a közösségi médiában, vagy beszélnek róla az ismerőseiknek. Ahhoz ugyanis, hogy valaki megosszon egy tartalmat, először meg kell győznöd arról, hogy elolvassa. És ami még fontosabb, azt kell gondolnia, hogy a tartalmad elég értékes a megosztáshoz. Az emberek nem szívesen osztanak meg igénytelen, gyengén megírt tartalmakat a saját idővonalukon. Már csak azért sem, mert valószínűleg ők sem olvassák végig. Az üzenet tehát ebben az esetben elveszik.

A lényeg tehát az, hogy a jó minőségű tartalom jobb helyezést eredményez a találati oldalakon, és több konverziót. Persze a jól megírt tartalmak nem fognak azonnal felrepíteni a csúcsra a keresőben, de hosszú távon mindenképpen pozitív hatással vannak a helyezésedre. A jó szövegeknek kisebb ugyanis a visszapattanási arányuk, és nagyobb az esélyük arra, hogy felkeltsék a figyelmet a közösségi médiában. Mindez pedig több konverzióhoz vezet a weboldaladon. És ez a cél, nem?

Mit jelent a Google számára a jó minőségű tartalom?

Arról, hogy mit jelent a minőség, sokaknak csak egy homályos elképzelése van, ami nem feltétlenül egyezik azzal, amit a Google gondol róla. Tehát a kérdés, hogy készítsünk jó minőségű tartalmat a SEO szövegírás során, amit a Google is annak tart?

A keresőoptimalizálás egyik alapelve a Panda algoritmus 2011-es indulása óta a jó minőségű tartalom. Sokan azonban félreértik a minőség fogalmát, esetleg nem is tudják egészen pontosan, hogy miért is kell jó minőségű tartalmat előállítaniuk. Ezért nem árt, ha rendbe tesszük a fogalmat, azaz tisztázzuk, mi is az a minőségi tartalom, és miért is fontos.

Miért kell jó minőségű tartalmat készíteni?

Olyannyira fontos a Google számára a minőségi tartalom, hogy még magyarul is megfogalmazta az Értékes tartalom létrehozásának szabályait, amelyeket a linkelt oldalon el is olvashatsz. Mi annyit azért hozzátennénk, hogy a Google számára ez azért olyan fontos, mert a felhasználói élményt tartja szem előtt, és a lehető legjobban akarja kiszolgálni a látogatóit, vagyis a válasz tulajdonképpen az lesz: a felhasználók miatt fontos a minőségi tartalom.

A Google-nek azért van a folyamatban komoly szerepe, mert ő bírálja el a tartalmunkat, ő mondja meg, hogy az jó minőségű vagy sem. Utálhatjuk ezért, azonban egyelőre a látogatóink jelentős részét még mindig ő hozza a weboldalunkra, így kénytelenek vagyunk igazodni hozzá. Magyarországon különösen nagy a Google dominanciája, gyakorlatilag egyedüli szereplőként uralja a keresőpiacot, és ez egy darabig nem is fog megváltozni.

Ezért aztán, ha forgalmat szeretnél a keresőből, jobb helyezést a találati rangsorolásnál, akkor minőségi tartalmat kell előállítanod. Van még sok egyéb tényező is, azonban a tartalomkészítés megkerülhetetlennek tűnik. Ez alapvető, annak ellenére, hogy akadnak olyan weboldalak, melyek komolyabb szöveges tartalom nélkül is felbukkannak a találati lista első helyén bizonyos kulcsszavakra – és most nem a márkakeresésekre gondolunk -, ők azonban nagyon erős relevanciával bírnak a forgalmuk és linkjeik okán, és egyértelműen nem az átlagos weboldalak közé tartoznak.

Mi számít jó minőségű tartalomnak?

A Google ezt az Útmutató webmestereknek című oldalán osztja meg. Itt egy bulletpointos listában köntörfalazás nélkül felsorolja, hogy mi az, amit nem akar látni a találati listájára helyezett weboldalakon.

A felsorolásban szerepel a Kevés eredeti tartalom vagy annak teljes hiánya, melynek definíciója a belinkelt oldalon olvasható. Emellett A Google-barát webhely létrehozásának lépései című oldal is segíthet abban, hogy megértsük, mit is vár el tőlünk a Google. Érdemes minden sorát komolyan venni és értelmezni, mert a cég nem bőbeszédű, tömören fogalmaz. Idézzük:

“Nyújtson olyan információt a látogatóknak, amilyet keresnek!
Igyekezzen jó minőségű tartalmat elhelyezni oldalain, különösen a főoldalon. Ez a legfontosabb feladat. Ha az oldalak hasznos információt nyújtanak, a tartalomra sok látogató lesz kíváncsi, és a webmesterek is szívesebben fognak hivatkozni a webhelyre. Egy hasznos és információban gazdag webhely olyan oldalakból áll, amelyek világosan és pontosan meghatározott témával rendelkeznek. Gondolja át, milyen szavakkal kereshetnek rá más felhasználók a webhelyre, és használja ezeket a szavakat saját webhelyén.”

Ennyi lenne röviden. A Google-nél hús-vér emberek minősítenek egy-egy weboldalt, és így igazítanak az algoritmuson, hogy az be tudja azonosítani a weboldalak minőségét. Ez a minősítés egyébként a már többször kiszivárgott Quality Rater Guidelines alapján történik, mely meghatározza a jó és a rossz minőség pontos jellemzőit. A linken olvasható egy alapos összefoglaló angolul, azonban a lényeg az lenne:

  • Szakértői szinten írj!
  • Figyelj a felhasználói élményre!
  • Törekedj kielégítő mennyiségű tartalom készítésére!
  • Hivatkozzál más releváns és hiteles forrásokra!
  • Legyen megtalálható a weboldaladon a fizikai elérhetőséged!
  • Rendszeresen frissítsd a tartalmat!

A Panda algoritmus őrködik a tartalom minősége felett

Ha viszont nem ilyen a tartalmad vagy trükközöl, azt “bünteti” a Google: nem kapsz jó helyezést, vagy akár egyáltalán nem jelensz meg a találati listán. Erre hivatott a cikk elején már említett Panda algoritmus, mely 2011-ben indult hódító útjára, és most már sokadik frissítésénél tart.

Az algoritmus-szintű kontroll nem folyamatos, hiszen bizonyos időpontokban fut le az algoritmus, ami ráadásul ilyenkor csak a weboldalak egy kis részét érinti. Vagyis ebből következik, hogy bármikor megtalálhat, és az is, hogy ha egy büntetés után rendbe raktad tartalmi szempontból a weboldalad, nem fog mindjárt helyreállni a rangsorolása, csak ha újra fut az algoritmus.

