Mi az a 404-es oldal? És hogyan alakítsd ki?
Amikor egy szerver nem találja a keresett weboldalt, 404-es oldal jelenik meg a..
Sokakat talán megdöbbent ez a 20 százalékos arány, pedig jó tisztában lenni azzal, hogy ez a valóság. Hiába írsz hosszú és tartalmas szövegeket, a látogatók nagy része azon csak átfut. Nem új felfedezés ez, régóta ismert a jelenség a webdesignban, úgyhogy alkalmazkodni kell hozzá.
Már több bejegyzésünkben (például a jó minőségű weboldal elemeiről szólóban) is érintettük azt a jelenséget, hogy a felhasználók netezés közben csak átfutják a weboldalakat, ugyanis ez jelentős hatással van arra, hogyan alakítjuk a webdesignt. Nemrég azonban az Econsultancy blogon ismét előkapta a témát Jack Simpson, így megosztanánk ezzel kapcsolatos meglátásait.
Aki webdesignnal foglalkozik, az tisztában van azzal, hogy az emberek bizony csak átfutják a weboldalak nagy részét. A laikusok azonban nem feltétlenül tudják ezt. A lényeg, hogy az emberek nem úgy olvasnak a weben, mint ahogy könyvet vagy egy újságot olvasnak. Amikor a webet használják, akkor gyors válaszokat akarnak.
Ezért is látható a híres F-alakzat, amikor weboldalak hőtérképével találkozunk. A felhasználók szeme ilyen alakban vándorol a weboldalon, tehát nem olvasnak el minden egyes sort az elejétől a végéig. Az F betűben a felső vízszintes vonalat az első bekezdés adja, míg a második vízszintes vonal valahol lejjebb húzódik, és már rövidebb, mint a felső, miközben a bal oldalon végighúzódik egy függőleges vonal is, mely lefelé egyre halványul.
Az F-alakzat a weboldalak hőtérképein
Sokan azt állítják, hogy monitoron vagy bármilyen kijelzőn nem szeretnek annyira olvasni az emberek, mint papír alapon. Azonban van egy ennél sokkal kézenfekvőbb magyarázat is: máshogy használjuk az internetet, mint egy könyvet. A neten sokszor választ keresünk egy kérdésünkre, és mivel szinte végtelen találat áll rendelkezésünkre, próbáljuk kiválasztani azt, amelyiktől a legjobb választ reméljük.
Ezt erősíti az is, hogy általában a keresőből indulunk útnak a neten, ahol egyre inkább hosszú kérdéseket teszünk fel. A Google kiköpi a találatokat, mi pedig kattintunk egy linkre, keressük a számunkra releváns információt a szövegben, és ha nem találjuk, akkor visszalépünk, hogy a következő linkkel próbálkozzunk.
A fő kérdés persze az, hogy miként reagáljunk a felhasználók ezen viselkedésére, ha van egy weboldalunk. Például úgy, hogy a szöveg elején egyből a lényegről beszélünk – hiszen nem regényt írunk, melynek a végén van a csattanó -, majd többször megtörjük a szöveget, hogy az könnyen áttekinthető legyen a felhasználói pásztázás során:
Gondoljunk arra, hogy olyan emberek látogatnak a weboldalunkra, akik másodpercek alatt döntenek arról, hogy maradnak-e az oldalon, mert értékesnek ítélik a tartalmat, vagy visszalépnek.
Amit még fontos megérteni, hogy miként a webdesignt is a felhasználók igényeinek megfelelve készítjük, úgy a weboldalon szereplő szövegeknek is hozzájuk kell szólni, az ő nyelvükön, kellően leegyszerűsítve, érthetővé téve. Nem azért, mert lenézed a felhasználót vagy mert leereszkedsz a szintjére, hanem, hogy könnyebbé tedd az életét, amiért valószínűleg hálás lesz.
A cél tehát mindössze az, hogy az információt a lehető leggyorsabban és a legegyszerűbben add át az emberek számára.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.