Mi a CPC szerepe egy Adwords kampányban?

A CPC a cost per click rövidítése, mely magyarul annyit jelent, hogy kattintásonkénti költség. Vagyis, ha az Adwordsről van szó, akkor azt, hogy mennyit fizetünk a Google-nek akkor, ha valaki rákattint a hirdetésünkre. Ez a felhasználó általi figyelmet jelenti, és ezt a figyelmet vásároljuk meg a Google-től.

A fő kérdés, ami itt felmerül, hogy pontosan mennyit fizetünk ezért a figyelemért, és hogy ez milyen minőségű. Először is nézzük, hogy miként kalkulálja a Google az Adwordsben az árat. A képlet szerint a legközelebbi versenytársunk AdRankje és a minőségi mutatónk értéke határozza meg, hogy mennyi lesz a CPC. A kattintások költsége mindig kevesebb vagy egyenlő az általunk beállított maximális CPC-vel.

CPC és minőségi mutató összefüggései

A CPC meghatározza a PPC (Pay Per Click) marketing kampányunk sikerét, ennek összegétől függ a ROI (Return of Investment). A kattintásonkénti költséget tehát alacsonyan kell tartani, miközben a látogatások minőséget és értékét magasan. Erre két lehetőség nyílik:

  • a minőségi mutató javítása
  • a látogatók összetételének javítása
Egy Adwords hirdetésnél az egyik legfontosabb tényező a minőségi mutató. Ez határozza meg, hogy milyen pozícióba kerül a hirdetésed – ha megjelenik egyáltalán -, és hogy mennyibe kerül rá egy kattintás, vagyis a CPC-t. A minőségi mutató értéke 1 és 10 között változik. Minél magasabb ez a pontszám, a hirdetésed annál jobb pozícióban futhat, és annál alacsonyabb lesz a CPC-d. A 7-es vagy az annál magasabb pontszám azt jelenti, hogy a hirdetésed jobb mint az átlag, ha viszont lecsúszik 2-re vagy az alá, akkor talán meg sem jelenik.

A Google automata rendszerében árkedvezménnyel jutalmazza a jól beállított, magas minőségi mutatójú PPC kampányokat. Minél magasabb a minőségi mutató (0 és 10 között változhat), annál nagyobb az árcsökkenés. Ha az átlagosnál magasabb a minőségi mutatód, akkor 16-50 százalékkal csökken a CPC-d, míg ha alacsonyabb, akkor 25-400 százalékkal nő.

Hogyan javítható a minőségi mutató és a CPC?

A minőségi mutató elméletileg akkor nő, ha

  • javul a CTR, vagyis az átkattintási arány a hatásos és releváns hirdetés révén, valamint
  • megfelelően optimalizálva van a hirdetési szöveg és a landing page a kulcsszavakra.

Ehhez egyrészt hozzájárul, ha összeszedjük a megfelelő, releváns kulcsszavakat, és folyamatosan keresünk hozzájuk újabbakat, miközben az irreleváns és a túlárazott kulcsszavakat kivesszük a kampányból. A nem konvertáló kattintók számát pedig az egyezések fajtáinak módosításával, valamint negatív kulcsszavakkal csökkenthetjük, amivel bizonyos kereséseket, illetve keresőket kizárhatunk. Ha ezeket a tényezőket rendbe rakjuk, akkor folyamatosan tudjuk csökkenteni a CPC-t, mely által növekszik a ROI.

Az Adwords kampányok kezeléséről és optimalizálásáról itt írtunk részletesen. Aki valóban csökkenteni szeretné a hirdetési költségeit az fusson neki bátran a linkelt bejegyzésnek.

Hogyan nézheted meg a minőségi mutató előzményeit az Adwordsben?