A helyzetet még az is bonyolítja, hogy kézi művelettel is büntethet a Google, azaz visszasorolhatja vagy eltávolíthatja a találati listáról a weboldaladat. Ilyen esetben annyival vagy könnyebb helyzetben, hogy erről értesítést kapsz a Search Console-ban, így megteheted a megfelelő lépéseket, majd vissza is jelezhetsz a Google felé.

Miként látja a tartalmad a Google?

Kulcsszavak

Tehát mint mondtuk, a kulcsszavak kiválasztása továbbra is a SEO szövegírás kiindulópontját jelenti. A kulcsszavakra tekinthetünk egyszer-egyszer felhasznált kulcsszóként, de inkább már csak széles értelemben vett alaptémákként. Ezekből kapcsolódó kulcsszócsoportokat képezhetünk, melyeket felhasználva aztán végül is tartalmat készítünk, minden egyes aloldalunkon másikat hangsúlyozva.

Azt, hogy a szövegbe hányszor helyezzük el az adott oldalhoz tartozó kulcsszavainkat, tulajdonképpen mindegy. Ami nem jó, ha túl sokszor használunk egy-egy szót, mert az fel fog tűnni a Google-nek. Ez az úgynevezett kulcsszóhalmozás. Azt azonban nem veszi figyelembe a találati sorrendnél, hogy hány százalékban szerepel a kulcsszó a szövegben, annak ellenére, hogy számtalan SEO-t segítő szoftver erről is információt nyújt. Ezek legfeljebb egy dologra jók: azt megnézni, hogy nem estünk-e bele a kulcsszóhalmozás hibájába.

A lényeg azonban az, hogy a szövegünkben szerepeljen a kulcsszavunk, de elegendő egyszer-kétszer elhelyezni, mert a Google nem pusztán a kulcsszógyakoriság alapján fogja mérlegre tenni a szövegünket.

A szinonimák és közeli variánsok

A Google ugyanis nemcsak kulcsszavakkal foglalkozik, hanem többé-kevésbé tisztában van azzal, hogy egyes kulcsszavaknak mik a szinonimái, milyen közeli variánsaik léteznek. Ezért fordulhat elő, hogy ugyan a szövegünkben nincs jelen egy kulcsszó, mégis találatként ki fogja dobni annak a felhasználónak, aki az adott kulcsszót beírta a keresőbe. A szinonimákat elemezve ugyanis a Google relevánsnak találhatja a szövegünket, pedig a szó akár nem is szerepel a szövegben.

2013-ban a kolibri algoritmussal ebben a tekintetben nagyot lépett előre, mivel már a keresési szándékot kezdte értelmezni és nem pusztán a kulcsszavakat vette figyelembe. Ezáltal úgy tűnhet számodra, hogy bizonyos esetekben jobban tudja, hogy mit akarsz, mint Te magad. Vagyis nem arra keres rá, amit beírsz, hanem arra, amit szerinte valójában tudni szeretnél. És általában nem téved.

Mindez azt jelenti a SEO szövegírás szempontjából, hogy egyáltalán nem kell mereven egy vagy néhány kulcsszó elhelyezésére összpontosítanunk. Ha természetes módon, szinonimákat használva írunk egy témáról – akár csak azért, hogy elkerüljük az olvasó számára egyébként zavaró szóismétléseket -, azt a Google nem fogja kevésbé relevánsnak találni. Sőt segít neki egyértelműsíteni azt, hogy milyen értelemben használunk egy adott kifejezést.

Egy szónak ugyanis többféle jelentése lehet (például az egér jelenthet egy állatot, vagy egy számítástechnikai eszközt is), és nem mindegy, hogy melyiket ajánlja fel egy keresés során a felhasználónak. Ennek az együtt-előfordulásnak a vizsgálata az, ami segít megérteni a Google-nak azt, hogy éppen miről van szó, az adott kifejezést milyen értelemben használjuk a szövegben. Itt azonban nem áll meg.

A TF-IDF elv

Mivel a Google, illetve annak alapítói már 1996 óta foglalkoznak a kereséssel, így némi tapasztalatra szert tettek ezen a területen, melyet csak tovább mélyít, hogy az ott dolgozók is meglehetősen képzettek. Ezért aztán nem ragadtak le a kulcsszógyakoriságnál, sőt soha nem is alkalmazták, mint módszert. Hanem például egy TF-IDF-nek rövidített elv (term frequency–inverse document frequency) alapján vizsgálják a szövegeket. Ezzel egy-egy kulcskifejezésünk relevanciáját tudják meghatározni, illetve azt, hogy milyen milyen minőségű a szövegünk.

Ez a TF-IDF elv a Google több szabadalmának is részét képezi, és röviden annyit jelent, hogy összeveti a szövegünkben szereplő bizonyos szavak gyakoriságát azzal, hogy ezek a szavak milyen gyakorisággal jelennek meg más tartalmakban. Minél nagyobb a különbség a mi szövegünk javára, annál relevánsabb a szövegünk arra a kulcsszóra. Ezt a TF-IDF “pontszámot” tehát érdemes figyelembe venni egy szöveg megírásánál.

De hogyan lehet elvégezni egy ilyen TF-IDF elemzést? Ehhez kellenek a megfelelő adatok. Ha például van egy kulcsszavad, melyre szeretnél jó helyezést elérni, akkor megnézed, hogy arra a kulcsszóra a top 10 találat esetében milyen szó-számmal találkozol. Ehhez igazítod majd a szöveged hosszát.

Ezt megteszi bármilyen SEO-eszköz, olyan is, mely már TF-IDF elemzést is végez, ilyen a Link Assistant. Még egy ingyenes fiókkal is vannak lehetőségeid arra, hogy összehasonlíts egy már létező URL-t a top 10-ben szereplő találatokkal. A Link Assistant esetében a letölthető WebSite Auditor eszközzel vizsgálhatod meg, hogy a TF-IDF esetében mennyire áll jól a konkurenciához képest a weboldalad. A WebSite Auditor még javaslatokat is ad arra nézve, hogy milyen kifejezéseket kellene gyakrabban vagy ritkábban használnod. És persze megmutatja azt is, hogy mi a helyzet a konkurencia esetében, megnézheted, hogy bizonyos kulcsszavakra neked mekkora a pontszámod, mi az átlag, kiválaszthatsz egy konkurenst, hogy lásd, ő mit produkál. Érdemes egy kicsit elmélyedni benne.

Egy TF-IDF eszköz eredményei

Összességében nagyon tanulságos és akár használható is egy ilyen eszköz, hiszen pillanatok alatt rálátásod nyílik arra, hogy a TF-IDF alapján van-e javítandó tartalmad. (Ugyanakkor azt is látni fogod, hogy nem pusztán a tartalom minősége vagy éppen a TF-IDF érték az, ami meghatározza a helyezéseket. Hiszen lesznek olyan konkurensek, melyek a gyengébb pontok ellenére jobb pozícióban szerepelnek.)

A keresők tehát a kifejezések értelmezése és azok relevanciája alapján tudnak már rangsorolni oldalakat. Ez az úgynevezett kifejezés-alapú indexelés. A keresők emellett azzal is tisztában vannak, hogy bizonyos kifejezések megjelenése más kifejezések felbukkanását is előre vetíti. Amennyiben ezen kifejezések együtt-előfordulása megjelenik a szövegben, akkor azok számára, akik ilyen értelemben keresnek rá a kifejezésre, megjelenik találatként a szöveg.

A keresőket már nem nagyon lehet becsapni, és hogy valóban tartalmas szöveget kell írnunk a témáról, mert csak az fog jó helyezést elérni. Egyre inkább abba az irányba tartunk, hogy a Google ki tudja hámozni egy szövegből annak lényegét, illetve a lényeges részeket, ezek együtt-előfordulását vizsgálja, és ez alapján pedig meghatározza szövegünk relevanciáját egy-egy keresésre. De lépjünk tovább!

A szöveg elhelyezése és formázása

Mert nem csak a szavak, kifejezések számítanak a keresőoptimalizálás szempontjából, hanem az is, hogy hogyan és hova helyezzük a szövegeket az oldalon. A keresők tisztában vannak azzal, hogy melyek az oldal értékesebb részei. Ezért jó, ha megtöltjük az oldalon a kenyérszövegnek szánt helyet, és kulcsszavaink nem a láblécbe vagy az oldalsó részekre kerülnek.

A HTML5 esetében a beazonosítás még egyszerűbb, ugyanis olyan szemantikus elemek fordulnak elő benne, mint az <article> vagy <aside>, melyeket megért a kereső. A kenyérszöveg rész tehát a keresők számára a legfontosabb tartalmi szempontból. De az is, hogy ennek tagolása megfelelő legyen. Címmel (H1), alcímekkel (H2), bekezdésekkel, adott esetben táblázatokkal, felsorolásokkal, képekkel (alt text), videókkal kiegészítve. Pontosan úgy, ahogy egy jó cikk vagy tanulmány kinéz, amit emberi olvasásra szánnak. De erről a későbbiekben még részletesen szólunk.

Kulcsszavak a meta sorokban

Amennyiben felhasználjuk a kiválasztott kulcskifejezéseket a szövegben egy adott weboldalon, akkor helyezzük el őket a megfelelő meta sorokban is. Tehát nem csak a kenyérszövegben, hanem az oldal URL-jében, a meta címsorban, a H1 és H2-nek, esetleg H3-nak jelzett címsorokban, a képekhez tartozó alt tagekben. Emellett belekerülnek az oldal meta leírásába, annak ellenére, hogy ezt nem veszi figyelembe a rangsorolásnál a Google. Ugyanakkor a találati listán – ha a meta descriptionben a megfelelő kulcsszót adtuk meg – olvasható lesz a szöveg a cím alatti két sorban.

A Google maga is választhat az oldalunk szövegéből egy részletet a meta leíráshoz az alapján, hogy mit talál relevánsabbnak. Ezt egyébként bármikor megteheti, azaz lecserélheti a mi meta leírásunkat. A meta descriptionnek tehát inkább call to action szerepe van, megtámogatva a kulcskifejezéssel. Emellett az oldalhoz megadhatók meta kulcsszavak is, melyeknek azonban már semmi jelentősége nincs, felesleges ebbe a mezőbe bármit is írni.

HOgyan használd a kulcsszavakat a SEO szövegírás során?

Sokan elkövetik azt a hibát a SEO szövegírás során, hogy minden egyes oldalon ugyanazt – a számukra legfontosabb – kulcsszót ismételgetik, ezen kulcsszó köré építik minden egyes tartalmukat. Vélhetően az a céljuk ezáltal, hogy biztosan jó pozíciót szerezzenek az adott kifejezésre, hiszen számukra ez a legrelevánsabb. Gyakran persze akaratlanul is előfordul az, hogy a Google egy bizonyos kulcsszóra több releváns oldalt is talál egy weboldalról. Ez persze nem kedvező SEO szempontból, mert a sok tartalom egymást gyengíti. A cél az lenne, hogy a legfontosabb kulcsszavadat csak egyetlen szövegedben használd a weboldaladon. Persze van kivétel.

Kulcsszó-kannibalizmus

A SEO-sok azt a jelenséget, amikor több oldalad is egy kulcsszóval versenyez a helyezésért a Google találati oldalain, kulcsszó kannibalizmusnak hívják. Azért így nevezik, mert a tartalmak “egymást falják fel”, vagyis egymás elől veszik el az esélyt arra, hogy jó pozícióban jelenjenek meg a találati oldalon. A Google ugyanis egy adott kulcsszó találati oldalán csak egy-két, azonos domainről származó találatot fog megmutatni (ha nagyon magas az oldal DA-ja, akkor 3-at, de ez igen ritka).

A kulcsszó kannibalizmus mögött húzódó cél teljesen világos, mindegyik szövegre jó helyezést akarsz elérni. Ezzel azonban túl nagy fába vágod a fejszédet, és első nekifutásra ritkán sikerül két-három oldaladat szerepeltetni a találati oldalon, főleg, ha nagy a verseny az adott kulcsszóra.

Ahhoz, hogy több, egy adott keresési kifejezésre épített szöveged is jó pozíciót kapjon a találati oldalon, már jelentős tekintéllyel (DA) bíró weboldalra van szükséged. Ez általában csak akkor áll fenn, ha már stabilan jelen van egy oldalad az adott kulcsszóra a top10-es találatok között. Ilyenkor egy másodikkal is jó eséllyel próbálkozol. De ha még nem vagy rangsorolva, akkor nem érdemes több szöveget ugyanarra a kulcsszóra optimalizálni.

Mindebből következően tehát alapesetben nem dominálni fogod a tartalmaiddal a találati oldalt, hanem egymással versenyezteted az azonos kulcsszóra optimalizált oldalaidat. Ha például a Google két blogposztod is relevánsnak találja egy kulcsszóra, és nem tudja megállapítani, melyik a jobb, akkor mindkettőt alacsonyabbra rangsorolja. Ez már akkor is megtörténik, ha a két kulcsszó csak nagyon hasonló, nem muszáj azonosnak lenniük. Ez azt jelenti, hogy véletlenül is elkövetheted a hibát.