Mint az előbb már láttuk, a minőségi mutató olyan elemekből tevődik össze, mint a várható átkattintási arány (CTR), a hirdetés relevanciája, vagy a céloldali élmény. 2017 májusától az ezekre, valamint alakulásukra vonatkozó pontszámok is megtekinthetők az Adowrds-jelentésben, ahogy a minőségi mutató előzményei is áttekinthetők.

Ahhoz, hogy ezeket az adatokat lásd, mindössze annyit kell tenned, hogy az oszlopok módosításánál kiválasztod először a Minőségi mutató sort, majd erre rákattintva kiválasztod a “Várt CTR”, a “Hirdetés relevanciája” és a “Céloldal élménye” mutatókat. Ezután már meg is jelennek a megszokott kulcsszójelentés oszlopai között.

Ennél azonban még tovább ment a Google, ugyanis mindezen mutatóknál az előzményekbe is betekintés enged, vagyis láthatóvá válik, hogy korábban miként alakult a várt CTR, a hirdetés relevanciája és a céloldal élménye. Azt ugyanakkor a Google megjegyezte, hogy ezek az előzmények legfeljebb 2016. január 22-ig érhetők el, ennél korábbi adatokat nem tárol a rendszer.

Ahhoz, hogy például a minőségi mutató előzményeit lásd, nap szerint kell szegmentálnod. Így látható, hogy korábbi napokon miként alakult a minőségi mutató, de ugyanígy a megfelelő időintervallumot kiválasztva a lebontásnál, illetve az időnél beállítható heti, havi vagy évenkénti bontás is. Mutatjuk, hol állítsd be a naponkénti szegmentálást:

Ha ez megvan, akkor valami hasonlót fogsz látni a táblázatodban (a kék körökben a Google magyarázata látható a minőségi mutató előzményeivel kapcsolatban):

Amire a Google felhívja a figyelmet az az, hogy

  • a legfelső sor az előzmények oszlopban mindig a legutolsó ismert minőségi mutatót mutatja a beállított időintervallumon belül,
  • ez alatt sorakoznak napi lebontásban a minőségi mutató alakulására vonatkozó adatok, illetve
  • a minőségi mutató oszlopban látható szám a jelenlegi minőségi mutatót jelzi, bármilyen dátumtartomány van is beállítva.

Amennyiben nem volt elegendő megjelenítés a minőségi mutató meghatározásához, akkor nem látható pontszám az adott sorban.

Mi az a nullás minőségi mutató?

A Google időnként változtat az alapértelmezett minőségi mutatón. Míg 2015 júliusától az új kulcsszavak 6-os minőségi pontszámmal indultak, addig 2016 szeptemberében elindította a nullás minőségi mutatókat. Ezt megelőzően pedig egy olyan megoldást használt az új kulcsszavaknál a minőségi mutatóra, mely a teljes rendszer és az egyéni fiók teljesítményének értékelése révén minden esetben külön kiszámolta a kulcsszó-teljesítményt.

A váltásra 2015-ben azért került sor, mert a Google szerint a 6-os alapértelmezett érték az új kulcsszavaknál “leegyszerűsíti néhány alaprendszerüket”. Az alapértelmezett minőségi mutató pedig csak akkor frissült, amikor az új kulcsszavak megkapták a megfelelő kattintásszámot, amiből következtetéseket tudtak levonni.

A nullás minőségi mutató nem azt jelenti, hogy egy nagy nulla áll a korábbi 6-os vagy számított érték helyén. Hanem azt, hogy idézőjelek közé kerül egy kötőjel: “-”. A nullás minőségi mutatóval rendelkező kulcsszavak alapértelmezetten nem is kerülnek be a jelentésekbe, és az automatikus szabályok sem vonatkoznak rájuk. Ha csak külön ki nem pipáljuk az itt megjelenő checkboxot.

A nullás minőségi mutató jelölése látható

A nullás minőségi mutató jelölése látható

A Google szerint a felhasználók számára a nulás érték világosabban mutatja be a helyzetet az adott kulcsszavaknál, mint azt a hatos érték tette.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.