Hogyan állapíthatod meg, hogy nálad előfordul-e kulcsszó kannibalizmus? Nagyon egyszerű. A Google keresőmezőjébe írd be azt a kulcsszót, amely fontos számodra, majd írd utána, hogy “site:teoldaladneve.hu”. Ekkor csak a Te oldaladról származó találatokat fogja sorolni a Google.

Hogyan kerüld el a kulcsszó kannibalizmust?

A megoldás tehát az, hogy egy kiválasztott, számodra legfontosabb, rövid, de valószínűleg nagy forgalmú kulcsszóra az adott témát alaposan körüljáró, a közönséged kérdéseit figyelembe vevő, hosszú és jó minőségű szöveget írsz. Ezt a szöveget aztán a megfelelő módon az adott kulcsszóra optimalizálod, de semmiképpen nem a kulcsszóhalmozás segítségével, hiszen mint mondtuk, ennél a Google ma már kifinomultabb.

A következő lépésként meghatározod azokat a long tail kulcsszavakat, melyek kapcsolódnak a “legfontosabb kulcsszavadhoz”. Ezek mindegyike téma-alapként szolgál, és ezekre szöveget írsz egy önálló oldalon oly módon, hogy mindegyikben hivatkozást helyezel el a fő szövegedre. Ezzel jelzed a Google számára, hogy a témában melyik a legfontosabb szöveged. A lényeg, hogy a kevésbé fontos tartalmakról a linkek a fontosabb tartalmad irányába vezessék a Google-t.

Ameddig a fő kulcsszavadra építő szövegeddel nem szereztél megfelelő pozíciót a találati oldalon – a SEO valamennyi rangsorolási tényezőjét figyelembe véve -, addig a fő kulcsszavadra ne írj több cikket, hanem azt tedd még jobbá, ami már megvan!

Ahogy egy weboldal nő, egyre gyakrabban előfordul, hogy a Google által hasonlónak ítélt tartalmak jelennek meg rajta úgy, hogy észre sem veszi a weboldaltulajdonos. Tehát, ha esetleg több anyagod is megjelent ugyanarra a fontos kulcsszóra, akkor a legjobb amit tehetsz, ha összevonod a két (vagy több) oldal tartalmát egy URL alá, mert a Google szereti a hosszú, tartalmas, jól megírt szövegeket. A felesleges oldalt persze törlöd, és átirányítod a másikra.

Mit tegyél, és mit ne tegyél, amikor szöveget írsz?

Az előbbiekből már sok minden megtudhattál arról, hogy mit jelent megfelelő szöveget írni SEO szempontból, de lássuk a tanácsokat.

HASZNÁLJ SZINONÍMÁKAT!

Ne mindig csak azt az egy-két kulcsszót ismételgesd, ami szerinted a legfontosabb az adott tartalom esetében. Ezzel a szöveg nehezebben befogadhatóvá válik, ráadásul közelebb kerülsz egy esetleges Panda-büntetéshez is, ha a Google szerint túlzsúfolod kulcsszavakkal a szöveged. Használd tehát a kiválasztott kulcsszavaidnak a szinonimáit is!

AZ OLVASÓID NYELVÉN BESZÉLJ!

Győződj meg arról, hogy a szöveged megfelelően illeszkedik azokhoz az olvasókhoz, akiknek írsz! Ha például a Legóról írsz, elsősorban gyerekek számára, akkor a szövegednek rendkívül könnyen olvashatónak kell lennie. Ugyanakkor, ha a hallgatóságod nagyrészt tudósokból áll, akkor nyugodtan megengedheted magadnak a bonyolultabb megfogalmazásokat és a szakkifejezések használatát. Akkor is gondold át, hogy milyen szavakat használsz, ha nem közvetlenül a célközönségedhez szólsz a szövegeddel! Használd azt a hangnemet, amelyik a legjobban illik a hallgatóságodhoz!

OSZD EL A KULCSSZAVAIDAT A SZÖVEGBEN!

Amikor kulcsszavakat használsz a SEO szövegírás során, akkor próbáld azokat egyenletesen elosztani a szövegben. A kulcsszavaknak néhányszor fel kell bukkanniuk, általában 1-2 százalékos kulcsszógyakoriság megfelelő. De ezt az arány ne úgy érd el, hogy az első bekezdést telerakod az adott kulcsszóval, majd a szöveg többi részére nem jut belőle. Az első bekezdésben való megjelenés persze fontos, ahogy vannak más, kiemelt részei is a szövegnek, de az is, hogy később is felbukkanjon a szövegben a kulcsszavad.

HASZNÁLJ BELSŐ LINKEKET!

Ne feledkezz meg arról, hogy a szövegírás során a megfelelő helyeken linkeld a kapcsolódó, hasonló témájú, vonatkozó cikkeidet. Például, ha van egy átfogó cikked a témában, akkor ne felejts el a legújabb blogposztodból visszahivatkozni rá. Ugyanakkor azt is érdemes megtenni, hogy a régebbi cikkbe is teszel egy hivatkozást az új bejegyzésedre.

ÉRTHETŐ CALL TO ACTION

Mit vársz az emberektől, miután elolvasták a cikkedet? Például azt, hogy vásároljanak valamit? Vagy olvassanak el egy újabb cikket? Ha call to actiont használsz, akkor világosan jelezd feléjük, hogy mit vársz el tőlük, úgy hogy érezzék a késztetést a kattintásra!

NE PRÓBÁLJ RÁERŐLTETNI EGY CIKKET EGY KULCSSZÓRA!

Természetesen itt nem arról van szó, hogy ne használd a kulcsszókeresést, amikor eldöntöd, hogy miről írsz. Hanem arról, hogy amikor elkészül egy cikked egy adott témában, akkor utána ne akard egy oda nem illő kulcsszóhoz hozzáigazítani a szövegedet.

A témának és a kulcsszónak mindig összhangban kell lennie, ami alatt azt értjük, hogy ne jelentsen különösebb erőfeszítést a szöveg adott kulcsszóra optimalizálása, hanem természetesen kell megtörténnie. Ha például egy kulcsszó gyakori használatánál azt érzed, hogy már nehézkes a dolog, akkor talán nincs meg a megfelelő összhang a téma és a kulcsszó között.

A SEO SZÖVEGÍRÁS NEM EGYENLŐ AZ UNALMASSAL

Próbálj olyan stílusban írni, amit kedvelnek az olvasóid! Próbáld kicsit feldobni a szöveged, használj hosszabb és rövidebb mondatokat, hosszabb és rövidebb bekezdéseket vegyesen, használj szinonimákat, sorolj fel példákat, és akár poénkodhatsz is, ha illik a tartalomhoz és a közöségedhez.

KERÜLD A DUPLIKÁLT TARTALMAT!

A legfontosabb tudnivalókat már összegyűjtöttük a duplikált tartalmakról szóló blogbejegyzésünkben. De azt azért hangsúlyozzuk újra: ne használd ugyanazt a tartalmat kétszer a weboldaladon. Ha pedig használod, akkor alkalmazd a canonical taget, amivel megjelölöd az eredeti tartalmat. Ha nem így teszel, az rossz hatással lehet a helyezésedre.

Mindezeken túl:

  • Legyen kellően hosszú a szöveg, hogy a részletekkel is foglalkozhass! (De ezzel lejjebb a cikkben még foglalkozunk részletesen.)
  • Minél kevesebb hirdetés legyen az oldaladon.
  • Pénzügyi, orvosi vagy jogi témában még fontosabb a minőségi tartalom, ezekkel szigorúbb a Google.
  • A tartalom nem feltétlenül csak szöveget jelent, hanem képeket és videókat is.
  • A honlapodnak nem csak egy-egy aloldalán kell minőségi tartalmat elhelyezned, hanem a weboldalad egészének kell megfelelnie a minőségi kritériumoknak.

Milyen hibákat ne kövess el SEO szövegírás során?

Nyilván Te is egy jó szöveget próbálsz összehozni, amikor a SEO szövegírás kerül sorra. Egy olyat, amelyben lehetőleg nem fordulnak elő hibák. Ehhez viszont tudnod kell, hogy mik is azok a hibák, melyeket igyekezned kell elkerülni. Felsorolunk most néhányat.

1. Nem kulcsszókutatással kezded

Egyesek számára talán meglepő lehet, hogy amikor szövegírásra kerül a sor, akkor nem arról írsz, ami a fejedben van, hanem arról, amire a közönségednek szüksége van. Ehhez persze tervezni kell. Gondold át, hogy

  • milyen kulcskifejezések lehetnek fontosak neked, de vizsgáld meg azt is, hogy
  • ezzel szemben mire keresnek az emberek,
  • mekkora forgalmat és konverziót remélhetsz egy-egy kifejezéstől, és hogy
  • milyen kulcsszóra mekkora és milyen minőségű a konkurencia.

Érdemes lehet egy-egy kiválasztott kifejezést először akár az Adwordsben megfuttatni, hogy lásd, miként reagálnak az emberek. A kulcskifejezések kiválasztása komoly munka is lehet, de az eredményeknél látod majd, hogy megéri tervezni, elemezni és gondolkodni.

2. Rossz, vagy nem eredeti a tartalmad

Mitől lehet rossz a tartalmad? Gyakran például attól, hogy pusztán a SEO lebeg a szemed előtt, amikor szöveget gyártasz. A lényeg az, hogy egy szöveg ne csak azért szülessen, hogy jó helyezést érj el a keresőben. Ehelyett inkább a közönséged igényeit tartsd szem előtt, nekik írjál kiváló minőségű tartalmakat, miközben természetesen figyelembe veszed a keresőoptimalizálási szempontokat is.

Emellett fontos, hogy eredetiek legyenek a szövegeid. És itt nem arról van szó, hogy teljes bekezdéseket vagy akár mondatokat másolsz valahonnan, és így duplikált tartalmat gyártasz, hanem arról, hogy lehetőleg a mondanivalód is eredeti legyen. Ne ugyanazt ismételd, amit mások már százszor leírtak. Ez a szövegek tömeggyártásának korszakában persze egyre nehezebb, mégis törekedned kell a minőségre és az eredetiségre. Mert csak az ilyen tartalom képes látogatókat hozni a weboldaladra, hogy aztán ott ügyfelekké konvertáljanak.

3. Kulcsszóhalmozás

Ne erőltesd azokat a kulcsszavakat a szövegedbe, melyekre jó helyezést akarsz elérni. Persze nem árt, ha néhányszor szerepelnek benne – bár a Google már elég jól elboldogul a szinonímákkal, és egész jól kezdi értelmezni a szövegeket magyarul is -, azonban minden mondatba nem kell beleerőszakolni őket. Ettől csak furcsa lesz a szöveg, amit a közönséged sem fog szeretni. Egy túloptimalizált szöveggel ráadásul Google-büntetést is kockáztatsz.

4. Egyetlen kulcsszóra optimalizálsz

Amikor szöveget írsz, ne az lebegjen a szemed előtt, hogy egyetlen kulcskifejezésre jó helyezést érj el a keresőben. A Google algoritmusok ennél már kifinomultabban elemzik a szövegeket. Nyilván ez a megoldás is működik, de érdemes többféle kulcsszóra koncentrálni, szinonímákat használni. Végiggondolhatsz az alapkulcsszóhoz kapcsolódó különféle long tail kifejezéseket (melyekre kevés keresés érkezik, de összességében mégis sok találatot adhatnak), és ezeket is fűzd bele a szövegedbe.

5. Olvashatatlan a szöveged

Írni nem könnyű. Rendben van, hogy a SEO miatt írásra adod a fejed, de nem biztos, hogy menni fog. Egy szövegnek gördülékenynek, jól megfogalmazottnak, könnyen olvashatónak, helyesírási hibáktól mentesnek kell lennie. A szöveget megfelelően struktúrálni kell, bekezdéseket, alcímeket, felsorolásokat használva.

Tehát mindig győződj meg róla, hogy az emberek értik, amit írsz. A SEO szövegírás során az egyik legfontosabb feladat az, hogy jól és könnyen olvasható szöveget készíts. Ugye, Te is azt szeretnéd, ha az emberek megértenék, amit mondani akarsz nekik? Ha így teszel, akkor jelentősen csökkented az esélyét annak, hogy elkattintsanak a weboldaladról. Sőt, még az is elképzelhető, hogy később is visszatérnek, hogy egy másik tartalmaddal is megismerkedjenek.

Hogyan épüljön fel a szöveged?

Nem csak a weboldaladon szereplő szövegek mennyisége, minősége és frissessége számít a keresőoptimalizálásnál, hanem a tartalom felépítése, szerkezete is. Ha sikerül jól felépítened a szöveged, akkor azt a Google is pozitívan értékeli, így a helyezésedre is jó hatással lesz.

A felhasználók csak átfutják a tartalmaidat

Mindössze a szövegek 20 százalékát olvassák el az emberek. Mik azok a pontok, melyek segítik a felhasználókat a tájékozódásban, és persze előnyt jelentenek SEO szempontból is? Ugye Te is csak átfutsz minden szöveget, mielőtt eldöntenéd, hogy egyáltalán időt szánsz az elolvasására? Ilyenkor próbálod értékelni a szöveget, kitalálni, hogy vajon választ ad-e a kérdéseidre, megoldja-e a problémádat, és próbálod meghatározni, hogy egyáltalán miről szólhat.

A lényeg itt az, hogy vannak olyan kiemelt pontok a szövegben, melyek fontosak egy-egy szöveg átfutása során. Ilyenek a címek, az alcímek, az első bekezdés, illetve a bekezdések első sora.

HOGYAN FUTJA ÁT A GOOGLE A TARTALMAIDAT?

Ahogy a felhasználók átfutják a szövegeidet, úgy teszi ezt a Google is. Figyelembe veszi többek között az úgynevezett “szemantikai közelséget”, vagyis a kapcsolódó szavak közelségét is a szöveg formázása mellett. Ahhoz, hogy megfelelően értékelni tudja a szemantikai közelségét a szavaknak, a szöveg struktúrájának világosnak kell lennie. A Google emellett a címekben szereplő kulcsszavakra is figyel, hiszen ezek határozzák meg egy adott oldal témáját. Ráadásul a Kolibri algoritmus óta már felismeri a szinonimákat is, mint azt korábban már jeleztük.

Ahhoz, hogy a Google megértse a szöveget, szükség van tehát a világos szerkezetre. Minél jobb a tartalom, annál könnyebb megértenie és persze rangsorolnia azt. Ugyanakkor egy másik szempontból is fontos a jól felépített szöveg: csökkenti a visszapattanási arányt, és növeli az esélyét annak, hogy a közösségi média figyelme is ráirányuljon. Ez pedig jobb helyezéshez vezet.

HOGYAN JAVÍTSD A SZÖVEGED FELÉPÍTÉSÉT?

Kiemelt figyelmet kell fordítanod a szöveg első bekezdésére, a címekre, és minden egyes bekezdés első sorára a SEO szövegírás során.

ELSŐ BEKEZDÉS

Az első bekezdésben világosan le kell írnod, hogy miről szól az adott bejegyzés. Azt ne felejtsd el, hogy csak másodperceid vannak arra, hogy felkeltsd a felhasználók figyelmét. Az első bekezdésnek tartalmaznia kell a fő üzenetet. Így a felhasználók könnyebben kitalálják, hogy miről is szól a bejegyzésed, és persze a Google is. Ez az oka annak, hogy ha van egy kiemelt kulcsszavad az adott szövegre, annak célszerű az első bekezdésben szerepelnie.

CÍMEK

A címeknek figyelemfelkeltőnek kell lenniük, amellett, hogy világosan leírják, miről is szólnak az alattuk sorakozó bekezdések. A címsorokat áttekintve tudják gyorsan átfutni a szövegeidet a felhasználók. Ezek alapján döntik el, hogy el akarják-e olvasni az egészet, vagy esetleg csak egyes részeit. Érdemes tehát a hosszabb bekezdések, illetve a tematikailag összefüggő bekezdések fölé címsort helyezni.

Azt nem lehet tudni, hogy a címsorok vajon rangsorolási tényezőnek számítanak-e a Google számára. Ennek ellenére érdemes megjelenniük bennük a kulcsszavaknak, mert valószínűleg a Google ez alapján következtet a szöveg tartalmára.

ELSŐ SOROK

A bekezdéseknek az első sora a legfontosabb. Az emberek hajlamosak arra, hogy az első mondatokba olvassanak bele a bekezdéseknél, amikor átfutják a szöveged. Az utánuk következő mondatoknak csak ki kell fejtenie az első mondatban megfogalmazott lényeget.

Valószínű, hogy a Google is kiemelt figyelmet fordít az első mondatokra a szöveg tartalmának meghatározása miatt. Ezért, ha vannak kulcsszavaid, akkor nem árt az első mondatokban is elhelyezned őket. De ha egy jól felépített szöveget írsz, és végig a témánál maradsz, akkor természetes módon fognak belekerülni a kulcsszavaid az első mondatokba.

Vagyis ahelyett, hogy egy áttekinthetetlen szövegfolyamot helyeznél a weboldalaidra tartalom gyanánt – amit sok helyen látunk a céges weboldalaknál -, fontos lenne ezek szerkezetére is figyelmet fordítani a SEO szövegírás során, és követni a jól bevált, net-szerte alkalmazott megoldásokat, melyeket fentebb is vázoltunk.

Hosszú vagy rövid szövegeket írj a weboldaladra?

A helyzet azért nehéz a SEO szövegírás esetében, mert mást kedvel a kereső, bizonyos esetekben mást kedvelnek az olvasók. Miközben persze a Google-nak az a célja, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa az embereknek, úgy tűnik, hogy az általa jellemzően előre sorolt 2000 szó feletti tartalmak nem minden esetben nyerik el az olvasók tetszését, vagy nem mindig ezek teljesítenek a leghatékonyabban, ha konverzióról van szó.

A keresőben a hosszú tartalom a nyerő

Először induljunk ki abból, hogy mit is mondanak a számok a hosszú tartalmakról. A SerpIQ egy sokat idézett, korábbi felmérése szerint minél hosszabb egy weboldal szövege, az annál jobb helyen szerepel a találati listán, és persze annál könnyebb a szöveget közlő cégnek jó benyomást tennie az ügyfeleire. A legjobb helyeket a 2500 szó hosszúságú tartalmak szerezték meg, amit a szöveg hossza úgy ad ki, hogy a weboldal minden szöveges tartalmát beleszámolták.

Szöveghossz és helyezés kapcsolata a SerpIQ grafikonján

Szöveghossz és helyezés kapcsolata a SerpIQ grafikonján

Az emberek nem olvasnak

Ezzel szemben ott vannak azok a vélemények, melyek szerint minél rövidebb egy tartalom, mondjuk egy blogposzt, az annál jobb. Sokan úgy gondolják, hogy ha már átléped a 200 szavas határt, vagyis az előbb említett 2000 szavas tartalom tizedét, akkor senki sem fogja elolvasni a szövegedet. Az egyik legnagyobb marketing guru, Seth Godin például kifejezett rövid blogposztokat szokott közzétenni.

Ott van a jelenség mögött az is, amit nagyon sokan gondolnak, akik az online médiában publikálnak, és amit Jacob Nielsen is megállapított már közel 20 éve: az emberek nem olvasnak. Mármint nem olvassák el a weboldalak szövegét. Mint korábban is már írtuk, az emberek csak átfutják a szövegeket a weben. Igen ám, de ez is csak azért van így, mert a neten irdatlan mennyiségű a szöveg, és ilyen átfutásokkal kutatjuk fel azokat a tartalmakat, melyek valóban hasznosak a számukra.

Korlátozott befogadóképesség

Ezt igazolják a Techno World News egyik cikkében idézett számok is, melyek szerint a felhasználók mintegy 10 másodperc alatt döntenek arról, hogy maradnak-e egy weboldalon vagy sem. Ha sikerül is az első, tájékozódással töltött 10 másodpercben elnyerni a bizalmukat, akkor még rászánnak 2 másodpercet az oldalra. Maximum azonban 15 másodpercet tartózkodnak egy weboldalon. Ez nyilván egy 2500 szavas szöveg befogadására nem elegendő.

Ennek a viselkedésnek az az oka, hogy amikor az interneten keresünk, akkor a Google gyakorlatilag végtelen mennyiségű találatot dob elénk. Ezzel szemben a mi kapacitásunk véges az információk befogadására. Ennek eredményeként az agy úgy reagál, hogy képessé válunk igen gyorsan végigfutni egy weboldal tartalmát, ugyanakkor nem értelmezzük annak minden elemét. Ráadásul a weboldalakon a szövegen kívül előforduló egyéb elemek, mint a linkek, a gombok és a hirdetések még inkább elvonják a figyelmünket.

A korlátozott figyelem az oka annak, hogy a weboldalak egyre minimalistábbá válnak, minden felesleget lenyesegetnek róluk a tervezőik. A minél nagyobb whitespace-ek segítenek kiemelni a fontos tartalmakat és ezzel tudjuk vezetni a felhasználók figyelmét. Tehát van az a helyzet, amikor teljes mértékben indokolt egy rövid szöveg a weboldalon.

Nos, akkor melyiket válasszuk?

A kérdés az, hogy mi a szándékunk a tartalommal? Természetesen alapvetően az eladás a végső szándék, azonban más közvetlen marketing-célok is megjelenhetnek, melyek árnyalják a képet: például

  • a márkaépítés vagy
  • az edukáció is lehet cél, ahogy lehet cél
  • a SEO vagy éppen
  • a közösségi médiában való jobb szereplés.

És hát persze nem árt azt sem végiggondolni, netán tesztelni, hogy

  • a márkánk,
  • a tartalmunk és
  • az olvasóink

milyen hosszúságú szöveget igényelnek. Ezek mind-mind befolyásolják, hogy milyen hosszúságú tartalom mellett döntünk.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a kereső és a SEO szempontjából kétségtelenül a hosszabb szövegek a legjobbak, ezek szerepelnek a legjobban a találati oldalakon, mivel ezekben van a legtöbb kulcskifejezés, potenciálisan ezek kapják a legtöbb linket.

Ez azonban még nem minden, nem mindig és minden esetben ez a legfontosabb szempont. Ha például egy landing oldal esetében a minél nagyobb konverzió a cél, ott lehet, hogy a rövidebb szöveg hozza majd a jobb eredményeket. Lehet, mert ezt csak a tesztek fogják megmutatni. A lényeg tehát az, hogy nincs recept a megoldásra, mindenkinek magának kell kikísérleteznie, hogy mikor, melyik megoldás válik be jobban számára.

Vigyázz az oldalaid számának szaporításával!

Az előbbihez kapcsolódik az a kérdés, hogy ha születik egy új tartalmad, vagy kiegészítenél egy korábbit, akkor mit tegyél? Hozz létre egy új weboldalt? Bővítsd ki inkább a régit? Ilyenkor gondolni kell arra, hogy egy-egy új oldal hozzáadása a meglévőkhöz hatással lesz a weboldalad egészére. Erről John Mueller beszélt a Redditen, ahol külön meg is említette, hogy az új aloldalak hozzáadása a weboldaladhoz sok esetben nem a legjobb megoldás.

Erről a Google általában nem nagyon szokott említést tenni, általában csak azt emelik ki, hogy amikor új tartalmakkal bővítesz, akkor figyelned kell azok minőségére, mert így segítik a weboldalad egészének megítélését. A tartalmi fejlesztésnek arra az aspektusára azonban már nem térnek ki, hogy az új tartalom fel is hígíthatja, illetve csökkentheti a meglévő oldalak értékét.

Mueller szerint, amikor új oldalakat adsz a weboldaladhoz, akkor azok nem fognak egyből olyan pozícióba kerülni a találati listán, mint a régi oldalaid. Ennek az az oka, hogy a régebbi oldalakra már mutatnak linkek – külsők és belsők -, míg az új oldalak még nem rendelkeznek linkekkel. Ráadásul az új oldalak miatt az eddigi globális weboldal-érték több oldal között oszlik meg. Márpedig ez azt jelenti, hogy minden weboldalad egy kicsit kevesebbet fog érni.

Ugyanakkor persze, ha szükséged van egy új oldalra, hogy eladj egy új terméket vagy szolgáltatást, akkor hozz létre új oldalt – javasolta a Google szakembere. Ha az újonnan létrehozott oldalak magas minőségűek, akkor nem is fogod észlelni a visszaesést. De ez csak abban az esetben, ha a közönség számára valóban hasznos az aloldal. Ha csak a Google kedvéért hozol létre új tartalmakat, akkor érdemes átgondolnod a stratégiád.

Sok weboldaltulajdonos ugyanis csak a Google miatt hoz létre tartalmakat, a közönsége pedig vajmi kevés hasznát veszi azoknak. Ráadásul ezek az oldalak sokszor nem is igazán jó minőségűek, és a felhasználók sem kíváncsiak rájuk. Ha viszont értékes egy oldal, akkor lehet akár az is, hogy ebből az egyetlen oldalból áll a teljes weboldalad. Vagyis, ahhoz, hogy jó helyezést érj el, nem feltétel, hogy sok aloldalad legyen vagy, hogy sok kulcsszóra rangsoroljon a Google.

Mi van, ha kettéosztanád valamely oldalad?

Egy másik eshetőség, amikor a weboldalad tartalmait rendezed, hogy van egy oldalad, de elképzelésed szerint lehetne akár két külön aloldalra rendezni. Ezt sokan megteszik, azonban az előbbiekből következően ennek is gyakran több a kára, mint a haszna. Akadnak, akik azt feltételezik, hogy ha egy keresésre több oldalt is fel tudnak mutatni, akkor dominálni fogják a Google találati oldalát. Ez azonban tévedés.

A probléma az – ha csak nem kifejezetten az adott weboldalra keresnek rá -, hogy a Google ritkán mutat két találatnál többet egy weboldalról egy adott találati oldalon. Emellett, amikor megosztasz egy létező oldalt, akkor az addigi rangsorolási jelzések gyengülni fognak, hiszen két oldal között oszlanak meg. Ez azt jelenti, hogy a két oldal nem fog olyan pozíciót megszerezni, mint az eredeti.

Erről John Mueller is beszélt a Twitteren, amikor azt kérdezte valaki, hogy van-e kockázata egy oldalt két másikká felosztani. Mint mondta, ha egy weboldalt kettéosztasz, akkor mindegyik új oldal a saját jogán rangsorolódik. Ennek eredményeként a két oldal nem jelenik meg olyan jó pozícióban és nem hoz olyan jó forgalmat, mint az eredeti oldal.

Arra is felhívta a figyelmet a szakember, hogy amikor egy weboldalt átirányítunk egy másikra, akkor számolni kell egy kis csúszással, hiszen a Google fel kell térképeznie az új oldalt, megvizsgálni az egyezést a régivel, átvinni a jelzéseket az újra, ha indokolt.

Az is megjegyezte, hogy amikor egy weboldal felosztásra, vagy akár több oldal egyesítésre kerül, akkor a változás feldolgozása mindig több időbe telik a Google-nek, mint ha egy oldal kapna egy sima átirányítást egy másikra. Ez “megzavarja” a rendszereiket, és időbe telik, amíg megértik az új oldalt.

Gondold tehát végig, hogy mennyire fontos oka van az oldalad kettéosztásának. Ha a felhasználók miatt indokolt, akkor persze meg kell tenni, de gondolni kell a SEO-val kapcsolatos következményekre. Viszont, ha pusztán keresőoptimalizálási szándék húzódna meg a lépés mögött, akkor nem érdemes, mert veszteséget fog elszenvedni az oldal a helyezést és a forgalmat tekintve, ha csak nem annyira erősek a rangsorolási jelzések, hogy mindkét oldalt megtartsák az adott kulcsszavakra.

Mennyi idő után láthatod az eredményét a javított tartalmaidnak?

Amikor arról van szó, hogy javítanál a helyezéseden, vagy úgy érzed, hogy a Panda-algoritmus okoz gondot, akkor a legjobb megoldás, ha feljavítod a tartalmaidat. A hogyanra az előbbiekben remélhetőleg elég alaposan megadtuk a választ, ugyanakkor továbbra is kérdésként merülhet fel benned, hogy ennek a tartalom-javításnak mégis mikor lesz látható az eredménye? Nos, túl jó hírekkel nem szolgálhatunk. De lássuk, mit mond a Google!

Több hónap lehet

Az talán nyilvánvaló a számodra is, hogy elkezded feljavítani a tartalmaidat a fenti tanácsokat figyelembe véve, akkor egy-két nap elteltével még nem számíthatsz látványos ugrásra a helyezésedet illetően. A Googlebot számára időbe telik, míg átfésüli valamennyi weboldaladat, majd értékeli és rangsorolja az új jelzéseknek megfelelően.

Ami fontos, hogy egy-egy oldalnál – tehát a feljavított aloldalak esetében – láthatsz viszonylag gyors javulást, de a teljes weboldalt tekintve jóval lassabb lesz a változás. Az adott oldal azonnal jobb helyezést kap, amint feltérképezi és újraindexeli a Google. Egész más a helyzet azonban a teljes weboldal minősítését illetően.

Az egyik Google Webmaster Office Hours során felvetődött ez a kérdés John Muellernek, a Google szakemberének címezve. Ő úgy válaszolt, hogy szerinte nincs valamiféle meghatározott idő a helyezés javulására. Általában a folyamat úgy zajlik, hogy először megpróbálják felmérni a tartalom minőségét és meghatározni, hogy melyek voltak a nagyobb változások a minőséget illetően. Ez azt jelenti, hogy minden szöveget újra fel kell dolgoznia a Google-nek.

Vagyis ne számíts arra, hogy egyik nap feltöltöd az új tartalmadat, majd másnap már fel is dolgozza azt a Google, és az eredmény jelentkezik is a rangsorolásnál. Ez a munka ennél hosszabb időt vesz igénybe. És hogy mennyi ez a hosszú idő? John Mueller szerint valószínűleg több hónapba is beletelik, míg mindent újra feldolgoznak és megértenek az oldaladon. Sőt, néha még több.

Vagy akár több mint fél év

Más alkalommal azt is jelezte Mueller, hogy az algoritmusnak nincs könnyű dolga a teljes weboldal újraértékelésével, mivel a javított szövegen túl még sok gyenge minőségű aloldala lehet, melyek mind hatással vannak a minősítésre. Ráadásul, vannak olyan helyzetek, amikor egyéb tényezőket is figyelembe kell venni. Például, ha a designt és a funkciókat tekintve is javítasz az oldalon. Úgyhogy az újraértékelési idő, illetve a hatás érzékelése a találati oldalakon akár fél év, vagy még hosszabb idő is lehet, mert itt egy olyan helyzetről van szó, amikor az egész rendszert kell újra feldolgozni.

Vagyis Mueller szerint a legjobb megoldás, ha folyamatosan javítjuk a weboldalunkat, és nem valamit módosítunk rajta, majd várunk, hogy lesz-e hatása a változtatásnak. “Én nem várnék, folyamatosan dolgoznék a weboldalon” – hangsúlyozta a Google szakértője.

Ennek a hosszú időnek egyébként másik oka az, hogy a gyenge minőségű oldalakat ritkábban fésüli át újra a Google. Egyáltalán nem rendhagyó, amikor több mint fél év is eltelik a Googlebot két látogatása között.

A tartalmak újra-feldolgozására tehát nincs meghatározott időkeret, nincs stopperóra, melyet beállíthatsz, miután feltöltötted a törölted vagy javított tartalmaidat, kialakítottad a weboldalad új verzióját. A feldolgozás ennél sokkal több időt vesz igénybe, mivel a Google algoritmusainak meg kell érteniük a weboldaladon bekövetkezett változásokat.

Akár visszaesést is eredményezhet

Ráadásul az sem kizárt, hogy olyan tartalmakat töröltél az oldalról, melyek értékesek voltak a Google szerint, így a helyezésed javulás helyett romlik. A Google ezért javasolja mindig azt, hogy inkább javítsd fel a meglévő tartalmaidat, mintsem töröld őket. A kiegészítés, javítás révén ugyanis csak jobb helyezést érhetsz el, romlást nem.

A lényeg tehát, hogy a tartalmak feljavítása mindig a legjobb megoldás, amikor tartalmi problémák vannak a weboldaladdal, ugyanakkor gyors eredményeket ettől a megoldástól sem szabad várni. Ráadásul az is kérdéses, hogy azokat a tartalmakat, melyeket Te kitűnőnek látsz, milyennek ítéli meg a Google a konkurencia tartalmaihoz viszonyítva.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.